M

magical

Jag har en fundering..
Ni som har häst/ar, vad har ni för inkomst varje månad?
Jag har räknat och räknat på min inkomst och är osäker på om det ska räcka, har 14000, men jag slösar ju lite med.. och så kommer ju de vanliga räkningarna till.

så, nyfiken fråga, vad får ni ut?

Sv: Inkomst?

Är mellan två jobb så jag har just för tillfället knappt 10 000 kr har två hästar
o eget stall. Tränar 2 gånger i veckan o varannan vecka3 gånger. Ännu så länge går det.

Jag får ut 18 ungefär, har 1 häst o familj.

Men det är ju också viktigt vad man har för utgifter. Familjen t ex är dyrare än hästen :crazy: speciellt om de inte vill försaka något.

jag har 7000 i månaden just nu (pluggar)
har en häst +en hund tränar med båda

men lägger sällan pengar på fika,stan osv för jag hinner helt enkelt inte göra sånt så ofta.
men när jag har tid gör jag sånt också och pengarna räcker.

Jag har mellan 12000 och 14000 varje månad. Har en häst , inackorderad. Köper eget kraftfoder och tränar och tävlar.

Det är tufft vissa månader, andra lite lugnare... Men har aldrig behövt låna pengar av föräldrar eller så för att det ska gå ihop.

Har ju lägenhet, bil, o diverse andra utgifter också...

Just nu är jag arbetslös, men ska börja på ett jobb halvtid i mars. Då kommer jag få 5000 ungefär, vilket är ren katastrof. Jag har turen att bo med en underbar sambo som hjälper mig hemskt mkt.

Tidigare fick jag ut 10- 14000 (innan de varslade.. grr) och då gick det utmärkt.

Men så beror det ju på hur man har hästen. Jag har tex eget stall vilket ofta är billigaste alternativet. Så har jag hästar med billig försäkring, ena är en shettis som äter lite samt går barfota.

Men som sagt, 14000 är en mkt bra lön för mig. Prioriterar man hästen så ska det ej vara några problem.

Det beror ju precis på var/hur man bor, om man kan ha hästen hemma eller hyra stallplats, ras på häst osv. Att ha häst kan ju variera så oändligt mycket i pris, jag har två hästar och lägger ca 2000/mån på dom ihop, då med eget stall hemma på gården.

Det beror ju precis på var/hur man bor, om man kan ha hästen hemma eller hyra stallplats, ras på häst osv. Att ha häst kan ju variera så oändligt mycket i pris, jag har två hästar och lägger ca 2000/mån på dom ihop, då med eget stall hemma på gården.

O ja... det är STOR skillnad. Jag har ju en shirepojke och mina kostnader per månad ser ut ungefär så här:

Hovslagare 500 -750 kronor/månad (alltså mellan 1000 och 1500 per skoning var åttonde vecka)

Skor och söm till hästen cirka 200 kronor per månad

Stallhyra inkl strö och hö 2000/månad

Försäkring 500 kronor/månad

Äpplen, morötter, lucern och betfor cirka 400/månad

Vaccinationer, skabbehandling och tandvård cirka 200/månad

Summa: mellan 3800 och 4050 kronor per månad. Då tillkommer ju all utrustning och alla bensinkostnader etc. som blir. Jag brukar utgå från att min häst kostar mig i vart fall 5000 i månaden :eek:

Jag bor hemma, studerar och jobbar extra på ett café/servering varje helg + att jag hjälper min farmor med lite hushållsarbeten 2 gånger i månaden.

Jag får väl ut ca 4000 i månaden (från båda extrajobben plus mitt studiebidrag).

Det räcker gott och väl till att betala min häst med allt vad det innebär (stallhyra, hovslagare, foder, träning, tävling, utrustning, försäkring osv)

+ att jag har råd att hitta på saker och unna mig saker, som kläder, smink, biobesök, fika osv.

Min mamma är snäll och hjälper mig med vissa summor ibland, eftersom att jag fortfarande bor hemma och inte har fast jobb ännu.

Jag får prioritera, jag köper inget onödigt. Hästar äter pengar, och eftersom att jag tycker att dom är värda vartenda öre, så får jag leva med att det kostar.

Tack för alla svar! vi är iof två som delar på lägenheten, och alla de andra gemensamma utgifterna, så egentligen har jag bara katförsäkringar och mobilräkning.. så det borde ju funka, om jag inte slösar på massa annat.
Det är intressant att veta hur andra har det. :-)

Jag får ut ungefär 14000 efter skatt. Lägenheten kostar runt 4, hästen runt 3 och då har jag 7000 kvar till mat (ca 2000) och annat nöje (5000)
Träningar till hästen och även ny utrustning (schabrak och annat onödigt) är inte inräknat i de 3000 för hästen eftersom det är någonting jag kan strunta i en månad om det skulle knipa. Jag har ganska gott om pengar över, men man lever ju efter sina tillgångar. Jag var arbetslös i 4 månader och levde i stort sätt på några hundralappar i månaden efter räkningarna.

Jag får ut 16600 + barnbidrag på 5500. Har sambo och 4 barn + 2 bonusbarn, stall hemma med 2 egna hästar och en foderponny.
Hästarna kostar runt 3500 i månaden nu på vintern. På sommaren kostar de ca en 1000-lapp om jag inte tokköper en massa prylar :D
Vi har dem som skogsmullar..

Jag har lön på ca 11000kr sen får jag underhåll, barnbidrag och bostadsbidrag på ca 5000kr/mån. Ensamstående med två barn.
Hästen kostar mig ca 3000kr/månad (utslaget på 12 månader) Ingen träning/tävling.
Fast att det ser bra ut när man räknar så är det knapert......

Just nu är jag arbetslös, men det funkar ändå. Jag har turen att ha mina två tjejer i min fars stall, som även skor de :) Så lägger ut ungefärlite över en tusing på de båda varje månad, vilket är väldigt billigt! :bow:

Jag har en fundering..
Ni som har häst/ar, vad har ni för inkomst varje månad?
Jag har räknat och räknat på min inkomst och är osäker på om det ska räcka, har 14000, men jag slösar ju lite med.. och så kommer ju de vanliga räkningarna till.

så, nyfiken fråga, vad får ni ut?

Egentligen är det svårt att jämföra. Alla har olika stora utgifter för boende, mat, resor, stallhyra m.m. Om jag får ut mer än du så låter det ju bra men då kanske mina kostnader överstiger de du har. Du får kalkylera på vad det kostar i ditt område att ha häst med stallhyra, foder, veterinär, hovslagare o.s.v. Hjälper ju inte att tala om vad jag får ut i lön, direkt.

*kl*

Jag får ut ca 18-19tusen efter skatt min sambo ca 23000. Vi har delas ekonomi.

Hästarna kostar ca 6000-7000kr/månaden. Sen tillkommer vårat bostadslån allt som har med bostaden att göra (el,hyra etc) försäkring till hunden osv.

Vi klarar oss mer än väl och har inga problem att unna oss saker. Dock så kan jag önska att dygnet hade fler timmar ;)

Just nu får jag ut ca 14000 plus att jag får in ca 5000 i månader i stallhyra då jag har inackorderingar i mitt eget stall.Stallhyrorna jag får in täcker hyra och el för mig så tack vare dom bor jag gratis.Jag har tre egna hästar.Just nu fungerar det men snart blir jag av med jobbet.:crazy:Då får jag eventuellt sälja en häst:cry: jag har blivit erbjuden att jobba av mitt hö genom att hjälpa till med bruket i vår vilket hjälper till en del så jag klarar mig nog ändå!

Det som är viktigt är ju inte egentligen vad man har i lön, utan vad man har i fasta utgifter, sånt man måste betala.
Sedan får man titta på resten, vad går det att snåla in på.
Maten? Fika? Fest? Gå ut? Kläder? Smink? Godis? Dricka? Osv.
När man vet ungefär vad man kommer att ha över, när man har ”snålat” så vet man vad man har att lägga på hästen.

Och då kommer nästa sak, hur ser det kostnads mässigt med häst där du bor, inackorderings kostnad/foder, hovslagare osv.
Sedan tillkommer det en massa, det är dyrt att ha häst!
Försäkring, vaccinationer, utrustning, träning med mera.

Kostnader för häst beror så mycket på var man bor och vad för typ av häst man har, och självklart hur man har den (lösdrift är biligare än stall med ridhus osv)
Sedan måste man kunna lägga undan ett par hundra/månad också för oförutsedda utgifter.

Min häst kostar med allt (inkl vacc, hovslagare, försäkring osv) ca 1.500:-/månad. (650:-/månad inkl foder på vintern och 700:- från maj-nov i inackodering)
det är en Islandshäst på lösdrift, tränar inte, all utrustning är inköpt.
Bor på landet, dock ingen egen gård utan inackodering.

Jag får ut drygt 20 000:- varje månad men jag bor i Stockholm och har hästen inackorderad så det blir inte så mycket över i alla fall.

Det gamla talesättet stämmer;

"Man blir inte rik på sina höga inkomster utan på sina små utgifter"

Kort sagt kan det ju räcka att få ut 5000 kr, om man inte har några andra utgifter än hästen och helinackordering går på 1500 kr... Det luriga är ju att hästens boende kostar så olika beroende på om man bor på bystan i Norrland eller i innerstan i Stockholm (och vill ha nära till hästen). Frågan är väl närmast hur mycket hästen kommer att kosta inkl. allt och hur mycket inkomst som blir över när ens egna kostnader är betalda...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 490
Senast: Squie
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 477
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 218
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka