Inget morgonhö !!

V

Vetgirig

Hästarna i stallet där vi står uppstallade får inget morgonhö. Endast kraftfoder och sedan hö på eftermiddagen och kvällen när de kommer in.

Kan detta vara bra för hästmagen?

Ställer själv fram en påse med morgonhö men den ger dom inte för det ingår inte i den som fodrarens uppgift.Betalar ändå 3000 kr i månaden för uppstallningen.Knasigt eller hur?
 
Sv: Inget morgonhö !!

Vad är det för jädra dumheter?! :mad:

Grovfoder är ju långt mycket viktigare att ge än kraft. Och får de ingen lunch heller? En häst ska inte gå utan mat längre än 4 timmar (förutsatt att det den ätit innan var tillräckligt, vilket endast kraftfoder inte är) om man vill undvika magsår med mera, och finns det inget att äta i hagen så går de alltså helt utan stråfoder mellan kvällsfodringen och eftermiddagen dagen efter?

Det finns inte en enda ursäkt för såna fodringsrutiner, om det inte finns något annat med i bilden som jag inte känner till, och om du betalar en sådan summa för stallplatsen så kan de väl knappast vägra att fodra med höet du ställer fram?

Räkna själv på vad fodret kostar per kilo, vad el kostar, vad strö kostar och allt annat som ingår i stallhyran. Då ser du enkelt vilken summa du betalar för tjänster, alltså fodringar och utsläpp med mera. Är den summan för låg för att de ska kunna ta med höpåsen in i boxen när de fodrar kraftfodret? Tvivlar jag på...
 
Sv: Inget morgonhö !!

Låter inte bra. Om det inte är så att hästarna står på så mycket hö över natten att de i princip har hö kvar när kraftfodret ges? Annars är det ett jättebra sätt att ge hästar magproblem och beteendestörningar av olika slag (att ge bara kraftfoder och inget hö alltså).
 
Sv: Inget morgonhö !!

jatteknasigt. Tyvarr tycker jag det ar lite vanligere att i endel stall tanker mer pa ha sa lite arbetsuppgifter istallet for hastarnas basta! Sadana stall dissar jag!
 
Sv: Inget morgonhö !!

Vansinne!!!! mina får hö med tre och en halv timmes mellan rum! Hö fem gånger varje dag!
Lyckliga harmoniska hästar får man om man försöker efterlikna deras naturliga ät mönster så mycket det bara går.
Mitt råd är byt stall!!!!
 
Sv: Inget morgonhö !!

jag skulle också råda dig att byta stall om det är möjligt.
hästarna ska ju få mat, om än små mängder, så ofta som möjligt.
våra får 5ggr/dygn och det tycker jag är i minsta laget :o
 
Sv: Inget morgonhö !!

Du har helt rätt. Det finns ingen ursäkt för sådana foderrutiner.
En möjlighet torde vara att det går åt mindre hö och då tjänar ju den snåla ägaren mera pengar.
Tilläggas kan är att vi ansökt om boxplats på annat stall
 
Sv: Inget morgonhö !!

syrran skrev:
Får de inte hö i hagen heller??
Nix.
Jag bytte hage för att hösilagebalarna som ställdes ut var helt mögliga.
Bättre att vara utan än att dö av botulism.
 
Sv: Inget morgonhö !!

TinyWiny skrev:
Vansinne!!!! mina får hö med tre och en halv timmes mellan rum! Hö fem gånger varje dag!
Lyckliga harmoniska hästar får man om man försöker efterlikna deras naturliga ät mönster så mycket det bara går.
Mitt råd är byt stall!!!!
Vi har satt upp oss på ett fint stall med god service och inväntar plats.
 
Sv: Inget morgonhö !!

Gisburne skrev:
Grovfoder är ju långt mycket viktigare att ge än kraft. Och får de ingen lunch heller? En häst ska inte gå utan mat längre än 4 timmar (förutsatt att det den ätit innan var tillräckligt, vilket endast kraftfoder inte är) om man vill undvika magsår med mera, och finns det inget att äta i hagen så går de alltså helt utan stråfoder mellan kvällsfodringen och eftermiddagen dagen efter?

Vart har du fått information om att hästar ska få mat var 4:e timme?
 
Sv: Inget morgonhö !!

Vetgirig skrev:
Nix.
Jag bytte hage för att hösilagebalarna som ställdes ut var helt mögliga.
Bättre att vara utan än att dö av botulism.

Ja i så fall skulle jag snarast byta stall... Och fram tills dess jag fick plats i ett bättre stall så skulle jag själv åka och se till att hästen hade åtmistonde morgonhö varje dag.
 
Sv: Inget morgonhö !!

TinyWiny skrev:
Vansinne!!!! mina får hö med tre och en halv timmes mellan rum! Hö fem gånger varje dag!
Lyckliga harmoniska hästar får man om man försöker efterlikna deras naturliga ät mönster så mycket det bara går.
Mitt råd är byt stall!!!!
har ditt dygn bara 14 timmar eller?
ger du 5 mål mat med 3,5 timmars mellan rum så ger du foder
07:00, 10:30, 14:00, 17:30 och 21:00
menar du att det bara är 3½ timme mellan 21:00 och 07:00 också?
 
Sv: Inget morgonhö !!

Gisburne skrev:
Vad är det för jädra dumheter?! :mad:

Grovfoder är ju långt mycket viktigare att ge än kraft. Och får de ingen lunch heller? En häst ska inte gå utan mat längre än 4 timmar (förutsatt att det den ätit innan var tillräckligt, vilket endast kraftfoder inte är) om man vill undvika magsår med mera, och finns det inget att äta i hagen så går de alltså helt utan stråfoder mellan kvällsfodringen och eftermiddagen dagen efter?
4 timmar undrar jag också vart du har fått ifrån.. vad jag hört är det först nä hästens mage är helt utan foder 10 timmar så slutar hästens mage att producera magsaft och då blir det problem för hästen..
normalt sett äter hästen 16 timmar om dygnet och vilar 4 timmar (mellan ca 00-01 och 04-05 oftast då dom antingen är uppstallade i stall eller vakar om de är ute)
 
Sv: Inget morgonhö !!

Om de får hö i hagen så är det kanske inte så konstigt att de inte får morgonhö inne.
Men att hösilaget ute i hagen är mögligt, det är inte acceptabelt.

Hur gör de andra hästägarna där? Eller är din häst den enda inackorderingen?

Immer
 
Sv: Inget morgonhö !!

Törs man fråga hur du vet att hästarna vilar mellan 01-05:confused:
(det är inte menat som en spydig fråga)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inget morgonhö !!

BeastieBabe skrev:
normalt sett äter hästen 16 timmar om dygnet och vilar 4 timmar (mellan ca 00-01 och 04-05 oftast då dom antingen är uppstallade i stall eller vakar om de är ute)

Törs jag fråga hur du vet att det är dessa tider som gäller för vilan?
(Ingen spydig fråga!)

Hoppsan, här blev det visst dubbelt!
 
Sv: Inget morgonhö !!

Vetgirig skrev:
Hästarna i stallet där vi står uppstallade får inget morgonhö. Endast kraftfoder och sedan hö på eftermiddagen och kvällen när de kommer in.

Kan detta vara bra för hästmagen?

Ställer själv fram en påse med morgonhö men den ger dom inte för det ingår inte i den som fodrarens uppgift.Betalar ändå 3000 kr i månaden för uppstallningen.Knasigt eller hur?
vad bra att du tänker byta stall :idea:
kan du inte åka och slänga in hö själv till hästen på morgonen, så kanske stallägaren fattar att det är det du vill.

är ni fler inackorderingar så kan ni ju turas om.
 
Sv: Inget morgonhö !!

Kurs i hur foder av olika slag påverkar hästens inre.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 327
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 866
Senast: Oknytt
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp