ingen klocka i terrängen

Sv: ingen klocka i terrängen

Detta är faktiskt den enda ändringen som jag inte tycker är åt hel**te.
Min klocka har stört min koncentration många gånger, på både det ena och det andra sättet, och det är faktiskt stressande när den piper när man har kanske två hinder kvar.

Och jag anser att man ska inte bry sig om tiden sålänge man inte har en harmonisk ritt. Men jag är ingen tävlingsmänniska för fem öre ;)

Men om ett orutinerat ekipage missar massa pga problem på någon sträcka, är det då rätt att rida igen den tiden en annan sträcka?

Jag tycker man ser de negativa bitarna med klocka (som jag dock inte tror du faller i de groparna, utan att ha sett dig rida) i att man medvetet eller omedvetet pressas "rida i kapp" när man haft problem. Är man verkligen redo att rida ikapp tiden i ett betydligt högre tempo än klassens i dessa låga utbildningsklasser? Det är där jag ser problem med säkerhet.

*Hänger glatt på i diskussionen förstås!:D*

Alltså, vad jag menade var inte att rida ikapp tiden för att jaga en liten placering i deb/lätt klass utan jag menade att få upp tempot i rätt fart när man tappar farten i början pga olika omständigheter på lite knixiga banor. Såna banor finns det ju tyvärr gott om i vårt land, om alla banor såg ut som Vinslöv och Gärds så skulle vi bo i FT-himlen!:love:

Så för att lära häst och ryttare vad rätt tempo är i såna situationer så behöver man nog en klocka.

Det finns för och nackdelar med allt och jag sticker ut hakan och säger att ponnyryttare i debutant/lätt klass inte bör rida med klocka då ponnyer ofta i de klasserna springer fort nog ändå och barnen är för små för att dessutom hålla koll på en klocka.
Medan motsatsen är en vuxen debutant ryttare som far runt deb.banan i hialöst tempo för h*n tror att det är så det ska gå till...med tanke på hur en del tränare utbildar sina elever så är det inte alls en främmande verklighet...:eek:

Jag håller faktiskt med dig, det är ju bara i debutant och lätt klass de tar bort klockan. Är det så superviktigt att få en placering där? Sen i * och MsvB får man ju ha den.

Man får väl träna med klockan när man rider terräng för tränare också helt enkelt och lära sig hitta känslan för hur fort ett visst tempo ska gå. Det är väl det de vill att man ska.
Jag tror att oerfarna ryttare lätt blir stressade och okoncentrerade av att hålla koll på klockan och faktiskt rider bättre utan. När man har rutin i de lägsta klasserna kan man sen i nästa steg lära sig rida med klockan.
I England har de redan den här reglen och de har ju lyckats få fram några bra ryttare ändå ;) :D

Min klocka har stört min koncentration många gånger, på både det ena och det andra sättet, och det är faktiskt stressande när den piper när man har kanske två hinder kvar.

Varför inte bara strunta i att rida med klocka isf? :confused:

Mja, jag tycker nog att koll på klockan ingår i sporten. Åtminstone om man siktar på högre placeringar.
Grejen är ju att för min del (och Jennifers också antar jag) vore det okej med klockförbud om det visades hur banan är mätt så att man åtminstone har en chans att rida rätt och riktigt.

Då är jag mer med :D

När jag red hade ju väldigt få klocka.

Det är bland annat det jag är rädd för. Du är väl ändå rutinerad, tänk då alla små ponnybarn som är ute sitt första år. Tycker mig se så himla mycket stress runt optimaltid, utmärkta punkter, sekunder hit o sekunder dit osv osv. Alldeles för mycet fokus tas från ridningen för en som inte ens lärt sig rida bra på hinder (av att dömma SM:et hos oss i somras så är det väl så på lägre nivå).

Det finns för och nackdelar med allt och jag sticker ut hakan och säger att ponnyryttare i debutant/lätt klass inte bör rida med klocka då ponnyer ofta i de klasserna springer fort nog ändå och barnen är för små för att dessutom hålla koll på en klocka.
Medan motsatsen är en vuxen debutant ryttare som far runt deb.banan i hialöst tempo för h*n tror att det är så det ska gå till...med tanke på hur en del tränare utbildar sina elever så är det inte alls en främmande verklighet...:eek:

Usch ja, varför är det så mycket fel överallt?!

Men jag tror nog ändå att fördelarna utan klocka i lägre klasser överväger :angel:

Mja, jag tycker nog att koll på klockan ingår i sporten. Åtminstone om man siktar på högre placeringar.
Grejen är ju att för min del (och Jennifers också antar jag) vore det okej med klockförbud om det visades hur banan är mätt så att man åtminstone har en chans att rida rätt och riktigt.

Men om man nu skall gripa efter varje halmstrå, för att göra vår sport säkrare, är det ju ganska logiskt att man tar bort allting som kan göra att ryttaren inte är 100% fokuserad på hindren och anridningen på dem, klockan kan vara en sådan sak.

Men om man nu skall gripa efter varje halmstrå, för att göra vår sport säkrare, är det ju ganska logiskt att man tar bort allting som kan göra att ryttaren inte är 100% fokuserad på hindren och anridningen på dem, klockan kan vara en sådan sak.

Och om borttagandet av klockan gör ryttaren mindre fokuserad? ("Håller jag rätt tempo nu?" "Gick jag rätt väg borta på gravfältet?")

Usch ja, varför är det så mycket fel överallt?!:

För att en del tränare inte verkar förstå allvaret i att släppa ut ekipage i terrängen när de endast tränat ett par ggr och sen ridit upp för kortet.

Men jag tror nog ändå att fördelarna utan klocka i lägre klasser överväger :angel:

Ja, alltså i princip kan jag hålla med när det kommer till ponny men inte för häst! Jag har sett alldeles för många orutinerade debutant ekipage flänga fram i 190 för att tro att det skulle kunna byggas bort på detta viset. Dessa människor rider ju inte efter klockan iaf utan deras filosofi är "ju snabbare desto bättre". Men kanske just denna sortens människor sorteras bort i och med hoppkvalen, inte för att de inte kan klara dem utan för att de kanske tycker det är för jobbigt att åka runt till hopptävlingar och kvala in för att rida debutant.

Att kunna rida rätt tempo är ngt av det svåraste som finns att få in känslan för och med en åsnas envishet så hävdar jag att klockan är en hjälp inte ett medel för att ta placeringar!:devil:

Och om borttagandet av klockan gör ryttaren mindre fokuserad? ("Håller jag rätt tempo nu?" "Gick jag rätt väg borta på gravfältet?")

Tänker man så är man okoncentrerad,(inte störd av något som med klockan:D)vilken tid man får det får man reda på när man gått i mål, och utifrån det får man försök rida anorlunda nästa gång om det felar mycket åt något håll.

Och banan skall man ha gått så bra att man inte behöver tänka så (Hmm säger jag som inte bara en gång hoppat hinder baklänges osv:angel:)

För att en del tränare inte verkar förstå allvaret i att släppa ut ekipage i terrängen när de endast tränat ett par ggr och sen ridit upp för kortet.

Ja, alltså i princip kan jag hålla med när det kommer till ponny men inte för häst! Jag har sett alldeles för många orutinerade debutant ekipage flänga fram i 190 för att tro att det skulle kunna byggas bort på detta viset. Dessa människor rider ju inte efter klockan iaf utan deras filosofi är "ju snabbare desto bättre". Men kanske just denna sortens människor sorteras bort i och med hoppkvalen, inte för att de inte kan klara dem utan för att de kanske tycker det är för jobbigt att åka runt till hopptävlingar och kvala in för att rida debutant.

Att kunna rida rätt tempo är ngt av det svåraste som finns att få in känslan för och med en åsnas envishet så hävdar jag att klockan är en hjälp inte ett medel för att ta placeringar!:devil:

Fast det blir ju lite mer sport nu när man inte kan Fusk hålla tiden:D

Tja, sporten blir nog att kvala in till *-ig eller vad tror du???....:angel::devil:

Jo såna där målade bommar brukar ju vilja ha en viss förmåga att trilla ner..fast det är klart om man skenar igenom hindren, som en viss brun och även grå:angel: häst gjorde i Gärds så blir det ju inte precis lättare..

*kl*

Nu måste jag oxå lägga mig i :devil: Är mot att klockan tas bort och har typ samma åsikter som Novali.

Men ni som tycker att det kommer bli så lugnt och fint och en drömvärld ute på banan (OBS!! Skojar lite på er bekostnad :angel:) vad tror ni händer när den tävlingsinriktade nybörjaren som vill vinna får problem på banan och inte har en klocka? Jo troligtvis kommer denna tokrida för att den vet om att den har tappat tid och ibland kan tvekan på vatten kännas som en evighet trots det bara gott ett par sekunder. Denna ryttare tror den måste rida in en halvminut för att h*n måste ju såklart vinna :devil: som egentligen kanske var 3 sekunder och som lätt kunnat konstaterats med en klocka :idea::angel:

Nu är det ju så att klockans tid är över i låga klasser, så då får vi bara hoppas att man kommer att lägga energi på att träna temporidning, och att tränare som "fuskat" :angel: med det tar upp det i sin undervisning

I så fall är beslutet vettigt (även om jag personligen inte gillar beslutet... överens med Nova igen :eek: hua me :eek:)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
583
Senast: Mli
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: inverterad
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 337
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka