Inhysningavtal

M

merman

Vad bör finnas med i ett avtal när man hyr ut hästbox?
Jag tänker då ex. på mitt ansvar som uthyrare, vad den som hyr åläggs samt försäkringar. Finns det något bra på marknaden att köpa eller ska jag snickra ihop någon eget?
Hur har ni andra gjort?

Tack i förväg.
merman

Sv: Inhysningavtal

:smirk: ja du - det kanske finns färdiga avtal, ingen aning. själv har jag gjort som så att de som hyr får snickra ihop sitt "eget" avtal beroende på önskemål, dvs hur mycket foder, täcke av/på etc. Jag sköter stallet själv efersom jag är hur dålig som helst på att låta andra mocka osv. Det enda jag kräver av hästägarna är att de har sina djur försäkrade. Jag har en företagsförsäkring som täcker brand, stöld och "svinn" - eftersom de i regel har dyrbara sadlar, selar och annat i stallet och ibland kan hända att man har sönder ett o annat själv, har tack o lov aldrig hänt mig men man vet aldrig. Och tänk på att du är ansvarig om hästen kommer lös (om ägaren inte är där) och skadar sig allvarligt, vill det sig illa kan det bli dyrt - jag hörde ett exempel med en tjej vars häst tävlade grand prix, den kom ut och blev förstörd för all framtida tävling och det var ett herrans rabalder om ansvar, stallägaren fick punga ut med skadestånd. Man kan i o för sig skriva avtal där hästen uppstallas på egen risk, fast jag tror det blir svårt att få rätt i domstol med ett sådant...

Behöver jag som uthyrare, 2-3 hästar; teckna separat försäkring för detta? Jag ska nog tala med någon juridiskt kunnig känns det som för allas säkerhet/trevnad.
Själv hade jag tänkt att det är bra med avtal ex vid brand/stöld för att inackorderade ska kunna få ut från sina egna försäkringar. Eller vid skador på andra sätt, men det låter lite mer avancerat är så.
Tack
merman

Jag har tillägg i min vanliga lantbruksförsäkring för hästverksamhet, har 10 inackorderingar. Kolla med ditt försäkringsbolag vad de säger. Själv hade jag inte vågat vara utan försäkringen för hästverksamhet i och med att det ger ansvars- och rättsskydd också.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 483
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 194
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar