M
moonlightgarden
Sv: Inget morgonhö !!
Vad finns det för källa på det där om att hästen inte ska vara utan foder i 4 timmar?
Vad finns det för källa på det där om att hästen inte ska vara utan foder i 4 timmar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"De flesta tupplurarna tas mellan de tidiga morgontimmarna mellan klockan 2 och 4 och även under tidig eftermiddag"lippan skrev:Törs man fråga hur du vet att hästarna vilar mellan 01-05
(det är inte menat som en spydig fråga)
va skönt det låter, du verkar ha hästar som känner sig riktigt trygga hos digTinyWiny skrev:Nej mitt dygn har 24 timmar de får hö fem gånger/dag. Dagtid med tre och en halvtimmes mellanrum 8,00 11,30 15,00 18,30 21,30 så de äter i snitt 16 timmar per dygn
Andledningen till att de inte får hö förren åtta är att mina hästar sover kl.sju de tycker jag är väldigt dum som väcker dem så tidigt, de ligger och sover och reser sig tidigast kvart i åtta
moonlightgarden skrev:Vart har du fått information om att hästar ska få mat var 4:e timme?
Vetgirig skrev:Hästarna i stallet där vi står uppstallade får inget morgonhö. Endast kraftfoder och sedan hö på eftermiddagen och kvällen när de kommer in.
Kan detta vara bra för hästmagen?
Ställer själv fram en påse med morgonhö men den ger dom inte för det ingår inte i den som fodrarens uppgift.Betalar ändå 3000 kr i månaden för uppstallningen.Knasigt eller hur?
TinyWiny skrev:Vansinne!!!! mina får hö med tre och en halv timmes mellan rum! Hö fem gånger varje dag!
Lyckliga harmoniska hästar får man om man försöker efterlikna deras naturliga ät mönster så mycket det bara går.
Mitt råd är byt stall!!!!
Mitt råd är byt stall
mackan skrev:Ja, Gisburne har rätt, 4 timmar är det som foder rådgivare/veterinärer och andra med kunnighet runt hästens tarmfunktion och system brukar rekommendera som generell riktlinje. Det är mer en pekpinne mot faktumet att hästar normalt småbetar i täta perioder om de själva får välja under ett dygn, dvs de är precis som många andra gräsätare (räknar inte korna som har ett helt annat matsmältnings system) över huvud taget inte byggda för att proppa i sig isolerade givor foder i mängd, med stora intervaller emellan.
Vetgirig skrev:Jag bytte hage för att hösilagebalarna som ställdes ut var helt mögliga.
Fram tills dess är det väl inget som hindrar att du själv lägger ut hö i hagen till din häst eller? Då finns det ju där när hästen kommer ut på morgonen. Skaffa/bygg "hölådor/häckar" så ligger höer kvar även om det skulle blåsa på natten.Vetgirig skrev:Vi har satt upp oss på ett fint stall med god service och inväntar plats.