INgen råmjölk?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jaba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 118
Sv: INgen råmjölk?

kl

Jag fick en fölunge ifjol som fick en hasledsinfektion och senare fick avlivas. Vet. trodde att det ev kunde ha berott på dålig råmjölk.

Stoet har haft 8 föl innan utan problem. Nu fölade hon igår kväll, allt har gått bra men frågan är om det är ett råmjölksproblem och om det kvarstår? Jag har en skvätt i frysen från det andra stoet, vore kanske läge att mata med det... men frågan är om jag får den lilla damen att äta ur flaska. Dessutom är hon 20 timmar gammal nu så det är i princip försent ändå.

Jag har inte funderat så mkt på det förrän nu när jag läser här, om det nu är så att råmjölkskvalitén kan försämras med åren så kan man misstänka att det kan tillstöta problem.

Minns när ni åkte iväg till kliniken. Martha var ju med dig då och hon ringde till oss när ni satt i bilen..

Igentligen synd att du inte tog en foalcheck på ungen.
Så gör vi som rutin om man har trasselfior eller annat konstigt.
Har för mig att du ändå kan ta kollen. Du får ju svar på provet och vet om du måste in på klinik för "droppning"

När det gäller teorin gamla ston dålig mjölk så håller jag definitivt inte med.
Gamla Speedy, Patricia Jody m.fl som passerat 17 års strecket har den bästa mjölken tycker vi.
Den går att använda som klister till väggtapeter.
Mörk gul. Fölungarna till dessa märrar blir helt "speedade" och klättrar på väggarna.

Däremot kan sådana yngre förmågor som Petite, Shake och Diamant behöva uppbackning från frysen.

Nu går jag enbart på min egen känsla, lukt och syn och fölungens aktivitet när det gäller mina teorier skall jag väl tillägga.

Vi har ju så pass mycket märrar så inhandling av provare ska ske omedelbart.

AM

Ja, funderar just på detta med foalcheck. Ska kolla hennes mjölk när jag kommer till stallet sen också, hur den ser ut. Den var väldigt vit under dagen innan hon fölade men kan ju ha gulnat betydligt såklart.

Det jag menade med gamla ston var mer att om råmjölken är dålig ett år så kanske den fortsätter vara det - men jag vet inte. Sen var ju hennes förra unge klen från början och det är inte alls säkert att det berodde på råmjölken, det är bara en av flera teorier. Den var vinglig och hade måttliga senkontraktioner mm vilket gjorde det svårt för den att resa sig själv. Den här ungen är pigg som få :).

Tror inte att du kan se nu på mjölken.. Hon fölade ju i går kväll.

Det är ju bara dom första bunten timmarna som mjölken är så där klistrig.

Sedan brukar vi ha ett taletsätt hemma.
Dom allra mest superenergiska fölen brukar vara sämst rustade.
(visar sig inom en månad)

Lagom är bäst.

AM

Ge råmjölk nu är försent då tarmarna inte tar emot antikropparna.
Då måste du ge plasma via dropp.

Enligt min vet. kan mjölken vara dålig på ston som får första fölet. Det har dock inget att göra med hur gammal dom är och behöver inte betyda att detta följer stoet hela livet.

Dock vet jag att jag ska ha råmjölk att ge i flaska dom första timmarna vid nästa fölning bara utifall.

Hm.. hur ska jag då ta ditt talesätt?
Min fölunge som va halvrisig i början, slö och väldigt trött, ville inte dia men bara efter en dos dropp så blev han mycket bättre och nu efter 4 dropp så klättrar han efter både väggar och sto.:(
Kan i och för sig vara för att dom inte varit ute i hagen än.

Gylle hann visst före. Nåväl, via min länk kan du beställa i allafall.

Tack! Nu har jag beställt en. Jag har ett sto som ska föla nästa år som då är 18 år.Jag har mjölkat ur 2 ston i år o ska mjölka råmjölk från det 3e också för att ha på lager ifall hennes mjölk inte är tillräcklig.
Hade tänkt ge hennes fölunge reserven "utifallatt" men nu kan jag kolla om det behövs först. Det stoet som var 10 år i år o fölade hade bara lätt ljusgul mjölk medans 16 åringen hade nästan orange mjölk första 1.5 dygnet.
Så det hänger nog inte bara på åldern.

Oh den stuterispecialen har jag fått och fullständigt missat, jag ska ta och inhandla en sådan.Är ju super bra att ha.

En annan sak jag undrar lite över.

DU som har mycket erfarenhet av föl.

Du vet ju historien om min. Nu är det så att blodproven är hel ok men han ligger fortfarande på ganska hög temp. Mellan 38,6-38,9 i en veckas tid nu.
Vad anser du om det? NOrmalt? Hans mamma ligger ganska högt själv. 38,2 i normaltemp.
Ska jag oroa mej?

FIck nämligen två olika svar av veterinärerna jag pratat med.

Små föl har högre temp. Så på den punkten skulle jag inte oroa mig.
(inte så länge allt det andra är ok)

Svårt att skriva om nån prioritesordning men vi brukar checka dom så här första veckan.

Först och främst att den äter/bajsa/kissar.
Sedan mycket nogrann koll av navel (bara titta) och känna genom benen. (svullnad, värme? )
Nogrann mockning av fölbox.

Kollar noga att dom inte har oren gång. Dom ska inte linka eller vara lite halta.
(viktigt eftersom fölsjuka slår till snabbt. Ifrån lokal svullnad i t.ex has till ordentlig hälta och hög feber tar den enbart någon timme i bästa fall, ofta snabbare förlopp. Klinikbesök omedelbums)

På ett par dagar ska ungen följa med mamma utan att slöa till.
Den ska vara alert.
(finns ju förstås "långstorkar" som gärna ligger och trynar i halmen i 3 dygn och vill bli nappade. Dom behöver all hjälp dom kan få.)

Fölungen bör inte utsättas för lerbad eller spöregn. Bör ju inte heller ligga ner på bara backen om det är kallt.

Vissa märrar sätter igång fölbrunst vid 5-6 dygn. Föl kan få diarré då. Här får man också vara vaksam så att inte ungen blir allt för dålig. Risk för att den blir uttorkad.
Sätter en liten varningsflagga för saltstenar.

Ungar har en förmåga att pyssla med saker hela tiden.
Saltstenen som är inom räckhåll är jätterolig och god att slicka på.
Inte bra alls.
Samma med mammas krubbinnehåll. Pellets i magen på en 3 dagars är som att be om kolik.
(Vattenkoppar spelar ju ingen roll. Dessa är klart häftiga då det pyser och plaskar. Suck.... :crazy: )

Detta var några punkter som man bör vara observant med.

AM

Allt de andra är helt ok.
HAn är pigg och glad. Allert och följer mamma utan problem.

HAn har ingen saltsten att tillgå. Dock är mammans grovfoder och speciellt krubbinnehåll väldigt intressant.

Ska jag fodra i en krubba högre upp kanske så att han inte kommer åt?

Ska jag fodra i en krubba högre upp kanske så att han inte kommer åt?

Beror på vad du lägger i. Vad som sparas och hur intresserad fölet är.

Ger du t.ex krafft Breed ihop med luzernpellets och mineraler som blir kvar i botten på krubban så skulle jag fodra högre upp

AM

kraft breed, havre och hippo alfa samt betfor men inget blir kvar i krubban.
Men han är väldigt intresserad av vad mamma tuggar på och brukar vara där och smakprova samtidigt som henne.

Liknande trådar

Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 871
Senast: cirkus
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet... 2
Svar
22
· Visningar
3 090
Senast: QuickStar
·
Avel Vi är sju familjer som bor på en gård (inget kollektiv alltså utan alla familjer har varsin lägenhet). Klockan var ungefär halv två på... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
15 774
Senast: Aliche
·
B
Avel I en tidigare tråd kom ämnet in på antikroppar och råmjölk. Det här blir långt men förhoppningsvis inte krångligt. Alla däggdjur...
Svar
16
· Visningar
2 050
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10