Sv: ingen klocka i terrängen
KL
Citat från falttavlan.com nedan.
Debutantklass
Kategori I (Ingen åldersgruppsindelning)
Åldersgräns ryttare
Från det tävlingsåret den fyller 11 år till och med det år den fyller 18 år
Dressyrprov
Fälttävlansprogram för Debutantklass
Banhoppningsprov
Maxhöjd 85cm, tempo 300m/min.
Terrängprov
Hinderhöjden 80 cm. Tempo 440m/min.
Alla hinder skall vara för ponnyn lätthoppade, när hinder av rättuppstående karaktär används skall dom ha ett arrangemang som ger det en viss stigsprångskaraktär. Vattenhinder bör ingå liksom en trakhener eller en kort grav med hinder i bakkant.
Stilbedömning
Stilbedömning av terrängprovet.
Används inte stilbedömning skall klassen ridas som ”clear round”
Debutantklass
Kategori II (båda åldersgrupperna)
Åldersgräns ryttare
Till och med det år den fyller 18 år
Dressyrprov
Fälttävlansprogram för Debutantklass
Banhoppningsprov
Maxhöjd 75cm, tempo 250m/min.
Terrängprov
Hinderhöjden maximeras till 70-cm. Tempo 420m/min.
Alla hinder skall vara för ponnyn lätthoppade (när man studerar ponnyridningen så kan man se att ryttaren rider an sin ponny likadant oavsett hindertyp) för att inte oavsiktligt barrera ponnyn. Vattenhinder och gravar skall inte flaggas in. Däremot om vattenhinder med vad finns och det går att rida runt detta skall hinder placeras en bit före och en bit efter vattenhindret. På så vis kan ryttaren välja att rida igenom vattnet eller runt om.
Stilbedömning
Lätt klass
Kategori I
Dressyrprov
Fälttävlansprogram för Lätt klass
Banhoppningsprov
Maxhöjd 95cm, tempo 300m/min.
Terrängprov
Hinderhöjden 90 cm. Tempo 450-480m/min.
Tekniska svårighetsgraden skall motsvara 100-klass för häst.
NOTERING: Använder man 90-banan för häst måste denna kompletteras med några inbjudande kombinationer.
Stilbedömning
Lätt klass
Kategori II (båda åldersgrupperna)
Åldersgräns ryttare
Ingen åldersgräns
Dressyrprov
Fälttävlansprogram för Lätt klass
Banhoppningsprov
Maxhöjd 85cm, tempo 250m/min.
Terrängprov
(Samma bana som Debutantbanan för kategori I.)
Hinderhöjden 80 cm. Tempo 440m/min.
Alla hinder skall vara för ponnyn lätthoppade, när hinder av rättuppstående karaktär används skall dom ha ett arrangemang som ger det en viss stigsprångskaraktär. Vattenhinder bör ingå liksom en trakhener eller en kort grav med hinder i bakkant.
Stilbedömning
CNCP *
Kategori I
(CNCP * arrangeras inte för kategori II)
Åldersgräns ryttare
Från och med det år den fyller 13 år
Dressyrprov
Fälttävlansprogram för ponny enstjärnig klass
Banhoppningsprov
Maxhöjd 105cm, tempo 300m/min.
Terrängprov
Hinderhöjden 100 cm. Tempo 450-500m/min.
Svårighetsgraden motsvar CNC* för häst. Måtten på hindren är desamma som för CNCP** men bör vara av mer inbjudande karaktär.
NOTERING: Om 100-cm bana för häst används måste denna kompletteras med någon eller några kombinationer så att intrycket i den tekniska svårighetsgraden motsvara enstjärnig nivå för häst
Stilbedömning
Ingen stilbedömning.
CNCP**
Kategori I
(CNCP** arrangeras inte för kategori II)
Dressyrprov
Fälttävlansprogram för ponny tvåstjärnig klass
Banhoppningsprov
Maxhöjd 110cm, tempo 350m/min.
Terrängprov
Fas D – Längd 2500 – 3200m, tempo 450-520m/min. Antal språng max 28 st.
Maxhöjd 100cm för alla hinder utom för 1-3 enkelhinder med god anridning och bra landning som då kan ha en maxhöjd av 110cm. Den tekniska svårighetsgraden skall motsvar 2-stjärning nivå för häst.
Stilbedömning
Ingen stilbedömning.
CCNP **
Kategori I
(CCNP** arrangeras inte för kategori II)
Dressyrprov
Fälttävlansprogram för ponny tvåstjärnig klass
Banhoppningsprov
Maxhöjd 110cm, tempo 350m/min.
Terrängprov
Fas A – Distansridning 3000 – 4000m, tempo 200m/min.
Fas D – Längd 3000 – 4000m, tempo 450-520m/min. Antal språng max 25 st.
Maxhöjd 100cm för alla hinder utom för 1-3 enkelhinder med god anridning och bra landning som då kan ha en maxhöjd av 110cm. Den tekniska svårighetsgraden skall motsvar 2-stjärning nivå för häst.
Stilbedömning
Ingen stilbedömning.
STILBEDÖMNING
Målsättningen med stilbedömningen är att öka säkerheten och förbättra prestationerna inom fälttävlan. Målet nås genom att redan i fälttävlansdebuten premiera bra och säker ridning under terrängmomentet.
Med bra och säker ridning menar vi:
Följsamhet
Störa hästen så lite som möjligt
Hästen följer hjälperna
Lätta förhållningar som inte stör rytmen
Göra hästen uppmärksam på hindren.
Hantera tempot så att det passar för hindret/kombinationen
Sitsen - en viktig komponent för ökad säkerhet
Fältsits eller 2-punktssits
Galoppera med kortade stigläder "stående" i stigbyglarna.
Skänkelläget är fundamentet för att kunna rida säkert och i balans
Rida an och hoppa hindren i en balanserad galopp.
Behålla balansen och galoppen efter hindren.
Bedömningen skall innefatta
ridningen mellan hindren
anridning till hindret/kombinationen
hoppning av hindret/kombinationen
landningen efter hindret
Intentionen är att de straffpoängen som stilbedömningen ger skall påverka resultatet. Bedömningens inverkan bör få liknande betydelse som hopprovet har.
Vi tror att ryttaren genom att kontinuerligt träna och stilbedömas utvecklar en ridning som leder till viktiga förbättringar avseende:
Följsamhet
Mindre tempoväxlingar
Mindre energikrävande
Snabbare tempo
Fältsits eller 2-punktssits
Hästen har lättare att genomföra terrängritten
Mindre trött
Mera skärpt
Balanserad ridning i korta stigläder
Mindre störning på hästen
Mindre trött
Mera skärpt
Ryttare och häst skiljs lättare åt vid fall
Mindre risk att hästen hamnar över ryttaren.
Plan
Ett utbildningsprogram för stilbedömning inom fälttävlan tas fram - tips och idéer hämtas från Tyskland.
Utbildning
Presumtiva stildomare är de personer som är väl förtrogna med terrängritt. Företrädesvis hämtas kandidater bland tränar och ryttare. Utbildning sker under tiden februari - april. Innan vi fått fram tillräckligt med domare kan bedömning ske med hjälp av en övergångslösning där erfarna seniorryttare och tränare inom fälttävlan gör bedömningen. Stilbedömningen är en viktig del i förberedelserna för att med framgång rida stor häst.
SVENSKT MÄSTERSKAP FÄLTTÄVLAN PONNY
Svenskt mästerskap för ponny arrangeras för kategori I i klass som beslutas av Svenska Ridsportförbundets fälttävlanskommitté.
För ponny kategori II arrangeras inget Svenskt Mästerskap.
STILBEDÖMT MÄSTERSKAP FÄLTTÄVLAN PONNY
Stilbedömt mästerskap för ponny arrangeras för kategori II i åldersgrupp 13 respektive åldersgrupp 18.
Final
Finalen avgörs i en stilbedömd terrängritt i respektive åldersgrupp. 10 deltagare i vardera åldersgrupp rider om Stilbedömt Mästerskap i Fälttävlan Finalen rids som terrängritt på en bana med 8 – 10 stycken hinder med en maxhöjd av 80 cm. Segrare är de som har det sammanlagt (straffpoäng på hinder + straffpoäng i stil) bästa resultatet i respektive åldergrupp.
Finalen är tänkt att årligen ridas vid Strömsholms fälttävlan eller på en tävlingsplats med liknande status.
Kvalificering till finalen.
På 4 platser i Sverige arrangeras kvalificeringstävlingar till Stilbedömt Mästerskap i Fälttävlan. Kvalificeringar rids i Lättklass kategori II-13 och Lättklass kategori II-18.
Till final går segrarna i respektive klass från varje kvalificeringsplats samt de 6 bästa resultaten bland alla övriga resultat i respektive åldersgrupp. Vid lika resultat används TRIV Mom 402. Väljer ett ekipage att inte deltaga i finalen skall ekipage med nästa bästa resultat från kvalificeringarna erbjudas platsen osv.
Ett ekipage får inte deltaga i mer än en kvalificeringstävling.
Tävlingsplatserna för kvalificeringstävlingarna tas fram i ett samarbete mellan arrangörer och fälttävlanskommittén.
långt blev det !!
Någon som vet om det är så det kommer att bli ?? Endast stil eller clear round i deb och lätt klass.
Ni som varit med om stil och CR förut, hur går det till ? Ingen tid alls i terrängen eller hur bedöms den ??