Ingen intervallangivelse för Banminth?

pinky

Trådstartare
Har gett Elvira en dos pyrantel nu, och det blev Banminth-varianten.

Vet att jag läste här för ett tag sedan att det numera anses lämpligare att hålla ett intervall på 5 veckor istället för tidigare 4 veckor.

Läste därför bipacksedeln för att se vad tillverkaren själv anser är lämpligt, men jag hittade ingen som helst info om det!:confused:

Brukar det inte stå på förpackningen eller bipacksedeln hur ofta man bör ge medlet för att få maximal effekt av det? Eller anses det onödigt när träckproven blir mer och mer vanliga? Men om man behöver avmaska så känns det ju som ganska relevant information i vilket fall? Eller?

Sv: Ingen intervallangivelse för Banminth?

Information från SVA om avmaskning: (http://www.sva.se/sv/Malgruppsnavigering/Djursjukdomar/Hast/Parasiter/Avmaskning-hast/)
-De flesta hästar behöver avmaskas mot blodmask 3-4 dagar innan byte från vinterhage till sommarhage. Beroende på smittryck i sommarhagen och hästarnas ålder kan avmaskning behöva upprepas under och/eller efter betesgång. För vuxna hästar på en gård utan specifika parasitproblem är det fullt tillräckligt att endast avmaska i anslutning till betesgång. Vid bevisat högt smittryck (i regel stora stuterier) rekommenderar vi att avmaska hästarna under sommaren, antingen var 8:e vecka med ett ivermektinpreparat (Bimectin, Eraquell, Equimax, Ivomec, Ivomec comp eller Noromectin), var 12:e vecka med ett moxidektinpreparat (Cydectin) eller var 4:e vecka med ett pyrantelpreparat (Banminth och Fyrantel). I samband med avmaskning under sommaren finns ingen anledning att stalla in hästen. Nyinkomna hästar bör avmaskas 3 dagar innan de släpps i hagarna.

/
http://www.bhsh.se/

Oj, tack, men jag var mer ute efter varför det inte anges ett intervall från tillverkaren.

Texten från SVA är ju standard för avmaskningsrutiner. Men om någon som inte är så insatt/intresserad går till apoteket och begär "ett avmaskningsmedel för häst", förses med en dos Banminth och går hem och ger den, bör inte denna människa få viss information om hur medlet verkar, och att man bör använda det på ett visst sätt för att få rätt effekt av det?

Jag håller med att lite mer information från tillverkaren kan vara bra samt även mer kunskap på apoteken. Jag har frågat flera apotekare och svaret är oftast att det där med häst vet jag inte mycket om...

Varför tillverkaren inte skriver ett intervall kan vi bara spekulera i, vad jag gissar på är att för att det beror på flera olika faktorer så som när du ger det på säsongen hur gamal hästen är m.m.

damen på apoteket sa att man skulle avmaska för och efter betet...
men har också läst en gång i mnd. tycker själv det låter väldigt mkt, inte konstigt att maskar blir resistena om man maska varje mnd...

Pyrantel ska ges en gång i månaden (eller uppemot var 5:e vecka, enligt senaste rön...) för att inte nya, vuxna maskar ska hinna utvecklas och lägga nya ägg att smitta betet med.
Låter man smittan spridas på nytt genom att låta det gå för lång tid så är ju den sommarens avmaskning ganska meningslös...

Andra preparat tar flera stadier av parasiterna, och då kan man ge dem mer sällan eftersom det då tar längre tid innan äggläggande maskar utvecklats igen.
Ger man ett sådant preparat med alltför tätt intervall så kan resistensen påskyndas, plus att man inte kommer åt alla maskar som senare kan komma att lägga ägg.

Just med tanke på att intervallet är så viktigt att följa, så känns det konstigt att det på Banminths bipacksedel inte nämns öht...:crazy:

nja jag har ju gjort det själv, maskade april och maj, så är väl dags igen nu.

men det känns himla mkt. förr maskades det bara före och efter betet med banminth, och i november med ivomec.... alla gjorde så, och ingen häst verkade ha särskilt mkt mask...

Det står vilka stadier av masken som medlet tar, sen är det väl upp till brukaren att bestämma hur ofta det behöver användas. De flesta behöver bara avmaska före och efter betet, om ens det.

Pyrantel tar adulta stadier av lilla blodmasken (som är den vanligaste parasiten hos hästen, och man vill skydda betena mot). Varje stadie tar ca 4 veckor för att utvecklas, därav intervallet. Men för t.ex. bandmask (dubbel dos pyrantel) blir intervallet längre.

nja jag har ju gjort det själv, maskade april och maj, så är väl dags igen nu.

men det känns himla mkt. förr maskades det bara före och efter betet med banminth, och i november med ivomec.... alla gjorde så, och ingen häst verkade ha särskilt mkt mask...

Men måste du avmaska så mycket då? Träckprov!

Madick,om man har avmaskar med Banminth före betet och har tre olika hagar som mockas(två hästar) kanske man kan hoppa över den fortsatta avmaskningen under betet?

Madick,om man har avmaskar med Banminth före betet och har tre olika hagar som mockas(två hästar) kanske man kan hoppa över den fortsatta avmaskningen under betet?

Troligtvis. Och kanske även hoppa över den första avmaskningen.

Varför inte ta ett träckprov så vet ni ju om hästarna smittar ner markerna eller inte.

Liknande trådar

Hundhälsa Uppfödaren vill att jag ska avmaska valpen med Welpan vet när hon är 11 veckor gammal. Och det hade jag väl kunnat göra om jag bara...
Svar
14
· Visningar
2 927
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 225
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
259 533
Senast: sassiball
·
Hästvård Källor är i första hand internet och forum (både svenska och utländska), men även hästfolk. Jag har läst/hört om lite hysh-hysh-metoder...
2
Svar
29
· Visningar
8 219
Senast: Leoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar