ingen klocka i terrängen

Sv: ingen klocka i terrängen

Dom jag pratat med i länder där klocka är förbjudet har inte sett några problem med detta.
Så lägg pengarna på träning i stället, så kommer ni fortare upp i klasser där klocka är tillåtet.

Dom jag pratat med i länder där klocka är förbjudet har inte sett några problem med detta.
Så lägg pengarna på träning i stället, så kommer ni fortare upp i klasser där klocka är tillåtet.

För mig som erfaren ryttare ser jag inte några större problem med att rida utan klocka utan tänker på nybörjarna. Få hoppas det blir som i andra länder och jag blir motbevisad :D Drog exemplet till sin spets men vi vill ju ha diskussion :) Fast jag gillar min klocka :p Ställer inte in några tider på den utan sätter igång den i starten och har noterat "mellantiden" för att kunna checka av att jag rider i ett lagom tempo. Mer en vana. Rider jag unghäst eller precis gått upp en klass rider jag utan klockan.

Tänker man så är man okoncentrerad,(inte störd av något som med klockan:D)vilken tid man får det får man reda på när man gått i mål, och utifrån det får man försök rida anorlunda nästa gång om det felar mycket åt något håll.

Och banan skall man ha gått så bra att man inte behöver tänka så (Hmm säger jag som inte bara en gång hoppat hinder baklänges osv:angel:)

Okoncentrerad är man också om man störs av något så banalt som en klocka.
Man får veta tiden när man gått i mål, det hjälper ju egentligen inte eftersom man inte då kan avgöra var man tappade/tog in för mycket tid. Det kan man göra med en klocka.
Tyvärr vimlar det inte av fälttävlanstävlingar idag, särskilt inte för de som rider ponny och inte har all framtid på sig.
Beslutet är taget men jag gillar det inte.

Inte rätt väg som att man hoppat rätt hinder utan rätt väg som om man tog ut vägen på samma sätt som den som mätte banan hade tänkt. Det är då och då väldigt oklart.

bra svar där med att lägga pengar på träning.

*KL*

Tycker de är fel att förbjuda klockan, använder den själv för att snabbt få kvitto på att jag ligger i rätt tempo - inte för att jaga sekunder.
Som de är nu (om inte de också ändras) så är de ju bättre att rida för fort än i rätt tempo (ok att vara 15sek snabbare än tiden, straff direkt om du är över), så de kommer nog bli mer flåridning än innan.
Och är de förbjudet med klocka så får man ju inte ha vanlig armbandsklocka, o då gäller de ju att ha medhjälpare vid startfållan som kan plocka den - eller man ska lära sig att rida fram utan klocka också...?

*KL*

Och är de förbjudet med klocka så får man ju inte ha vanlig armbandsklocka, o då gäller de ju att ha medhjälpare vid startfållan som kan plocka den - eller man ska lära sig att rida fram utan klocka också...?

Nu går nog denna diskussion lite VÄL mycket överstyr? Att du inte skulle få ha vanlig armbandsklocka har jag svårt att tro, däremot om du tejpar på dig ett stoppur och försöker kalla det för en armbandsklocka så kanske nån reagerar...:angel::devil:

Dessutom finns det ju alltid en stor klocka i starten så man kan se när det är dags att starta + du lär ju ha en eller flera ryttare framför dig och när startnumret innan dig går iväg så är det ju strax din tur....:D

Nu då när ändå diskussionen är uppe...hur tränar ni temporidning? Ute i skogen eller på bana?, eller hur gör alla...Alltid kul och höra hur andra gör:) Själv har vi en stoor paddock som jag brukar galoppträna i...

Till Novali01 och andra som tävlat i Västergötland.
Men fattar ni inte att man förbjuder klocka för att slippa onödiga diskussioner om tidtagningen:devil::devil:

Nu går nog denna diskussion lite VÄL mycket överstyr? Att du inte skulle få ha vanlig armbandsklocka har jag svårt att tro, däremot om du tejpar på dig ett stoppur och försöker kalla det för en armbandsklocka så kanske nån reagerar...:angel::devil:

Kanske petar på detaljer - men blir formuleringen att du inte får ha klocka i terrängen gäller de ju alla klockor o TR ska väl följas? O får man ha vanlig armbandsklocka är de ju inge problem, ganska många sorter har ju tidtagning o dessutom stora tavlor = regeln har ingen verkan.

Är det inte så i dom nya reglerna att man inte får ha klocka förrän i 1*ig? vad tycker ni om det? det blior ju mkt svårare att hålla koll på hur länge man vart ute i terrängen isf .:confused:

Värst va dom ska knåpa ihop nya regler hela tiden...

Jag har aldrig haft klocka i deb och lätt (och enbart i vissa fall i *-ig, men oftast inte där heller)...

...och förresten så är deb och lätt UTBILDNINGSKLASSER och för att kvala upp så får du vara 90 sek över optimaltiden, och om någon har så dålig tidsuppfattning att det är det enda hindret för att stiga i klasserna, DÅ är det illa :devil: :angel:

...så vad spelar det egentligen för roll? Det är bara en regel till att lägga på hög och följa...

Senast ändrad:

En tanke flög upp i mitt huvud. Peter Eriksson skulle rida en omhoppningsbana. Hur lång tid skulle den ta? Peter gissade på 71-72 s. Vad tror ni han red på? Mellan 71-72 s.
QUOTE]

Oj, det var nog världens längsta omhoppningsbana ;)

Det kanske var en vanligt bana, eller så minns jag inte tiden rätt, det var mååånga år sedan på ngn uppvisning :angel: Men det var just mellan *1-*2 och han red på exakt den tiden oxå ;)

Vad jag ville säga med det är att han hade ju tränat upp sin känsla för tid o tempo, galopp o språng i förhållande till bansträckning.

Fö, varesig man gillar det nu elelr inte, det hade ju fått bra följder i andra länder (sa någonr/några häsr)? Varför är det så så fel att testa?

ALLT som kan göra sporten säkrare eller som vill testas för att ev göra sporten säkrare tycker jag är positivt. Så länge det är rimligt. Att ta bort klockan i låga utbildningsklasser tycker jag är helt rimligt.

Jag, som inte är tävlingsmänniska som sagt :angel: Mäte upp alla mina galopprundor. Både plana sträckor för att bara checka av hur normal galopp på plan mark kändes (transportsträcka till våra backiga rundor där jag antingen kollade tempot eller red ren dressyr) men även alla konstiga rundor vi hade upp skogarna. De innehåll massa backar, bitvis lite nedför och valmöjligheterna var oändliga. Red runt lite som planen var för dagen, klockade och hemma så kollade jag exakt hur långt jag ridit o på vilka tider. Skrev ned det och hur hästen kändes. Kunde jag hålla tempot på våra rundor så kunde jag det lätt på ett terrängbana trots språng, om det inte blev krångel.

Men som sagt så var jag inte så noga med att jag fick bra tid eller inte. Jag gick in för att få bra flyt o ett bra tempo. Eftersom min lilla dressyrponny mer stod emot på hinder än flängde iväg så kom vi in på bra tiden när hon var modig och hoppade bra helt enkelt. Fick bara tidsfel när vi stannade, aldrig annars.

Till Novali01 och andra som tävlat i Västergötland.
Men fattar ni inte att man förbjuder klocka för att slippa onödiga diskussioner om tidtagningen:devil::devil:

Jamen visst!:rofl::devil::rofl::devil:

Vad ska jag nu hitta på att diskutera med domarna om? Jag är ju VERKLIGEN känd för att ha domardiskussioner på tävlingar....NOT!

Jo nu vet jag!:idea: I M-stad påstod ju en hinderdomare att jag glatt ridit förbi 3 hinder och sen hoppat nästa....synd bara att min runda dels fanns på video och DESSUTOM var man tvungen att hoppa hinder nr 2 (av de 3) för att komma till hinder nr 4....:crazy:

Shit! Hur lyckades hinderdomaren med det?!?!?

Vet inte???:confused: Jag blev för första gången i min 20-åriga FT-karriär uppkallad i domartornet iaf....för räfst och rättarting!:rofl:

Jag gick raskt och hämtade videokameran och visade glatt hur Grå och jag seglar över ALLA 5 sista hindren utan problem...:devil:

Det var da godt nok en af de dummeste nye regler de kunne lave :crazy:

Tror det får mange af de urutinerede ryttere til at ride hurtigere/snabbara, da de ikke har nogen fornemmelse af tiden og vil sørge for at de kommer fejlfrit.

Jag tycker inte att klockan ska förbjudas.
Jag har bara startat två deb. fälttävlan och på den första glömde jag bort klockan helt, det är ju en vanesak som man också behöver träna på att använda sig av. Skulle man inte få ha klocka på de första nivåerna skulle det kanske bli svårt att börja rida me klocka på högre nivå när man kvalat sig dit.
Jag tycker att klockan är ett bra hjälpmedel i terrängen och så mycket av ryttarens fokus att denna helt tappar omdömet tror jag knappast att den kan ta.
det är väl en säkerhetssak att kunna träna på att använda den i de lägre klasserna, om man siktar på de högre i framtiden?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
583
Senast: Mli
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: inverterad
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 337
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka