Sv: Inkomst?

Jag får ut mellan 9-10 000. ca 4000 går in på "hästkontot" som sedan ska gå till hyra, hovslagare, försäkring, busskort mm.
Jag bor fortfarande hemma och betalar endast mobilräknigen som icke hästrelaterad utgift.

Eftersom jag har eget stall "sparar" jag in den kostnaden, men som det ser ut i dag har jag utgifter per månad
Försäkring, 700 kr
Skor o verkning, 300 kr
Hö, 600 kr
Kraftfoder, 100 kr (lättfödd häst)
Halm, 150 kr
Utrustning, max 100 kr (har alldeles för lätt att köpa diverse onödigt krafs har därför satt denna gräns)
Det blir alltså ungefär 2000 per månad.
Sedan har jag precis som alla andra fler utgifter (hund- och kattförsäkringar, mat till dessa, mat till oss själva, telefonräkningar mm mm mm) men det klarar sig tack vare make som har ett välbetalt arbete till skillnad från mig.

Jag studerar och jobbar extra vilket ger mig ca 14000:- varje månad att röra mig med. Sambon tjänar betydligt mer. Vi delar lika på hyra, resterande utgifter betalar han ofta mer av eftersom han tjänar mer än mig.

Min häst kostar mig i runda slängar 2500:- i månaden, räknat på stall, foder, vaccination, hovslagare, bensin och liknande.

Hästen är ju som en hobby/fritidssysselsättning och det kostar pengar oavsett vad man gör. Jag värdesätter och prioriterar hästen framför allt annat. Först pengar till hästen sen kommer resten i andra hand.

Jag har en fråga till alla.

Efter alla mina räkningar så har jag runt 5500-7000 (det varierar men minst 5500kr) kvar.
Då är inte mat, nöjen, kläder avräknat.
Är det dumt att skaffa häst, kommer jag ha råd?

Eftersom jag bor i stockholm så finns det inte så många billiga ställen och mitt jobb är inte flexibelt så på vadagar skulle jag inte kunna ta morgon och lunch fodringar om man står kollektivt.

Jag får ut mellan 14-170000/mån och har tre hästar. Har eget stall och två inackorderingar :) Det beror på hur man lägger upp det, ibland är det tufft men utöver hästarna är det också en stor gård som ska drivas, familj och allt annat. Men jag vågar nästan påstå att det går enkelt om man bara planerar och prioriterar rätt :)

Det beror som sagt på vad du har för utgifter. Räkna med 1-2000 som överskrider dina kostnader för hyra, mat, bil, häst osv. Vissa månader blir dyrare så man kan inte budgetera upp varenda krona man har. Går bilen sönder tex måste den kunna lagas, speciellt om du är beroende av den för att ta dig till jobb eller stall.

Personligen hade jag känt mig stressad, jag tror det blir rätt lite pengar över för oförutsedda utgifter (hästrelaterade som rent privata) om du ska ha hästen i Stockholmsområdet.

Såg att mat inte var inräknat i 5500-7000 kr. Då tror jag det blir knapert, jag räknar med 2000 kr/mån i matkostand:crazy: Jag tror inte du hittar en så billig stallhyra att sthlm att du har råd med stall, foder, hovslagare, utrustning osv med den inkomsten. Tyvärr:( Jag har samma problem, och det suger att inte kunna ha häst...

O ja... det är STOR skillnad. Jag har ju en shirepojke och mina kostnader per månad ser ut ungefär så här:

Hovslagare 500 -750 kronor/månad (alltså mellan 1000 och 1500 per skoning var åttonde vecka)

Skor och söm till hästen cirka 200 kronor per månad

Stallhyra inkl strö och hö 2000/månad

Försäkring 500 kronor/månad

Äpplen, morötter, lucern och betfor cirka 400/månad

Vaccinationer, skabbehandling och tandvård cirka 200/månad

Summa: mellan 3800 och 4050 kronor per månad. Då tillkommer ju all utrustning och alla bensinkostnader etc. som blir. Jag brukar utgå från att min häst kostar mig i vart fall 5000 i månaden :eek:

:eek: Herregud, jag förstår inte hur folk har råd med sådana summor!

Mitt hästägarskap är visserligen väldigt fördelaktigt just nu, hö och havre får jag köpa av min svärfar för några snusdosor(:angel:), hästen står hos min svägerska och jag betalar 250 kr i kallhýra. Det som kostar är egentligen försäkringen, betfor och mineraler och bensin till och från stallet. Det är det enda som är negativt i sammanhanget, det är 1,8 mil enkel väg, vi kan hjälpas åt och ta hästarna olika dagar, men det är i princip omöjligt att hinna åka ut varje dag:grin:

Jag skulle tro att min häst kostar mig ca 1600 kr per månad men då har jag inte lagt undan NÅGOT för ev. veterinärkostnader. Det senaste halvåret med täta besök på strömsholm har dock gjort att kostnaderna har stigit. Massor:crazy:.

Jag får nu ut ca 12-13 000 kr på en heltid, har hus och familj och barn och tre hundar.

Men oj... jag glömde ju hovslagaren! Det har gått bra med halvskoning hitills, så lägg till minst femhundra var 8:e vecka. Vintertid det dubbla.

Senast ändrad:

Barnpension=3235 kr
Studiebidrag=1050 kr
Arv=200kr

det har jag haft att leva på men ska stoppa arvpengarna och spara till senare.

Utgifter:

Hovslagare= 500 - 1000 kr
Veterinär = vaccination mellan 150-200 per spruta.
Föräskring = 5555 kr per år för 2 hästar.
Stallet= eget
Hö= gratis (tar själv)
Havre,korn,annat krafftfoder kostar mellan 300-700 per månad.

ska börja träna så småningom också. så det kommer väl kosta mellan 100-300 kr.

spån = en pall för 1800 men brukar ta några åt gången så brukar hamna runt 700 spänn.

Jag får ut ca 15 000 kr och det föder jag mig själv med räkningar + 2 hästar. Hästarna kostar ca 5000 i månaden med foder o allt (veterinär, hovslagare och försäkring ej inräknat).

Jag har en fråga till alla.

Efter alla mina räkningar så har jag runt 5500-7000 (det varierar men minst 5500kr) kvar.
Då är inte mat, nöjen, kläder avräknat.
Är det dumt att skaffa häst, kommer jag ha råd?

Eftersom jag bor i stockholm så finns det inte så många billiga ställen och mitt jobb är inte flexibelt så på vadagar skulle jag inte kunna ta morgon och lunch fodringar om man står kollektivt.

Jag tycker inte det låter så bra tyvärr :(

Men det som du borde göra är kanske att räkna ut ungefär vad det skulle kosta, och försöka lägga undan dom pengarna i några månader som ett experiment, för att se om du klarar det. Klarar du det, ja då vet du, och klarar du det inte, då har du iaf en slant sparad :)

Det vore himla trist om du skaffade en häst och sen upptäckte att du inte klarar av kostnaden eller hur, bättre att experimentera med pengarna först.

*KL*
Studerar just nu, färdig till sommaren, har en fast inkomst dvs CSN på ca 9000kr/mån, jobbar alltid in några tusen så jag har ca 11000-13000 kr/mån. Har två hästar inackorderade. De fasta kostnaderna för hästarna är: *stallhyra 4000 kr *Försäkringar1100 kr *Bensin ToR stallet ca 1200 kr *Hovslagare 1300 kr varannan månad, dvs 650 kr/ månaden, det gör fasta utgifter på ca 7000kr. Därtill kommer mycket träningar, utrustning, förbukningsgrejer o dyl. Har en mkt låg hyra på min lght, äter mkt billigt och köper/gör nästan inget annat, prioriterar mina hästar i alla lägen, annars hade jag aldrig haft råd att ha kvar dem. Har även härlig stöttning av mina föräldrar då det behövs. Och det har det verkligen gjort under de här åren jag studerat...

Så här spenderas mina dryga 17 300 kr i månaden.
Lägenheten + lån (amorterar ej bara betalar ränta): 6500 kr
Telefon : ca 500 kr
Försäkring på lägenhet: 130 kr
Vårdfacket: 250 kr
Busskort: 1010 kr
Bilen: ca 500 kr

Vissa månader betalar jag även tv, el etc vilket brukar ligga på ca 1000 kr sammanlagt. Denna summa går till sparande de månader jag ej betalar dessa räkningar.

Hästen:
Stallhyra (inkl foder och spån): ca 2300 (lite olika beroende hur många lektioner jag har haft i stallet den månaden)
Träningar (ca 2 ggr i veckan för outbildad men superduktig yngre tjej i stallet): 400 kr
X-tra spån: ca 80 kr

Då har jag ca 4630 kr kvar till mat (ca 2000 kr), sparande (häst: 1000 kr och vanligt 1000 kr). Resten går till nöjen och övrigt (630 kr)

Försäkring (hel) + skatt på bilen går på ca 10 000 kr om året vilket jag betalar halvårsvis. Hästens försäkring går på 5.500 kr om året (40000 kr i liv, 50000 kr i vet). Vacc + tandkoll går på ca 1000 kr varje år. Träckprov x 2 per år ca 500 kr. Hovslagare varannan månad 500kr x 6 = 3000 kr. Detta går ju en hel del av mitt sparande till. Dessutom jobbar jag inom vården (sjuksköterska) så jag får lite olika i inkomst varje månad beroende på hur mycket helger (och om det är storhelg) jag jobbar men kommer aldrig under 17.300 kr i alla fall. Om jag arbetat (vilket jag gör kanske 6-7 st om året beroende på hur många som är sjuka ;) ) extra pass kan man slå på ca 3000 kr till vilket går direkt till sparandet.

Nu blev det en väldigt detaljerad lista men sammanfattningsvis hade jag inte kunnat klämma in en häst + mat på en mindre summa än 4 780 kr + minst 10 000 kr i spar varje år. Och då är det snålt räknat i ett stall (med stalltjänst helger) som ligger 7 mil från Stockholm + att utrustning som ny sadel, träns etc ej är inräknat (jag har bytt sadel 4 ggr på två år). Jag kan inte riktigt priserna för stallen närmare stan, men de inne i stan tar väl runt 8000 kr för helinackordering i månaden. Så jag skulle tro att de närmast utanför stan inte kostar under 4000 kr i månaden om man inte ska ha så mycket kollektivt. (Där kan någon gärna rätta mig om jag har fel..).

Sedan kan man säkert snåla mer än vad jag gör, ex dra in på livförsäkring för hästen etc, inte spara så mycket (eller något alls) men jag skulle i alla fall inte våga utan att ha en ordentlig buffert bakom mig, utifall att något skulle hända (själv har jag ca 12.000 kr i hästspar för in case of emergency...).

Nu har jag nog skrivit klart...
:laugh:
(och nu när jag läser detta blir jag alldeles svettig själv, herregud vad jag spenderar pengar! :/ )

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Bor i Stockholm och har inte lust att outa på nätet vad jag tjänar, men jag jobbar heltid, min man pluggar och vi båda jobbar extra.

Hästen kostar i runda slängar 6000 kr i månaden och då är det bara det allra nödvändigaste, stallhyra, foder, strö, försäkring. Eftersom hon bara är 2 år så kostar hovvård 200kr varannan månad och vi betalar inga träningar än. Utrustning har hon fått ärva från min förra häst.
Det är mycket jag får försaka varje månad för att få det att gå runt, även min man. Så mycket kan jag säga.

Kl

Pluggar just nu och har därför en "inkomst" på ca 7500 kr/månad.
Dock har jag världens bästa sambo som ställer upp fantastiskt mycket för mig. Har två hästar (en arab och en shettis) som kostar oss ca 2500 kr/månad.
Sedan har vi en bostadsrätt: 4000 kr (hyra, ränta, amortering)
Övriga räkningar: ca 5000 kr
Bensin: 2000 kr (2 bilar)
Mat: 2000 kr

Är båda mycket intresserade av renovering och inredning, därför går mycket pengar till vår lägenhet, vilket vi iofs ser som en investering.
Brukar ha ca 1000-2000 kr över varje månad, men hade akdrig klarat mig ekonomiskt utan min sambo.

Under finnanskris tider är det inte så lätt att hitta jobb. Jag tog examen i våras och sen dess jag ahr inte haft nåt rikgit jobb, men har iaf lyckats precis att klara mig, men hjälp av mina snälla föröldrar! Om man har ont om pengar så är det viktigt att man har en back-up plan!!
Men jag hade hästen hela student tiden coh klarade mig på studentlånet från csn, men vist ibland fick mån extra peng av nån snäll förölder:)

Det går ju inte riktigt att jämföra sig med andra kan jag tycka.

Du måse räkna på DINA UTGIFTER i förhållande till din inkomst! Prova ha en häst på foder en tid om du är osäker. tänk på att pengarna okså måste räcka till sparande och oförutsedda utgifter!

Mitt halvblod kosta mig så här mkt
stallplats 1100
hö 500
kraftfoder/betfor 200
strö 200
försäkring 1100 (50 liv 60 vetvård)
träningar:1500
skoning: 500
ridhuskort på vintern 300
PLUS kostnad att ta sig till och från stallet PLUS Tävlingar PLUS utrustning

KL

Vi verkar vara en hel del som pluggar!
Jag har studiebidrag utan lån, alltså ca 2600 i månaden.
Hyra för huset: 2800 inkl allt utom hushållsel (betalas per halvår, ca 600 kr)
Mat till mig: ca 1000 per månad (käkar nästan bara ekologiskt, vegetarian)

Stallhyra: 1600 kr. Helinackorderad, spån och grovfoder ingår.
Foder: Inte många kronor, köper en säck betfor en gång i halvåret ungefär. Linfröoljan kostar 1 kr/dag ungefär.
Hovslag+skor: ca 600 var 8:de vecka
Försäkring ca 1000 kr/år

Jag ligger på rejält mycket minus varje månad som synes. Jag lever på sparpengar och försöker dra in på allt onödigt. Samtidigt lever jag inte snålt, jag rider lektion en gång i månaden, går och fikar med polarna ibland.. På något sätt går det runt ändå. Man får prioritera så går det.

När jag var singel så tjänade jag mellan 10-14 000kr/månad jobbade inom vården och bara timmar men jag lyckades få ihop bostadsrätt i sthlm innerstad, bil, motorcykel, häst, träningar och alla kostnader allt medför visst var det tight och jag kunde inte spara så mycket varje måndad inte heller unna mig så mycket annat men då motorcykeln och hästen är mina största intressen så bestämde jag mig för att det var värt att snåla in på annat och vissa månader jobba häcken av mig för att få ihop några extra 1000 lappar.

Numera är jag sambo med världens bästa kille som har välbetalt arbete så nu jobbar jag inte längre, dock åker jag med honom till alperna och hejar och stöttar honom flertalet veckor under vintern så det får vara mitt arbete istället. Försöker då lägga unghästens schema så han ska ha vila dem perioderna när jag är borta. Nu är iaf pengarna inget bekymmer längre vilket är jätteskönt :) Men min erfarenhet är iaf att de allra flesta har råd att ha häst bara man vill, men klart man får ju prioritera, man kan kanske inte ha en häst för 80 000kr men en för 15 000kr kanske duger lika bra? Man kan hitta en billig och bra stallplats, men man får sköta mer själv men det är väl en del av det roliga? Man kanske inte kan resa utomlands varje år eller flera ggr om året man kanske inte kan ha en 500 000kr bil men en för 50 000kr kanske duger alldeles utmärkt? Man kanske inte måste köpa dyra designerkläder? HM och inte shoppa så ofta kanske också duger? Så vill man och är beredd att prioritera och snåla in på annat har du nog råd med häst iaf :) Sen är det ju alltid kul att ha lite pengar över och kunna göra andra roliga saker än stallhyra mm :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 488
Senast: Squie
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 477
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna