Nu tycker jag du lägger rätt mycket känslor i sånt som egentligen bara är "iskall" skogsskötsel.
"Farfars tall" är en frötall som minskar behovet av att plantera. Markbereda kan du inte göra överallt, då får du avstå och plantera barrot istället. Markberedning idag är inte heller lika hemsk som förut, du fräser eller vänder torven bara.
(Jag tror väldigt få med heltidsjobb föredrar att inte markbereda och att istället plantera barrot)
Tror inte att du förstod riktigt, för det är verkliga exempel jag talar om, och inte från min egen skog, utan grannar och bekantas. Och man har faktiskt en hel del känslor runt sina fastigheter, eller snarare delar av dem, och låter detta styra den delen, istället för "mesta möjliga ekonomiska avkastning".
Det här är verkliga exempel, från folk som bor på sin fastighet:
Jag har en granne, som inte hugger de fina timmertallarna som finns på ett ställe i hans skog, just för att det är ett slags minne över tidigare generationers arbete arbete. Det handlar alltså inte om en fröträdsställning, utan om en hektar eller så med snart riktig gamla träd, sådda någon gång under 1:a världskriget. I familjen finns en familjehistoria, om hur man samlade kottar och fick fram frö, och så körde man hästen förspänd med en tallruska för att rispa lite i marken innan man sådde...
En annan farbror har avstått från att markbereda efter att ha huggit ett skifte tall, mot många förstå-sig- påares vilja, därför att även om man använder något slags fläckmarkberedning, så blir det obekvämt att gå i skogen, och det här är en bostadsnära plats, där man rastar sin hund och man vill ha stigarna kvar.
Ett välskött/välplanerat hygge, med kvarstående trädgrupper och fröträd i lagom mängd,
Jag kan ge massor med exempel på hur mina grannar, eller längre bort boende vänner, väljer det näst mest lönsamma, eller t.o.m. det näst-näst-näst bäst lönsamma alternativet, av olika sentimentala skäl.
Sedan har de flesta också andra delar (större delar) av fastigheten, som hanteras enligt "tradionellt nutida trakthyggesbruk" också, för att få en bra lönsamhet.
BTW, så har jag hittills inte lyckats lägga vantarna på ordentliga forskningsrapporter angående den långsiktiga nyttan av markberedning. Det som står i olika läroböcker eller finns att läsa hos Skogsforsk och hos skogstyrelsen, är endast sammanfattningar eller urplock ur forskning. De få referenser jag hittat runt grundrapporterna, visar ett mycket svagt stöd för själva markberedningen, eventuell plantering eller sådd, och dess utförande verkar viktigare för återväxten.
Intressant var den forskningsrapporten jag läste i höstas, att 20 år efter markberedning och plantering (var det väl?), så var nästan all planterad gran borta, och den mesta granen var naturlig, verifierat med DNA-analyser.
I den del av Sverige där jag bor, så sprutar björk och gran ur marken av sig självt. Det som behövs om man vill få virke av gran eller björk (m.fl. lövträd, men björk är just nu väldigt lönsamt), är snarast att röja.
Plantering ger inget mervärde, att låta björk och gran ta sig självt, röja klokt ganska tidigt (5 år), och sedan en gång till efter 5 år till, har vi prövat med. På två sådana områden, så är det snart dags att plocka ut större delen av den jättefina björken, och låta granen stå kvar till grantimmer. Lite björk behöver stå kvar för att trycka ner granen lite där det är ett uns glest med gran.
Detta är oerhört mycket mer lönsamt för en delvis självverksam skogsägare än att ta kostnader för markberedning, och att leja för att göra tunga röjningar av förhållandevis stor gran, och sedan ha en olönsam förstagallring. Nu får vi en lönsam gallring av 25-30-årig björk istället, och om 15-25 år får grantimmer, förhoppningsvis utan röta...
Tall kan behöva lite mer hjälp på traven, men just nutida traditionell markberedning är jag långt ifrån säker är det bästa. Inte heller att plantering av tall, p.g.a. betesskador från älg, så att man har många små träd i samma ålder är det bästa för ett bra slutresultat. Vid naturlig förökning så blir det lite större åldersskillnad mellan småträden.
Jag återkommer gärna om 20-30 år, för att berätta hur mina nu 10 och 15 år gamla experiment med naturlig föryngring på tallmark, men med insprängda "öar" av lövskog har blivit. Vi tog bort hälften av de ganska tätt ställda fröträden förra vintern, och just nu ser det bra ut. Vi låter de få betade tallarna stå kvar, enligt teorin att älgarna gärna återkommer till tidigare betade träd