cambello

Trådstartare
Hade min veterinär ute för att vaccinera hästarna nu i veckan så då passade jag på att fråga om min häst fina ink som han har i pannan. Frågade hur jag ev kunde få bort den.. Han sa att antingen skär han bort den till hösten el så fanns det ett medel att använda på den. Kommer inte ihåg vad det medlet hette. Någon som vet?? Han hade testat det på inkar som suttigt på magen och där hade det fungerat bra. Han skulle höra med företaget som tillverkade det om man fick använda det i huvudet.. Någon som använt medel till sina hästars inkar??

Sv: Inkar!

Jag skulle vara väääldigt försiktig med att skära bort inken. Det är väldigt stor återfallsrisk då, och för varje misslyckat försök att bli av men inken så är prognosen sämre. De kan också komma tillbaka i en mycket mer aggresiv form.

Och inkar är oftast ingen fara, men en 'dum' placering och en aggresiv typ och det kan tyvärr gå så långt att det enda som återstår är att ta bort hästen.

Så, låt bli kniven ;)

Vad gäller medel/salvor så finns det ett otal, så omöjligt veta vilket din veterinär avsåg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 880
Senast: Lavinia
·
Hästvård Häromveckan var jag med om nåt som skakade om mig rätt ordentligt. Brukar ta in mina hästar en stund på dagen för att gå igenom dom, ge...
2
Svar
21
· Visningar
4 428
Senast: Piraja
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 934
Senast: Korven
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 531
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!