Ingar Kamprad är död.

Problemet med döende stadskärnor handlar ju väldigt mycket om höga hyror, något som framförallt har visat sig i flera gallerior runt omkring Stockholm. Nya aktörer, höjda hyror, butiksägare som väljer att flytta till andra lokaler. Ingenting som man kan beskylla varesig IKEA eller Ingvar Kamprad för.

Ja det förstod jag men jag hävdar ändå att väldigt få butiker har säljare? Kassapersonal, ja. Annars är det väl mest elektronikbutiker och i viss mån kläddito som har säljare i den meningen. I större städer inte det heller.
Och jag skulle säga att de flesta butiker har personal som kan sitt sortiment och gärna hjälper till, bortsett från livsmedelsbutiker. :)

Jag tycker det är väldigt tråkigt att centrum i många städer blir mer och mer utarmat.

MEN... det drabbar främst de som bor centralt i staden ("inget liv och rörelse") och det gör inte jag. Jag är dessutom enormt glad över att slippa krångla runt med bil i ett litet centrum om jag ska storhandla för de har naturligtvis tagit bort så många parkeringar som möjligt plus att de som finns är svindyra. För mig som bor en bra bit utanför centralorten funkar det inte att storhandla och åka kollektivt.

För mig är det helt suveränt att åka till tex Norra Backa i Borlänge eller svänga in på Birsta i Sundsvall och få all handling gjord enkelt och snabbt. Priset för den enkelheten är naturligtvis att centrum dör. Jag förstår miljöpolitiken bakom att försvåra för biltrafik i stadskärnan men då får man nog också acceptera att mindre städer i lantliga områden (som tex Falun och Borlänge) får en "död" stadskärna. Jag har absolut noll nytta av cykelvägar och cykelparkeringar i centrum eftersom jag inte kan använda dem.
Det mer generella problemet är väl miljöproblemen. Köpcentra driver fram bilkörning, även stadsbor har skäl att köra till externa köpcentra för att handla. Bilkörningen ökar, alltså. Den mest energikrävande delen av varors hela transportkedja, är i personbil mellan affären och hemmet. Sådana resor öka med köpcentra.

Dessutom byggs ju dessa centran utanför städerna rätt ofta på vad som innan dess var mycket bördig jordbruksmark. Det är ju delvis pga det som städerna ligger där de ligger, historiskt sett. I händelse av att man i Sverige vill eller behöver bli mer nationellt självförsörjande på mat framöver, är det synd att dessa marker är ödelagda.

Det mer generella problemet är väl miljöproblemen. Köpcentra driver fram bilkörning, även stadsbor har skäl att köra till externa köpcentra för att handla. Bilkörningen ökar, alltså. Den mest energikrävande delen av varors hela transportkedja, är i personbil mellan affären och hemmet. Sådana resor öka med köpcentra.

Dessutom byggs ju dessa centran utanför städerna rätt ofta på vad som innan dess var mycket bördig jordbruksmark. Det är ju delvis pga det som städerna ligger där de ligger, historiskt sett. I händelse av att man i Sverige vill eller behöver bli mer nationellt självförsörjande på mat framöver, är det synd att dessa marker är ödelagda.

Jag säger inte emot dig, det är problematiskt. Men för "lilla jag" är handelscentra utanför städerna en förbättring och för min del minskar det bilkörandet, inte ökar, eftersom jag på en sväng kan besöka många affärer. Det beror givetvis på hur jag bor, på landet och inte inne i stan.

Jag säger inte emot dig, det är problematiskt. Men för "lilla jag" är handelscentra utanför städerna en förbättring och för min del minskar det bilkörandet, inte ökar, eftersom jag på en sväng kan besöka många affärer. Det beror givetvis på hur jag bor, på landet och inte inne i stan.
Det förstår jag. Jag argumenterade inte heller emot, jag försökte mest förklara mitt motstånd mot köpcentra. För personer som ändå bor mer eller mindre i glesbygden, är ju någon form av resa till affärer oundvikligt, och då går det att se det praktiska med köpcentran. Miljömässigt gör det ju heller ingen skillnad om din tripp går till ett köpcentra eller till en stadskärna, givet ungefär samma avstånd.

Helt OT, men när jag bodde inom tullarna så hyrde jag varje månad en liten bil och körde sen och bunkrade upp kattmat och -sand, massor med toalettpapper, stapelvaror till skafferiet och färskt kött och grönt. Trots bilhyran blev det billigare för mig att hyra bil än handla på de lokala butikerna i min närhet och jag slapp släpa på kattsand och storpack toalett- och hushållsrullar på bussen eller tunnelbanan, men visst ökade jag indirekt på utsläppen, även om det jag köpte i sin tur inte behövdes köras ut med lastbil till butik i stadskärnan.

Helt OT, men när jag bodde inom tullarna så hyrde jag varje månad en liten bil och körde sen och bunkrade upp kattmat och -sand, massor med toalettpapper, stapelvaror till skafferiet och färskt kött och grönt. Trots bilhyran blev det billigare för mig att hyra bil än handla på de lokala butikerna i min närhet och jag slapp släpa på kattsand och storpack toalett- och hushållsrullar på bussen eller tunnelbanan, men visst ökade jag indirekt på utsläppen, även om det jag köpte i sin tur inte behövdes köras ut med lastbil till butik i stadskärnan.
Lastbilen kör ju betydligt större volymer, det är skillnaden. (Men det är inte så att jag tycker att du borde avstått av det skälet. Däremot är det en nackdel med köpcentra.)

Åtminstone för något år sen var det mer vanligt att man kollade upp saker på internet och köpte dem live i en butik än att man kollade upp saker i en butik och sen köpte på nätet. Det har möjligen förändrats men det är nog inte en självklarhet.

Det har förändrats rätt mycket skulle jag säga. Det finns vissa butiker som nästan fungerar som mer eller mindre showroom

Det har förändrats rätt mycket skulle jag säga. Det finns vissa butiker som nästan fungerar som mer eller mindre showroom

Jo så är det, hur de faktiska siffrorna ser ut vet jag dock inte. Men jag vidhåller att det är otroligt få säljare i butikerna jag besöker.

Tyvärr. En bekant fick alldeles nyligen lägga ned sin butik i stadskärnan, bland annat för att den yngre generationen endast använde butiken som showroom för att sedan efter en timmes rådgivning beställa artiklarna på billligaste nätshoppen. Enligt denne har det beteendet tydligen accelererat markant de senaste två åren.

Tyvärr. En bekant fick alldeles nyligen lägga ned sin butik i stadskärnan, bland annat för att den yngre generationen endast använde butiken som showroom för att sedan efter en timmes rådgivning beställa artiklarna på billligaste nätshoppen. Enligt denne har det beteendet tydligen accelererat markant de senaste två åren.

Äsch han har fel, konsumenten har ingen makt.

Därav att jag bad Petruska utveckla, eftersom det inte uppenbart handlade om samhälleliga maktstrukturer. Jag tänkte mer i samband med diskussionen om att stora kedjor dödar centrumhandeln, jag ser det mer som att kunderna väljer det de vill ha (se t.ex @athena_arabians inlägg ovan). Skapar ett företag det kunderna vill ha så kommer givetvis kunderna dit. Gör de det motsatta så förlorar de kunderna. Skulle alla välja att handla i centrum skulle ju inte centrumdöden existera.

Finns massor med exempel på stora företag som försvunnit pga att de inte hängt med i utvecklingen och kunnat ge det kunderna vill ha, det är den makten jag pratar om. Möjligheterna idag är mer eller mindre oändliga för konsumenterna och går man själv och handlar på de större kedjorna ska man väl inte klaga på att de lyckas bättre än småbutiker heller, det är ju liksom en själv som bidrar till det då, utan att man på något sätt är tvingad.

Sen är det mycket möjligt att Petruska pratade om en annan typ av makt och det var därför jag ville att hon skulle utveckla.
Det är förenklat att säga att produktion och utbud styrs rakt av av efterfrågan. Jag håller inte med om att möjligheterna för konsumenten är oändliga, särskilt inte för alla. De flesta människor har t ex inte oändlig ekonomisk rörlighet => inte oändligt med valmöjligheter. Dessutom utövas makt över konsumenterna i form av marknadsföring och lobbying som påverkar deras valmöjligheter. Fråga vilken entreprenör som helst så tror jag att denne inte kommer hålla med om att det räcker att skapa det kunderna vill ha. Kunderna måste exponeras för produkten, få en positiv bild av den som appellerar till deras identitet, etc.

Senast ändrad:
Funderingen blir då varför certifierar företag sig överhuvudtaget? Varför profilerar företag sig som hållbara? Varför lägger företag stora summor på sponsring?
Varför smakar Marabous choklad sött? Det i sig är ju inte ett bevis för konsumentens överlägsna makt.

Med den där inställningen antar jag att man inte röstar i valen heller
Om man tror att politiker är helt styrda av att göra profit så nej, antagligen inte. :banghead:

Med den där inställningen antar jag att man inte röstar i valen heller.

:banghead: :banghead: :banghead:
Du är inte sann! Du fattar inte skillnaden mellan den kapitalistiska marknaden och det demokratiska politiska systemet? Eller du tror att jag inte fattar den skillnaden.

Milde himmel, vilket uruselt argument.

Det är förenklat att säga att produktion och utbud styrs rakt av av efterfrågan. Jag håller inte med om att möjligheterna för konsumenten är oändliga, särskilt inte för alla. De flesta människor har t ex inte oändlig ekonomisk rörlighet => inte oändligt med valmöjligheter. Dessutom utövas makt över konsumenterna i form av marknadsföring och lobbying som påverkar deras valmöjligheter. Fråga vilken entreprenör som helst så tror jag att denne inte kommer hålla med om att det räcker att skapa det kunderna vill ha. Kunderna måste exponeras för produkten, få en positiv bild av den som appellerar till deras identitet, etc.
Marknadsföring påverkar knappast valmöjligheterna, däremot valen, absolut. Idag krävs det dock inte nödvändigtvis en massa pengar för att marknadsföra sig, om man har kunskapen. Större företag har större möjligheter, absolut, men även de var ju små i början.

Vad gäller oändliga valmöjligheter syftade jag inte på priset utan möjligheten att hitta företag/produkter utan att de syns på TV eller reklampelare.

:banghead: :banghead: :banghead:
Du är inte sann! Du fattar inte skillnaden mellan den kapitalistiska marknaden och det demokratiska politiska systemet? Eller du tror att jag inte fattar den skillnaden.

Milde himmel, vilket uruselt argument.

Dessutom förstår jag inte det svartvita i debatten. Ingen har väl hävdat att konsumentmakten är noll och icke-existerande?

Självklart har många konsumenter makt, men hur stor är den egentligen och vad kan den bidra med? I många frågor skulle modiga, politiska beslut vara mycket effektivare än att förlita sig på "konsumentmakt".

Som @Trani påpekar är dessutom konsumentmakten i hög grad korrelerad med inkomstnivå. Det är lätt att säga att man exempelvis ska köpa dubbelt så dyra ekolivsmedel för att utnyttja sin konsumentmakt. Men om det gör att man inte har råd att köpa tillräckligt med mat åt sige eller sin familj? Då har man ju inte makten. Alls.

Dessutom förstår jag inte det svartvita i debatten. Ingen har väl hävdat att konsumentmakten är noll och icke-existerande?

Självklart har många konsumenter makt, men hur stor är den egentligen och vad kan den bidra med? I många frågor skulle modiga, politiska beslut vara mycket effektivare än att förlita sig på "konsumentmakt".

Som @Trani påpekar är dessutom konsumentmakten i hög grad korrelerad med inkomstnivå. Det är lätt att säga att man exempelvis ska köpa dubbelt så dyra ekolivsmedel för att utnyttja sin konsumentmakt. Men om det gör att man inte har råd att köpa tillräckligt med mat åt sige eller sin familj? Då har man ju inte makten. Alls.
Fast om konsumentmakten har med priserna att göra så förstår jag ju inte alls hur det blir bättre ifall större kedjor, köpcenter utanför stan och liknande är negativt, då de oftast kan pressa priserna mer? Det om något blir väl sämre för alla med lite pengar, om enda valet är att handla dyrt?
Det är mycket möjligt att jag missförstår något, för det här låter jättekonstigt för mig.

Fast om konsumentmakten har med priserna att göra så förstår jag ju inte alls hur det blir bättre ifall större kedjor, köpcenter utanför stan och liknande är negativt, då de oftast kan pressa priserna mer? Det om något blir väl sämre för alla med lite pengar, om enda valet är att handla dyrt?
Det är mycket möjligt att jag missförstår något, för det här låter jättekonstigt för mig.

Det var en aspekt på hur konsumentmakt är fördelad.

Vad låter konstigt med att konsumentmakt inte är oändlig och till och med i många frågor i praktiken ganska liten jämfört med andra maktfaktorer?

Är man fattig har man sällan bil eller möjlighet att nyttja köpcenter, men det var inte min poäng i föregående inlägg.

Att hänvisa till konsumentmakt används ibland, tycker jag, för att ta ifrån ansvar från politiker, producenter, grossister, butiker och andra aktörer. Och det är uppåt väggarna, för de har en stor del av makten.

Konsumentmakt som någon form av gemensam rörelse, där ju åtminstone i teorin människor i rollen som konsumenter skulle kunna dels göra sig hörda inför andra, dels agera kollektivt i samma riktning, ser vi ju inte heller så värst mycket av. Vilket inte är att förvånas över, då vi i rollen som konsumenter ju inte länkas samman på något naturligt sätt. Tex så kallat "medlemsskap" i olika butiker/kedjor, länkar inte "medlemmarna" vid varandra, utan länkar snarare "medlemmarna" vid butiken/kedjan.

Som medborgare är vi ju däremot i viss mån länkade vid varandra, och vi röstar till exempel i demokratiska val (en stor majoritet av oss). Där har vi en reell gemensam påverkanskraft (men inte heller där kan vi ju rösta på modigare politiker än vad som faktiskt existerar).

Det händer ju att det uppstår tillfälliga rörelser, eller vad man ska kalla det, kring vissa varor. Tex mobiliserade hbtq-miljön en del mot Barilla häromåret, både genom (åtminstone tillfällig) köpbojkott, och genom medborgarinsatser såsom offentlig debatt. Jag ser det som att man kombinerar sin konsumentmakt med sina möjligheter som medborgare, och sådant tror jag betydligt mer på än slumpmässigt utövad "konsumentmakt".

I samtliga fall, är konsumentdelen av det hela delvis beroende av att man har råd att styra sin konsumtion enligt principer och ideal. Men skriva arga uppmaningar på fb till Barilla i hbtq-frågor, kan man göra även om man inte förmår köpbojkotta Barilla. (Dåligt exempel, eftersom många pastamärken är billigare, men du fattar nog vad jag far efter.)

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: skogaliten
·
Samhälle Det här har berörts i tidigare trådar, men egentligen inte fått en egen tråd. Den sill (strömming) och skarpsill som borde utnyttjas av...
Svar
11
· Visningar
962
Senast: Mia_R
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar