Inget protein i höet - hur fodra?

mazariin

Trådstartare
Har misstänkt att vårt hö har dåliga värden så skickade prov till labb och idag fick jag svaret. Är första gången jag analyserat hö så är total nybörjare, men så mycket har jag förstått att det är VÄLDIGT dåligt med protein i höet. :crazy: Här är analysresultatet:

TS 82,1%
MJ 8,42
råprotein 4,6%/ts
smrp 11 g/kg TS :eek:
mineralanalysen var tyvärr inte klar än, den kommer nästa vecka.

Hästen har ätit höet sen oktober, och fått 650g lucernpellets (Racing Greenline) + proteinrikt müslifoder (Racing Build Up). Han ser ok ut än i hull, dock lite muskelfattig. Det blir iallafall definitivt att ge mer proteiner nu! Frågan är bara vilket foder man ska ge? Har tyvärr inte möjlighet att byta hö i dagsläget.. Enligt hippocampus behöver han inte mer MJ, det har han istället fått för mycket av (har också märkts på hästen). Det är en kallblodsvalack, 14 år, normalfödd, i lätt arbete (hobbyridning). Så vad jag behöver är ett foder med hög proteinhalt, men lite energi. Sojamjöl? Det blir nog att börja ge mer lucernpellets också. Andra förslag?

Han får 9kg hö om dagen. Hur låter det tycker ni? Väldigt tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Jag hade liknande hö tidigare i vinter, 16g smb rp. Jag fick ihop en bra foderstat på ett proteinmineralfoder från Vitafor och lusernhack. Tyvärr så ville han inte äta detta efter att han varit sjuk. Innan han blev sjuk åt han det utan problem.
Så då fick jag byta och fick ihop en någorlunda proteinhalt med Krafft Pluss grön.

Din häst är ju större och behöver troligtvid mer konsentrerat proteinfoder. Krafft har ett proteinfoder i pelletsform. Det i kombination med lusern kanske? Eller soja?

Bästa sättet är att räkna fram och tillbaka på olika alternativ och olika blandningar.
Det svåra för mig var att få ihop en blandning som var ok i MJ och protein, samtidigt som mineralerna var ok. Så fort det blev bra på en sak så blev nåt annat fel, så det är lite pusslande.

Du kan ju alltid höra med en foderrådgivare också om du behöver tips på olika sorters foder. Tänk då på att inte bara kontakta en som arbetar för ett foderföretag, för de tipsar ju bara om sina egna. Men det kan ju också vara bra, plus att du kan få lite råd om vad du ska ha för värden på allt.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Tack för svaret! Håller på och pysslar för fullt, rätt krångligt eftersom det är ett så stort glapp mellan protein och MJ.. Hur jag än gör blir det för mycket MJ och för lite protein. Och då har jag inte ens fått mineralanalysen än.. Får hoppas att åtminstone dom värdena är någorlunda vettiga!

Hur mycket MJ innehåller soja? Har just nu ett proteinfoder som har smrp 300g/kg, men också MJ 12,6. Hur ligger värdena på soja?
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Har själv 16g smb rp i höet så jag vet hur det är. Jag kör på Galax Utmärkt. Egentligen ungdjursfoder men har väldigt vettiga ingredienser, i stort sett ingen stärkelse. Liknande näringsinnehåll som K Pluss Grön men mkt billigare.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Tack för svaret! Håller på och pysslar för fullt, rätt krångligt eftersom det är ett så stort glapp mellan protein och MJ.. Hur jag än gör blir det för mycket MJ och för lite protein. Och då har jag inte ens fått mineralanalysen än.. Får hoppas att åtminstone dom värdena är någorlunda vettiga!

Hur mycket MJ innehåller soja? Har just nu ett proteinfoder som har smrp 300g/kg, men också MJ 12,6. Hur ligger värdena på soja?

Soja innehåller 12,6 Mj och 380 smb rp tänk på att du får ge högst 100 gram soja/100 kg häst och mål.

Om din häst väger 500 kg så kan du alltså ge 500 gram soja morgon, middag, kväll.
Med så lågt smb rp som du har i hö´t är det nog svårt att få till en bra kvot om du lägger till lucern eftersom det vanligtvis ligger på runt 11 Mj och 105 g smb rp.

När man får så taskiga värden så är det vettigast att lägga till ett mineralfoder för annars kan dte vara helt hopplöst att få till en bra foderstat som täcker allt.

Vet du vad för kvot din häst har fungerat på innan? Är den svår eller lättfödd?
En svårfödd häst klarar oftast en högre del Mj utan att bli fet medans en lättfödd kanske bara klarar precis eller t.om under listhästens behov av Mj.
Det viktigaste är att du får upp proteinet så att det täcker det behovet också får du räkna Mj behovet för sig och strunta i kvoten.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Nu är jag ingen expert, men efter att ha ställts inför liknande problem så var jag tvungen att "panik-sätta-mig-in-i" att räkna foderstat ;)

Problemet är ju att proteinet i huvudsak bör komma från grovfoder.

Jag valde att fodra upp med Hippo Alfa istället för lusern, innehåller 135smrp istället för 105.
Sen soja, men soja ska man passa sig för att ge för mycket!! Om man googlar lite så är det inte superbra... jag ger 3dl, (1kg är ca 6dl).

Krafft har protein plus, dyrt, men man behöver inte ge så mycket. (så om man räknar kostnad/smrp så är det ungefär samma som alla andra foder..)

Alfan får jag känsla av att det är en blandning av grovfoder och kraftfoder... men jag vet faktiskt inte.

Problem 2 är ju att hästen måste äta det dåliga stråfodret pga tuggbehovet.
Vad jag har förstått så får man tumma lite på MJ, det måste ligga lite i överkant om proteinet är så dåligt.

Kvoten måste vara minst 6, men det visste du säkert redan :p

Jag gjorde ett eget excelark med formler för att kunna labba lite fram å tillbaka och kunna se kvoterna snabbt :)
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Min häst väger 500-550kg skulle jag tippa. Har tyvärr inte möjlighet att väga honom (bara med vägband, som visade på lite under 500kg). Han är normalfödd, varken lätt eller svår.

Han har vad jag vet aldrig ätit analyserat hö förut.. Det verkar inte vara speciellt vanligt att hästfolket gör det här omkring (bor i finland). Har haft den här hästen på foder sen våren 09. Han har alltid varit ganska takformad över ryggen och lite bukig, men har märkt att han börjat falla ur över revbenen sen han började äta det här höet. I somras såg han bättre ut, både i hull och muskler.

Hur räknar man ut kvoten på höet?
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Min häst väger 500-550kg skulle jag tippa. Har tyvärr inte möjlighet att väga honom (bara med vägband, som visade på lite under 500kg). Han är normalfödd, varken lätt eller svår.

Han har vad jag vet aldrig ätit analyserat hö förut.. Det verkar inte vara speciellt vanligt att hästfolket gör det här omkring (bor i finland). Har haft den här hästen på foder sen våren 09. Han har alltid varit ganska takformad över ryggen och lite bukig, men har märkt att han börjat falla ur över revbenen sen han började äta det här höet. I somras såg han bättre ut, både i hull och muskler.

Hur räknar man ut kvoten på höet?

Man räknar smb rp/ mj så i ditt fall har du en kvot på 11/8,2=1.3
Om vi utgår ifrån att han är normalfödd så behöver han ca 50-55 Mj och 300-330 gram smb rp. så får han en kvot på 6.
Du tar alltså Mj gånger 6 och får då fram hur mycket protein din häst behöver.

Jag hade i ditt fall gett 9 kg hö och fyllt upp resten med soja, dvs 9 kgx11=99 smb rp 8,2x9=73.8 Mj eftersom mj redan är högre än vad han förmodligen förbrukar.
Du behöver då ge 600 gram soja för att komma upp i en kvot på 6.
Eftersom du behöver ge så mycket soja så dela upp det på minst två fodringar.
Kvoten blir då bara 330 smb rp/73,8 mj=4,47 men om han inte är så lättfödd så kan det fungera ändå, annars får du höja sojan sakta med en månads mellanrum tills du är uppe i en kvot på 6.

Den sojan jag använder väger 1 dl ca 70 gram men väg den sojan du ska ge så att det blir rätt.

Soja ska vänjas in väldigt sakta och var uppmärksam på om han blir svullen i benen. 600 gram soja hade jag vant in på minst 7 veckor och börja försiktigt så att du är uppe i en dl på en vecka ungefär och sedan kan du öka lite fortare tills du är uppe i 600 gram på sju-åtta veckor.

Om han blir fet så får du försöka få tag på fin halm och byta ut några kg hö mot halm och då lägga till mer protein.
 
Senast ändrad:
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

smrp/MJ

så du har 1.3... vilket är katastrof...

Tack! Jo, att det är katastrof hade jag redan räknat ut. :crazy:

Önskar att vi hade alla era fodersorter här också! :cry: Har fått så mycket bra tips. Tyvärr är det ganska knapert med utbudet. Vi har Racing (som jag inte tror finns i sverige, eller?), Krafft går också att få tag på om man kämpar lite och är villig att betala högre pris än vad ni måste ge för det i sverige. Dodson & Horrells müsli har jag också haft men tror inte det är något jag är i behov av med detta höet.

Soja kan ju dock inte vara helt omöjligt att få tag i! Får gå på jakt på måndag. ;)
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Kan du inte hitta ett bättre hö nånstans? Eller är det kört också?
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

om jag var du så skulle jag INTE fodra upp hela proteinbehovet med soja...

googla på soja å läs lite om det.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Du skulle inte ge lucernpellets alls, eller? Han får 1l om dagen just nu.

Får nog köpa soja och börja vänja in det då! Vi har vetehalm som strö i boxarna, så han petar i sig en del av det under natten. Ibland får dom lite i hagen också för att ha något att tugga på, men då är han inte speciellt brydd i det.

Hurudana värden har vetehalm då? Har en annan häst i stallet, kallblod han också men under ponnymått. Han sätter i sig mycket mer halm än min och har inte alls fallit ur trots det dåliga höet? Han ser tvärtom bättre ut i muskler sen han började äta höet! Tilläggas bör väl kanske att också han fått lucernpellets hela hösten och antagligen är mer lättfödd än min häst.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Har tyvärr inte möjlighet att byta hö förrän till våren.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Soja ska vänjas in väldigt sakta och var uppmärksam på om han blir svullen i benen. 600 gram soja hade jag vant in på minst 7 veckor och börja försiktigt så att du är uppe i en dl på en vecka ungefär och sedan kan du öka lite fortare tills du är uppe i 600 gram på sju-åtta veckor.

Jag förstår inte denna rädsla för soja.

Det hinner ju bli sommar igen innan denna häst får de proteiner den behöver. Det är ju ingen shettis precis.
dessutom kan man ju dela upp det på tre ggr om man vill. Då blir det bara 200 gram per gång.

Här är en av många gamla trådar som handlar om soja.
Läs speciellt inlägg 35

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=918159&highlight=soja+v%E4nja&page=2
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Det verkar vara väldigt olika åsikter om soja.. Känner mej lite rådlös i den frågan. Kanske skulle vara att inte fodra hela proteinbehovet i soja utan dela upp det med tex proteinfoder (typ motsvarande Krafft Protein)?
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Det verkar vara väldigt olika åsikter om soja.. Känner mej lite rådlös i den frågan. Kanske skulle vara att inte fodra hela proteinbehovet i soja utan dela upp det med tex proteinfoder (typ motsvarande Krafft Protein)?

Soja är ett proteinfoder och det går lika bra att använda det som Kraffts Protein. Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara bättre med KP?
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

som jag skrev, största proteinintaget ska ske från grovfodret.
Ge lusern eller alfa, blanda med soja.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Ja, och jag kommer att fortsätta ge det också men vill inte ge så stora mängder som det skulle behövas för att täcka behovet, då vi kommer upp i väldigt mycket MJ då. Soja/proteinfoder har väl lägre MJ i förhållande till smrp än lucern? Frågan är hur jag ska hitta balansen.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Jag har fått för mej (läst någonstans, minns inte var tyvärr) att Krafft Protein har "snällare" proteiner än soja, rätta mej gärna om jag har fel!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 666
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 518
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp