inkallnings problem, OSV

N

nathalieuhlan

Har en Schäer/malenios, hon är inte dum.. men hon vill helt enkelt inte. Inomhus funkar det bra med hennes lydnad, iallafall så att det räcker.

Men när vi kommer ut är hon som bortbytt, det enda som hon lyssnar på är "loss" väldigt jobbigt att hon inte kan lyssna när jag säger sitt när hon ska sitta får trycka ner rumpan lite och då sitter hon en stund sen är hon uppe igen och står vi för länge börjar hon skälla.. Hur ska jag få henne att lyssna bättre?

Sen så vill jag gärna ibland släppa henne lös på ängar så hon kan springa av sig osv. men det är verkligen en plåga.. Hon lyssnar ABSOLUT inte på inkallning. och närmar jag mig henne så springer hon iväg och hon ger inte upp heller. Hon totalt ignornerar att jag ropar på henne. Så det händer inte ofta att hon släpps lös och hon tycker det är så roligt så det är ju tråkigt också :(

Skulle verkligen behöva tips och råd som hjälper då jag börjat bli riktigt less att hon inte lyssnar på inkallning.

Inomhus brukar vi leka och då springer jag och jagar henne och har dragkamp när jag fångar henne med hennes leksak. Kan det ha med det att göra ute också? att hon tror att vi leker när jag försöker få tag på henne? Så jag borde sluta med det?

Borde kanske skriva med att hon är lite över 1 år, så att få henne att lära sig borde nog inte vara en omöjlighet, frågan är bara HUR?

Sv: inkallnings problem, OSV

Det första jag tänker på i ditt fall är att det vore klart bättre om din hund jagade DIG för att sen bli belönad med dragkamp istället för tvärtom. Går det att göra så?
Gör dig kul, pip och tjut, spring ifrån ghunden, alt. vänd dig ifrån hunden beroende på vad som behövs, när/om den kommer, vrid dig bort eller spring en bit så den får anstränga sig för att aktivt komma till dig. Belöna sen på roligt sätt, tex med dragkamp. Vid inkallning, kalla in för att göra något roligt, tex kalla in, spring iväg, erbjud lek när den kommer av nyfikenhet. Släpp sedan på nytt, så att en inkallning inte automatiskt innebär koppling:tråkigt.

En tunn 20 meters lina skulle nog göra dig säkrare också. Den kan ju släpa efter henne.

När hon springer i väg så göm dig, Sitt kvar på samma platts ända tills hon hittar dig (utan att säga ett ord eller låta) För då måste hon hålla koll på dig mer

eller när du har släppt henne lös så kan du ropa kommer hon inte så går/springer du åt motsatt håll

Verkar som hon tkr du är tråkig, då hon hellre vill göra massa annat. men det är du som ska vara rolig du kan ju tex. ta med dej hennes leksak och springa och leka och busa med henne tillsammans. då är det DU som är rolig, är hon ouppmärksam på dej skulle jag inte låta henne leka med bollen själv för då är det ju inte DU som är rolig längre... Du kan ju även berömma henne med bollen när du kör inkallningar :D

Hoppas det hjälpte lite iaf

ska försöka att bli lite mer roligare mot henne, och att jag går åt ett annat håll funkar absolut inte, för hon bryr sig inte ett dugg om jag går iäg och lämnar henne :p

Ha henne i koppel tills hon lyder inkallning för andras skull. Är inte så kul för andra när någon inte har koll på sin hund. För att träna inkallning använd flexikoppel eller spårlina så hunden kommer en bit ifrån dig och kalla sedan in den. Godis är en bra sak för att lära dem inkallning. Sedan när man lärt dem det drar man mer och mer in på godis. Men hunden tycker ändå det är positivt stt sprina till matte.

ska försöka att bli lite mer roligare mot henne, och att jag går åt ett annat håll funkar absolut inte, för hon bryr sig inte ett dugg om jag går iäg och lämnar henne :p

Är det samma om du tar hennes boll, skriker "weeee" och springer din väg?

Är det samma om du tar hennes boll, skriker "weeee" och springer din väg?

Om jag lyckas ta hennes boll? :P de är nästan en omöjlighet. Och om jag gjort det så går hon heldre och tar en pinne eller nåt annat så jag inte "fångar" henne ;o eller står o tokskäller.

Vaddå lyckas ta? Ge den inte till henne helt enkelt. DU ska vara källan till allt roligt. Tillgång till lek får hunden genom DIG, tillgång till bollen får hunden genom dig. Om hon får ha den jätteroliga leksaken och leka ensam så behöver hon ju inte dig.

Har en Schäer/malenios, hon är inte dum.. men hon vill helt enkelt inte. Inomhus funkar det bra med hennes lydnad, iallafall så att det räcker.

Men när vi kommer ut är hon som bortbytt, det enda som hon lyssnar på är "loss" väldigt jobbigt att hon inte kan lyssna när jag säger sitt när hon ska sitta får trycka ner rumpan lite och då sitter hon en stund sen är hon uppe igen och står vi för länge börjar hon skälla.. Hur ska jag få henne att lyssna bättr

Sen så vill jag gärna ibland släppa henne lös på ängar så hon kan springa av sig osv. men det är verkligen en plåga.. Hon lyssnar ABSOLUT inte på inkallning. och närmar jag mig henne så springer hon iväg och hon ger inte upp heller. Hon totalt ignornerar att jag ropar på henne. Så det händer inte ofta att hon släpps lös och hon tycker det är så roligt så det är ju tråkigt också :(

Skulle verkligen behöva tips och råd som hjälper då jag börjat bli riktigt less att hon inte lyssnar på inkallning.

Inomhus brukar vi leka och då springer jag och jagar henne och har dragkamp när jag fångar henne med hennes leksak. Kan det ha med det att göra ute också? att hon tror att vi leker när jag försöker få tag på henne? Så jag borde sluta med det?

Borde kanske skriva med att hon är lite över 1 år, så att få henne att lära sig borde nog inte vara en omöjlighet, frågan är bara HUR?

Du har skaffat dig en blandning av 2 bruksraser. Jag tror att litet lekande inomhus inte räcker för att aktivera henne. Varför gör ni inget utomhus? Som ex. spår och uppletande. Med en blandis är det inte så lätt att komma med på spårkurser, men det finns kanske någon på brukshundklubben du kan fråga. En lydnadskurs i någon form kan du väl anmäla dig till. Hon behöver kanske få jobba med skallen och bli mentalt uttröttad. För mina hundar har det alltid gällt att inomhus går det lugnt till. Jag tycker du skall sluta jaga henne. Det är hon som skall ha koll på dig och jaga ifatt dig. Något du kan göra inomhus är att träna på att byta föremål mot godis.

Så kontakta en brukshundklubb. Snart börjar de nog ta emot anmälningar till vårens kurser.

Lycka till!!!

Ledarskaps problem är vad du har.

Hon fuckar dig rakt i ansiktet hela tiden...

vill inte komma på inkallning, vill inte ge dig bollen o.s.v.

Hon gör såna saker bara för o visa att du inte bestämmer i eran flock.Du lär jobba på o få ett bättre samarbete mellan er.

Sätt tydligare gränser, kör lite med henne, så att hon märker att hon måste lyssna på dig. Får inte gå före dig i dörrn när ni ska in, ut, vänta på varsegod innan hon får äta osv.
Sedan är det lite beroende på vad hon tycker är bäst, godis eller leksak?
Börja med att lära en ett kommanda för o- vad- kul- nu- ska- du- godis- och- så- leker- vi- lite. Du kan sitta på sängen eller när du tittar på tv och kalla på henne, och så fort hon kommer är det party. När hon har lärt sig det, försök göra samma sak ute, när det inte är någon störning. När allt är befäst så tar man det ett steg längre. Träna först ordentligt på en lång lina innan du släpper henne lös. Detta brukar funka jäkligt bra, om man bara har tålamodet, och misslyckas du, ta ett steg tillbaka, och förbered bättre.
Det kan även vara bra att gömma sig, att hon för hålla reda på dig och inte tvärtom, när du har kommit så långt att du kan ha henne lös.
Försök aktivera henne mera!

Jag håller med Piru, du ska inte vara nån skojig sak för din hund. Speciellt inte med den blandingen, du ska vara en klockren ledare, basta.

Tex: när du kommer hem, ge f*n i och hälsa på din hund, ignorera totalt läst först posten, gå på toa och kanske om du sen känner för det, säg hej.
Se till att du alltid går först genom dörrar och i trappor.
Ändra ofta riktning och tvärstanna när du är ute och går, hunden ska följa dig, aldrig tvärtom.
Se till att du har henne bredvid dig när ni är ute och går, inte framför. Dags att fösa ner henne från sängen om hon sover där. Servera aldrig mat innan hunden sitter still och ge sedan lov att att det är dags att äta osv osv.
Ha alltid ett tydligt kroppspråk, viktigare än mycket annat.

Funkar inte detta, så skulle jag aldrig ens fundera på att släppa henne lös.

Sedan när detta funkar, så brukar jag gå ut, helst där det är lite hundar och lite störning. Sen bestämmer jag mig för en radie, i mitt fall är inte radien större än att jag kan kasta något på hunden, ofta använder jag kopplet ihoprullat som en boll. Släpp iväg hunden, låt säga 3-4 meter ifrån dig. Kalla in, är lyset tänt men ingen hemma, dvs hon kommer inte. Kasta kopplet i röven på henne, och låt lite äppelkäck, "kom hit". Då bör hunden komma, beröm och gör om.

Slutligen, det här med att "rusa av sig", är ofta mest bara uppjagande, hunden lär inte bli särskilt avrusad i alla fall utan bara mer stressad.
Så- bli ledare, inte nån lektant.

är väl det som oftast blir problemet när dom kmr upp i trotsåldern, dom bryr sig inte om en så mkt... :smirk: Men så snart hon fattar att det är du som är kul ocg inte allt annat så borde det gå bra :D ska du träna något med henne lr ska hon "bara" vara sälskapshund??

är väl det som oftast blir problemet när dom kmr upp i trotsåldern, dom bryr sig inte om en så mkt... :smirk: Men så snart hon fattar att det är du som är kul ocg inte allt annat så borde det gå bra :D ska du träna något med henne lr ska hon "bara" vara sälskapshund??

Trots ålder är ju nåt eget påhitt igentliga problemet är ju att hunden börjar ta för sig o testar sin ledare. En bra ledare ser ytterst lite av allt som har med trots o göra. För hunden vet redan som liten gränser o det finns ingen anledning o testa dom gränserna för det blir bara ledsamt.

Jääkäri har jag aldrig sett nån skillnad på över huvudtaget varken när han blev könsmogen eller nån annan tid.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 876
Senast: lilstar
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 097
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka