Inget morgonhö !!

Sv: Inget morgonhö !!

mackan skrev:
Ja, Gisburne har rätt, 4 timmar är det som foder rådgivare/veterinärer och andra med kunnighet runt hästens tarmfunktion och system brukar rekommendera som generell riktlinje. Det är mer en pekpinne mot faktumet att hästar normalt småbetar i täta perioder om de själva får välja under ett dygn, dvs de är precis som många andra gräsätare (räknar inte korna som har ett helt annat matsmältnings system) över huvud taget inte byggda för att proppa i sig isolerade givor foder i mängd, med stora intervaller emellan.

Jag tror detta kommer av att det längsta frivilliga uppehåll i betande som observerats är på fyra timmar.

(Alltså bara ett förtydligande, ni har hört rätt!)
 
Sv: Inget morgonhö !!

Hästar är gjorda för att äta dygnet runt egentligen! Kolla på vildhästar!
Vi är alldeles för dåliga på att ge våra hästar tillräckligt med grovfoder!
Om du betalar så mkt i boxhyra så borde du definitivt hitta nåt annat ställe,där det dessutom INGÅR att hästarna får hö på morgonen,och fint hö i hagen med på dagen!!!
Lycka till!'
Ett tips är att fylla ett hönät till din häst,och hänga opp i boxen,så har hästen hö/hösilage hela natten och även in på morgonen!
Alla hästar borde ha fri tillgång till hö/hösilage!!!! Hästar blir inte tjocka av hö!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inget morgonhö !!

:bow:

Bubbla: vi pratar ju om samma sak: jämn frekvens/tillgång på grov foder är det som räknas - inte storleken på givorna vid olika tillfällen.
 
Sv: Inget morgonhö !!

Jo förmodligen gör vi det. Är bara lite trött på de som påstår att hästar minsann ska ha mat sjuttioelva gånger om dagen...för så är det ju inte.
 
Sv: Inget morgonhö !!

Oj, jag har inte kollat den här tråden på några dagar! *skäms* :o

Precis som Mackan, Luleå och Bubbla skriver så har jag lärt mig att hästar som har fri tillgång väljer att inte vara utan längre än max 4 timmar. Slutsats: hästar äter helst under cirka 18-20 timmar per dygn.

Med "äta var 4:e timme" menar jag inte grovfoder specifikt, utan halm, gräs i hagen, trä, bark, granris, vad som helst som hästen vill äta och som håller magen igång. Man behöver inte fodra 18 gånger per dag för att tillfredsställa en häst, men det finns oftast en anledning till att hästar äter upp stallinredning m.m.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 327
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 866
Senast: Oknytt
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp