Sv: Inkomst?
Så här spenderas mina dryga
17 300 kr i månaden.
Lägenheten + lån (amorterar ej bara betalar ränta):
6500 kr
Telefon : ca
500 kr
Försäkring på lägenhet:
130 kr
Vårdfacket:
250 kr
Busskort:
1010 kr
Bilen: ca
500 kr
Vissa månader betalar jag även tv, el etc vilket brukar ligga på ca
1000 kr sammanlagt. Denna summa går till sparande de månader jag ej betalar dessa räkningar.
Hästen:
Stallhyra (inkl foder och spån): ca
2300 (lite olika beroende hur många lektioner jag har haft i stallet den månaden)
Träningar (ca 2 ggr i veckan för outbildad men superduktig yngre tjej i stallet):
400 kr
X-tra spån: ca
80 kr
Då har jag ca 4630 kr kvar till mat (ca
2000 kr), sparande (häst:
1000 kr och vanligt
1000 kr). Resten går till nöjen och övrigt (
630 kr)
Försäkring (hel) + skatt på bilen går på ca 10 000 kr om året vilket jag betalar halvårsvis. Hästens försäkring går på 5.500 kr om året (40000 kr i liv, 50000 kr i vet). Vacc + tandkoll går på ca 1000 kr varje år. Träckprov x 2 per år ca 500 kr. Hovslagare varannan månad 500kr x 6 = 3000 kr. Detta går ju en hel del av mitt sparande till. Dessutom jobbar jag inom vården (sjuksköterska) så jag får lite olika i inkomst varje månad beroende på hur mycket helger (och om det är storhelg) jag jobbar men kommer aldrig under 17.300 kr i alla fall. Om jag arbetat (vilket jag gör kanske 6-7 st om året beroende på hur många som är sjuka

) extra pass kan man slå på ca 3000 kr till vilket går direkt till sparandet.
Nu blev det en väldigt detaljerad lista men sammanfattningsvis hade jag inte kunnat klämma in en häst + mat på en mindre summa än 4 780 kr + minst 10 000 kr i spar varje år. Och då är det snålt räknat i ett stall (med stalltjänst helger) som ligger 7 mil från Stockholm + att utrustning som ny sadel, träns etc ej är inräknat (jag har bytt sadel 4 ggr på två år). Jag kan inte riktigt priserna för stallen närmare stan, men de inne i stan tar väl runt 8000 kr för helinackordering i månaden. Så jag skulle tro att de närmast utanför stan inte kostar under 4000 kr i månaden om man inte ska ha så mycket kollektivt. (Där kan någon gärna rätta mig om jag har fel..).
Sedan kan man säkert snåla mer än vad jag gör, ex dra in på livförsäkring för hästen etc, inte spara så mycket (eller något alls) men jag skulle i alla fall inte våga utan att ha en ordentlig buffert bakom mig, utifall att något skulle hända (själv har jag ca 12.000 kr i hästspar för in case of emergency...).
Nu har jag nog skrivit klart...

(och nu när jag läser detta blir jag alldeles svettig själv, herregud vad jag spenderar pengar! :/ )