Öhhh, skog planterad under första världskriget är ungefär 100 år gammal, definitivt avverkningsmogen...
Själv har jag ungefär 70 hektar skog att leka med. Några delar är ren produktionsskog, vissa är för "egen rekreation", och några är "mina experiment" med alternativ skötsel.
Man kan såklart inte försörja sig på små arealer, men 500 hektar skogsmark söder om "mitten" är väldigt stora fastigheter. Finns det bra jakt på fastigheten och man har möjlighet att skapa inkomster från jakt (mer än "bara" jaktarrende), så kan det bli ett värdefullt tillskott till annan produktion i skogen.
Men även från vår fastighet, kan det bli några tusenlappar in då och då.
Minns jag rätt så ligger medelägandet räknat i hektar i Svealand och Götaland under 40 hektar. Det är alltså väldigt många, som har var sin mindre plätt med skog.
http://www.kunskapdirekt.se/sv/KunskapDirekt/KraftsamlingSkog/Skogsagareskogsforetagare/
Det finns i hela Sverige, enligt officiell statistik ca 1500 privat personer som äger mer än 200 hektar produktiv skogsmark. Totalt finns uppåt 12000 - 15000 privatpersoner som äger skog.