Ingar Kamprad är död.

Marknadsföring påverkar knappast valmöjligheterna, däremot valen, absolut. Idag krävs det dock inte nödvändigtvis en massa pengar för att marknadsföra sig, om man har kunskapen. Större företag har större möjligheter, absolut, men även de var ju små i början.

Vad gäller oändliga valmöjligheter syftade jag inte på priset utan möjligheten att hitta företag/produkter utan att de syns på TV eller reklampelare.
Pengar är inte den enda resursen i sammanhanget. Tillgång till information och teknik påverkar konsumentens valmöjlighet. De problem som finns behäftade med internet, företag och information kan inte ha undgått dig. Informationssamhället är inte en platt organisation.

Varför skulle man vilja att konsumentmakten blir större? Eftersom den är direkt kopplad till ekonomiska tillgångar ser jag inte det som ett ideal, i någon demokratisk mening. Bättre vore om politiken tog mer ansvar (en makt jag anser att de redan har så stora förändringar krävs inte), där allas röst räknas med samma värde. Politiken ska inte abdikera för att släppa fram något slags konsumentmakt, som i själva verket är en slags chimär där makten är fördelad på många parter (inklusive konsumenterna)- men det är sällan vi pratar om producentmakt, grossistmakt och butiksmakt.
Jag förstår, fel av mig. Men blir ju svårt att ha vinstdrivande företag som ska se till att alla har råd med deras varor/tjänster, samtidigt som allt ska produceras etiskt och placerat så alla har tillgång och utan att riskera att konkurrera ut andra bolag.

Jag förstår, fel av mig. Men blir ju svårt att ha vinstdrivande företag som ska se till att alla har råd med deras varor/tjänster, samtidigt som allt ska produceras etiskt och placerat så alla har tillgång och utan att riskera att konkurrera ut andra bolag.
Och det är ju inte heller vad någon argumenterar för.

Och det är ju inte heller vad någon argumenterar för.
Kanske inte, svårt att veta när jag mest får kommentarer om vad som inte argumenteras. :)

Oavsett har jag svårt med ideologiska synvinklar på saken, eftersom jag upplever ideologier som något som sällan fungerar i praktiken. Jag ser mer problem/lösningar, praktiska funktioner, logik och att saker ska gå ihop och diskuterar därför främst ur den typen av synvinkel. Rimligtvis bör jag även kunna komma med mina vidare tankar kring saker utan att någon nödvändigtvis hävdat motsatsen innan, men det är fritt fram att bemöta med andra tankar kring saken.

Jag är ledsen, men jag kan inte alls förstå ditt syfte med den kommentaren, mer än att fortsätta på samma trista spår som tidigare.

Kanske inte, svårt att veta när jag mest får kommentarer om vad som inte argumenteras. :)

Oavsett har jag svårt med ideologiska synvinklar på saken, eftersom jag upplever ideologier som något som sällan fungerar i praktiken. Jag ser mer problem/lösningar, praktiska funktioner, logik och att saker ska gå ihop och diskuterar därför främst ur den typen av synvinkel. Rimligtvis bör jag även kunna komma med mina vidare tankar kring saker utan att någon nödvändigtvis hävdat motsatsen innan, men det är fritt fram att bemöta med andra tankar kring saken.

Jag är ledsen, men jag kan inte alls förstå ditt syfte med den kommentaren, mer än att fortsätta på samma trista spår som tidigare.

Oavsett vad du tycker om ideologier så är nig de svar du får väldigt grundade på just det. Så ser samhället ut ett enkelt :).

Fast dina argument är starkt ideologiskt präglade så det förvånar mig att du uttrycker dig så omedvetet om ideologi.

Fast dina argument är starkt ideologiskt präglade så det förvånar mig att du uttrycker dig så omedvetet om ideologi.
Fast jag utgår inte från en ideologi, jag utgår ifrån vad som är rimligt och går ihop, inte främst min drömvision om ett optimalt samhälle.

Det du själv skriver är också ideologiskt grundat.

Du utgår från en starkt marknadsliberal ideologi.

Ideologi påverkar väldigt mycket begreppen rimligt och går ihop.
Jaja, jag har i alla fall försökt att grunda mina argument på annat än bara ”det är min ideologi”.

Men jag ger upp, när jag diskuterar sakfrågor är det i regel sakfrågorna jag vill diskutera och det verkar inte fungera här. :)

Jaja, jag har i alla fall försökt att grunda mina argument på annat än bara ”det är min ideologi”.

Men jag ger upp, när jag diskuterar sakfrågor är det i regel sakfrågorna jag vill diskutera och det verkar inte fungera här. :)

Jag har inte hänvisat mina argument till nån ideologi, men den utgår från min bild av att marknadsliberalismen bara innehåller en begränsad del av svaren vi behöver. Vare sig övertro på den eller ett förkastande av den skulle gynna oss. De senaste 20 åren har det till stora delar handlat om övertro. Bland annat i hävdandet om konsumentmakt och dess betydelse i förhållande till andra maktfaktorer.

Det är till exempel inte svaret på bästa möjliga demokrati.

Jag har inte hänvisat mina argument till nån ideologi, men den utgår från min bild av att marknadsliberalismen bara innehåller en begränsad del av svaren vi behöver. Vare sig övertro på den eller ett förkastande av den skulle gynna oss. De senaste 20 åren har det till stora delar handlat om övertro. Bland annat i hävdandet om konsumentmakt och dess betydelse i förhållande till andra maktfaktorer.

Det är till exempel inte svaret på bästa möjliga demokrati.
Det var egentligen inte dig jag syftade på, då dina inlägg främst har innehållit välgrundade argument, så vitt jag minns. :) Och då tycker jag att det är roligt att diskutera, framförallt med personer med annan synvinkel, det är ju då det ger något. Jag ger mig liksom sällan in i diskussioner för att "ha rätt" utan främst för att vidga vyerna.

Men tyvärr blir jag lite leds när folk istället placerar mig i fack och diskuterar utifrån egenskaper de tillskriver mig istället för det jag faktiskt skriver, så jag tappade lite lusten att diskutera vidare. Men tack för ett vettigt och konstruktivt inlägg. :)

... eftersom jag upplever ideologier som något som sällan fungerar i praktiken.
Det är nog ungefär kärnan i det hela, vi har prövat hela spektrat av ideologier, från vänster till höger, under det senaste seklet och det är knappast någon som kan sägas ha varit särskilt lyckad i praktiken.

Mycket tråkigt hur du läser diskussionen. Det är som om du aldrig har hört talas om politik och inte riktigt vet vad ideologi betyder? :confused:

Mycket tråkigt hur du läser diskussionen. Det är som om du aldrig har hört talas om politik och inte riktigt vet vad ideologi betyder? :confused:
Skämtar du?!
Nu är jag klar här på riktigt, hur jävla svårt kan det vara att diskutera saker utan att tala om för nån annan vad den kan eller förstår? Skittrist, faktiskt.

Det är nog ungefär kärnan i det hela, vi har prövat hela spektrat av ideologier, från vänster till höger, under det senaste seklet och det är knappast någon som kan sägas ha varit särskilt lyckad i praktiken.
Yep, done and done.

tenor.gif

Nu kan vi lägga ner det där med ideologier. Samtliga är betatestade.

Du anser ju att vi inte diskuterar sakfrågor och inte har några argument. Diskussionen är onekligen lite kämpig.
”Vi”? Du kanske ska läsa igen. Jag tyckte du kom med vettiga inputs också, tills du kom med nåt påstående kring min kunskap om politik och ideologi.

”Vi”? Du kanske ska läsa igen. Jag tyckte du kom med vettiga inputs också, tills du kom med nåt påstående kring min kunskap om politik och ideologi.
Vi som diskuterar ideologi. Som du inte är sugen på.

Att du inte känner till eller känns vid att din syn på ämnet är ideologiskt grundat ger intryck av att du inte har så mycket kunskap.

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: skogaliten
·
Samhälle Det här har berörts i tidigare trådar, men egentligen inte fått en egen tråd. Den sill (strömming) och skarpsill som borde utnyttjas av...
Svar
11
· Visningar
962
Senast: Mia_R
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka