Inget morgonhö !!

Sv: Inget morgonhö !!

Vad finns det för källa på det där om att hästen inte ska vara utan foder i 4 timmar?
 
Sv: Inget morgonhö !!

Några hästar i "vårt" stall får inget hö alls på hela natten om dom står inne.. Bara för att ägarna tycker dom är för tjocka :mad:
 
Sv: Inget morgonhö !!

Menar du att dom inte få mat på minst 12 timmar?? :eek:
Kräv en omedelbar ändring på detta!
 
Sv: Inget morgonhö !!

Nej mitt dygn har 24 timmar de får hö fem gånger/dag. Dagtid med tre och en halvtimmes mellanrum 8,00 11,30 15,00 18,30 21,30 så de äter i snitt 16 timmar per dygn:)
Andledningen till att de inte får hö förren åtta är att mina hästar sover kl.sju de tycker jag är väldigt dum som väcker dem så tidigt, de ligger och sover och reser sig tidigast kvart i åtta:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Inget morgonhö !!

lippan skrev:
Törs man fråga hur du vet att hästarna vilar mellan 01-05:confused:
(det är inte menat som en spydig fråga)
"De flesta tupplurarna tas mellan de tidiga morgontimmarna mellan klockan 2 och 4 och även under tidig eftermiddag"
Sköt om din häst på ett naturligt sätt av Jo Bird (sid 31 om den naturliga sömnrytmen)

och det där gäller hästar i hage, hästar på stall vilar mer under den tiden för att dom inte har annat att göra, från 6-7 på morgonen är det foder, hagutsläpp och lek med hästkompisar, mat i hagen eller inne, ut i hagen igen, ridas och pysslas med och det blir ingen riktigt viloro förrens på natten runt 21-22, då finner det sig ganska logiskt att hästar som är vanedjur förlägger sin vila och sömn till den tiden då det är tyst och lugn och dom känner sig trygga och kan ligga ner för att få sin djupsömn.

jag har själv sett bevis på att hästar anser att stallet är en trygg plats, ridskolehästarna på ridskolan där jag jobbade en sommar var på helbete dygnet runt, dom reds på ridläger under förmiddagen och eftermiddagen och däremellan sov alla ridskolehästarna tungt i sia spiltor, där kände dom sig helt trygga, mot för i hagen nattetid då vi har både varg och björn i närheten (har sett varg i hagen mitt på blanka dagen så dom är nog där på nätterna också)
 
Sv: Inget morgonhö !!

TinyWiny skrev:
Nej mitt dygn har 24 timmar de får hö fem gånger/dag. Dagtid med tre och en halvtimmes mellanrum 8,00 11,30 15,00 18,30 21,30 så de äter i snitt 16 timmar per dygn:)
Andledningen till att de inte får hö förren åtta är att mina hästar sover kl.sju de tycker jag är väldigt dum som väcker dem så tidigt, de ligger och sover och reser sig tidigast kvart i åtta:love:
va skönt det låter, du verkar ha hästar som känner sig riktigt trygga hos dig :)
 
Sv: Inget morgonhö !!

moonlightgarden skrev:
Vart har du fått information om att hästar ska få mat var 4:e timme?

Ja, Gisburne har rätt, 4 timmar är det som foder rådgivare/veterinärer och andra med kunnighet runt hästens tarmfunktion och system brukar rekommendera som generell riktlinje. Det är mer en pekpinne mot faktumet att hästar normalt småbetar i täta perioder om de själva får välja under ett dygn, dvs de är precis som många andra gräsätare (räknar inte korna som har ett helt annat matsmältnings system) över huvud taget inte byggda för att proppa i sig isolerade givor foder i mängd, med stora intervaller emellan.
 
Sv: Inget morgonhö !!

Va dåligt att hästarna inte får nån morronhö, i mitt stall där min ponny står där får dom hö 4ggr om dagen :)
 
Sv: Inget morgonhö !!

Vetgirig skrev:
Hästarna i stallet där vi står uppstallade får inget morgonhö. Endast kraftfoder och sedan hö på eftermiddagen och kvällen när de kommer in.

Kan detta vara bra för hästmagen?

Ställer själv fram en påse med morgonhö men den ger dom inte för det ingår inte i den som fodrarens uppgift.Betalar ändå 3000 kr i månaden för uppstallningen.Knasigt eller hur?

Det är sjukt! Blir så ledsen att folk inte bryr sig om hästarna och tänker på deras behov. :( Jag skulle aldrig ha mina hästar på ett sådant ställe då jag vet vilka fruktansvärda konsekvenser det kan få.
 
Sv: Inget morgonhö !!

Hoppas du har planer på att flytta din häst till ett annat stall. Det där
är totalt vansinne. Hästarna behöver äta mindre mängder ofta och hö
bör man absolut ge på morgonen för att få igång magen.

Det ingår inte när man fodrar, idiotiskt! Hur svårt kan det vara att
slänga in en hög med hö? Har man bara det klart i påsar eller liknande
utanför boxen går det hur snabbt som helst ju.
 
Sv: Inget morgonhö !!

Blandar du själv iordning din hästs krafftfoder och ställer i en hink till frukosten? Isåfall hade jag bytat ut morgonkraften mot lucernhack, jag gör själv så, 2 kg lucernhack och ingenting annat på morgonen. Perfekt för magen.
 
Sv: Inget morgonhö !!

TinyWiny skrev:
Vansinne!!!! mina får hö med tre och en halv timmes mellan rum! Hö fem gånger varje dag!
Lyckliga harmoniska hästar får man om man försöker efterlikna deras naturliga ät mönster så mycket det bara går.
Mitt råd är byt stall!!!!

Stackars deras magar, kan inte må så bra:cry:

Mitt råd är byt stall

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Inget morgonhö !!

Men detta måste du väl ha vetat innan du flyttade till detta stall..
Jag skulle om jag vara du slänga i massor med hö på kvällen så hästen har på morgonen:idea:

Annars när de finns gräs på våren tar jag med bort hö på morgonen för min häst vill inte äta inne utan vill bara ut och äta färskt gräs i hagen=)
 
Sv: Inget morgonhö !!

*kl*

Har du tagit upp detta med de andra i stallet nu eller?
Hur har det gått isåfall?

Kan inte fatta att dom inte får mat på morgonen!! :confused:
 
Sv: Inget morgonhö !!

Fast det där är ju en sanning med modifikation. Det gynnar t ex inte hästen att ge den ½ kg hö var fjärde timme. Det kommer den förmodligen få mer problem av om inte annnat psykiskt än om den får hela den givan kanske uppdelad på tre gånger per dygn.

Tycker det blivit lite hysteri över detta med att hästen ska ha många små givor, det är ju inte riktigt sant. Fri tillgång är det absolut bästa. Kan man inte ge det bör man kolla hur mycket ens häst äter innan den slutar äta (alltså är nöjd, "mätt") och ge minst så mycket varje gång man ger den hö.
 
Sv: Inget morgonhö !!

mackan skrev:
Ja, Gisburne har rätt, 4 timmar är det som foder rådgivare/veterinärer och andra med kunnighet runt hästens tarmfunktion och system brukar rekommendera som generell riktlinje. Det är mer en pekpinne mot faktumet att hästar normalt småbetar i täta perioder om de själva får välja under ett dygn, dvs de är precis som många andra gräsätare (räknar inte korna som har ett helt annat matsmältnings system) över huvud taget inte byggda för att proppa i sig isolerade givor foder i mängd, med stora intervaller emellan.

Okej, kneppigt att det jag har läst å hört aldrig har tagit upp detta. Enda riktlinjen jag har fått att dom ska få tillräcklit mycket hö per giva så att dom har att tugga på i minst en halvtimme och att dom inte ska gå utan grovfoder i 10-12 timmar i sträck.
Inte för att jag oroar mig för min under natten hon få 3 kilo å när hon står inne så har hon inte ätit upp ett kilo efter 1 1/2 timme. Hon är lite seg av sig så fort hon vet att dom andra inte kan komma å sno hennes mathög.
 
Sv: Inget morgonhö !!

Vetgirig skrev:
Jag bytte hage för att hösilagebalarna som ställdes ut var helt mögliga.

En anmälan till miljö- och häsokontoret i kommunen vore på sin plats. Mögligt hö/hösilage ska inte användas som foder!

Immer
 
Sv: Inget morgonhö !!

Helt vansinnigt! När ska folk egentligen lära sig hur en hästmage/tarmar fungerar? :mad:

Grovfoder är ju hästens huvudsakliga och viktigaste föda!
 
Sv: Inget morgonhö !!

Vetgirig skrev:
Vi har satt upp oss på ett fint stall med god service och inväntar plats.
Fram tills dess är det väl inget som hindrar att du själv lägger ut hö i hagen till din häst eller? Då finns det ju där när hästen kommer ut på morgonen. Skaffa/bygg "hölådor/häckar" så ligger höer kvar även om det skulle blåsa på natten.

Dessutom kan du ju ge så mycket på kvällen så att det finns kvar till morgonen. Då slipper ju din pålle att äta kraftfoder på fastande mage vilket inte är så bra...
//marti
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 327
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 866
Senast: Oknytt
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp