Därav att jag bad Petruska utveckla, eftersom det inte uppenbart handlade om samhälleliga maktstrukturer. Jag tänkte mer i samband med diskussionen om att stora kedjor dödar centrumhandeln, jag ser det mer som att kunderna väljer det de vill ha (se t.ex
@athena_arabians inlägg ovan). Skapar ett företag det kunderna vill ha så kommer givetvis kunderna dit. Gör de det motsatta så förlorar de kunderna. Skulle alla välja att handla i centrum skulle ju inte centrumdöden existera.
Finns massor med exempel på stora företag som försvunnit pga att de inte hängt med i utvecklingen och kunnat ge det kunderna vill ha, det är den makten jag pratar om. Möjligheterna idag är mer eller mindre oändliga för konsumenterna och går man själv och handlar på de större kedjorna ska man väl inte klaga på att de lyckas bättre än småbutiker heller, det är ju liksom en själv som bidrar till det då, utan att man på något sätt är tvingad.
Sen är det mycket möjligt att Petruska pratade om en annan typ av makt och det var därför jag ville att hon skulle utveckla.