Jag vill nog tro att jag skulle göra något. Jag har alltid gjort mitt bästa i de situationer som uppstått hittills i alla fall, senast för några veckor sedan då en bil kört in i en bergvägg.
Däremot har jag själv varit med om ett gäng totalt ignoranta människor. Vid en ridolycka när jag var trettonårsåldern, då jag och en vän red ut i skogen. Under en galoppsträcka snubblar hennes häst och går omkull i diket, min vän bryter båda armarna och hennes häst (som för informationens skull är vit) var helt blodig av skrubbsår. Hundra meter därifrån låg en fotbollsplan med en match i full gång. Ca 30-40 personer i publiken. Jag står tio-tjugo meter ifrån med en häst i varje hand, varav den ena helt blodig, och vrålar "HJÄLP!" för allt jag har. Alla tittar på mig, men återgår sedan till matchen.
En annan händelse jag kan komma att tänka på är också från när jag var i tio-elvaårsåldern, också fotboll inblandat. Klasskamp i fotboll och ena kamraten snubblar över bollen. Hon kommer upp på fötter men kollapsar sedan - hon hade svalt tungan och fick ingen luft. Den enda som reagerade var min mamma, inte ens flickans egna föräldrar reagerar först. Mamma får till slut hjälp av domaren och de gräver desperat i hennes mun för att få tag på hennes tunga - medan alla andra bara stirrar.
Jag tror det är något med folk i grupp. Folk i grupp blir som harar framför ett par billyktor när något händer - de stirrar bara och förmår sig inte göra något.