Inget direkt problem, men..

A

asmodeus

Det här är ingen”problemtråd” eller en direkt fråga.. Bara några tankar runt mig och en tillfälligt inlånad häst. Lite allmänt gnäll från mig helt enkelt…

Jag har en tillfälligt inackorderad häst hos mig, som ”nöd”sällskap till min häst, efter att min hingst så tragiskt och hastigt fick avlivas i november.

Denna häst är en varmblodsvalack som är 11 år. Jag fick låna honom snabbt, men ägaren ville inte betala självkostnadspriset för honom, så vi kom överens om att bara ”låna” honom för en kortare tid mot att vi står för ”kost och logi kostnaden”. Ägaren vill helst lämna ut hästen helt på foder efter detta.

Den har stått ensam tidigare, och har haft flera olika människor som pysslat med honom. Mestadels nybörjare på senare år, och han är absolut ingen duvunge. Har mkt små ”olater” för sig, och respekten för människan är det dåligt med.

Detta är frustrerande. Den här hästen behöver MASSOR av träning från marken, och har ett behov att bli stimulerad utöver hagvistelse och skötsel, men JAG KAN INTE ge honom det. Jag orkar bara med min häst, eftersom sorgen över min hingst är så stor. Det är anledningen till att jag inte kan köpa en till häst i nuläget heller. Jag lånade en häst enbart för att min häst inte skulle behöva vara ensam. Jag har ingen kärlek att ge till en ny individ, och ingen lust att börja träna med denna häst, eftersom han ändå så snart ska bort.

Hans ägare och skötare kom de första veckorna lite nu och då, men nu har jag vare sig sett eller hört av dem på ett par veckor. Jag kan inte skaffa någon ”extra skötare” på denna häst för det är ingen barnhäst och jag känner ingen vuxen person i närheten av mitt stall som har lust att bara ägna sig åt att borsta och pyssla. De som kan rida väljer en annan häst. (Det skulle jag också ha gjort, han är naturligtvis inte lättriden heller).

Han har fula betar i munnen, och det säkert än värre ut därinne om man skulle titta lite noggrannare. Jag vet inte om de har kollat tänderna på honom ”på riktigt”. Jag förmodar icke. Jag måste säga till ägaren om detta. Han har lite ont i ryggen och en dålig sadel. Jag mår dåligt av att se sånt..

Det är jobbigt att se honom stå och glo på mig och min häst när jag håller på med honom. Jag vet att han vill ha också vill ha lika mkt uppmärksamhet…

Han är jättesvår att lasta (ej rädd, bara envis), och tacka för det när han inte ens har någon riktig respekt för någonting. Jag sa till dem att jag skulle försöka lastträna honom en del nu under tiden han är hos mig, men det var precis när vi precis när vi fått hem honom. Innan jag kände honom. Nu vet jag att det inte är själva lastningen som behöver tränas. Det är ALLT! Men jag orkar inte, vill inte… Bläää. Samtidigt så kan han ställa till med en del problem för min mamma om hon ska typ ta in dem från hagen. Det är oftast jag som gör sånt och jag har hittills inte haft några dispyter med honom som jag inte vunnit. Men nu ska jag åka bort över nyår och vill att allt ska flyta lugnt under tiden.

Ja, well.. Bläää… Det är tråkigt att se alla problem tydligt och inte kunna göra så mkt åt dem.. BLÄÄÄ !

Sv: Inget direkt problem, men..

Kan du inte försöka hitta en ANNAN hästa tt låna, det där låter ju otroligt jobbigt och gagnar ju varken dig eller hästen? =/

Jo, jag håller på för fullt. Det måste dock vara en lagomt stor häst (minihästar går lätt under våra höga staket..) och en med lite lägre rang som inte bråkar med min "gamla" häst. Men när man söker är det ibland svårt att finna.. :-(

Jag vill ha en som tycker att det är jättetrevligt att strosa runt ute i hagen på dagarna, och som också tycker att det är trevligt att sedan bara gå in och poa med lite halm, hö och vedträn... Måste ju gå att få tag på tycker jag..

Ingen som känner att de har en lämplig kandidat till hands :-) ?

Jag igen.. (uttråkad) Jag har iaf glädjen att meddela att jag funnit en tillfällig "medryttare" till hästen. Hon är vuxen, en vän till min mamma, som är i sverige nu under en kortare period. Hon brukar rida "vilda galoppörer" i tjeckien, och är inte rädd för fan själv. Så nu kan han iaf få följa med oss ut ett par ggr i veckan, och utan att jag behöver känna ansvar för henne, eftersom hon är vuxen och erfaren.

Vi ska ta en tur imorgon. Jag hoppas att det kommer att gå bra och att hon tycker att han är ok, och att han blir lite gladare också, även om sadeln är en katastrof... Han får iaf lite psykisk stimulans. Vi får väl rida en lite korta sträcka.. Vad gör man inte..

Vad härligt att det löst sig, iaf tillfälligt.

Du ska se att det blir en helt annan häst nu. :bow:

Hallå ! Jo vi var ut idag, och han verkade uppskatta jättemkt att få följa med ut !
TYVÄRR så åker hon tillbaka till Prag på lördag, och kommer inte förrän till påsk.. Typiskt eller hur ?!

Att få ta en unghäst (gärna årsföl) på foder brukar vara mycket lätt och därmed så får du ju automatiskt en häst som är lägre i rang med. Sedan krävs ju inte så mycket. Att strosa runt i hagen och bara umgås med bebisen räcker långt och så träna lite att leda och hålla den ren. Du skall se att en sådan ung och charmfull varelse kan vara lite balsam för ditt sorgsna hjärta med. För det blir ju absolut något helt annat än en vuxen häst. Alltså ingen ersättare. Se bara till att det är en fölunge som kan bli till salu om du skulle förälska dig.
Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
21 620
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar