Ingar Kamprad är död.

Fast uppenbarligen är ju det vad kunderna vill ha, man kan väl knappast anklaga de som gör ”rätt” för kunden för att vara ansvariga för de som gör fel?

Nu har väl dessutom centrumhandeln klarat sig ganska bra fram tills e-handeln tog över. Jag tycker också det är trist när centrumhandel dör, men jag kan ju knappast klaga på entreprenörerna när jag själv inte alltid går och handlar i stan när jag behöver något.
Min uppfattning är helt klart att entreprenörerna, var och en, har betydligt större makt än vad kunderna, var och en, har. Entreprenörsmakten är helt enkelt större än den så kallade kundmakten, både totalt sett och på individnivå (extra tydligt på individnivå). Det är ju inte heller små företag (så entreprenörer som ur maktsynpunkt är mer jämbördiga med sina kunder än vad stora företag är) som skapar de där externa köpcentra, utan typiskt de stora kedjorna.

Sen är så klart den här utvecklingen också ett politiskt problem, som skulle kunna ha sett annorlunda ut med andra/modigare politiska beslut. Överlag är det väl en trend som är extraordinärt tydlig i Sverige och USA, och lite mer varierat i andra europeiska länder.

Min uppfattning är helt klart att entreprenörerna, var och en, har betydligt större makt än vad kunderna, var och en, har. Entreprenörsmakten är helt enkelt större än den så kallade kundmakten, både totalt sett och på individnivå (extra tydligt på individnivå). Det är ju inte heller små företag (så entreprenörer som ur maktsynpunkt är mer jämbördiga med sina kunder än vad stora företag är) som skapar de där externa köpcentra, utan typiskt de stora kedjorna.

Sen är så klart den här utvecklingen också ett politiskt problem, som skulle kunna ha sett annorlunda ut med andra/modigare politiska beslut. Överlag är det väl en trend som är extraordinärt tydlig i Sverige och USA, och lite mer varierat i andra europeiska länder.
Det har varit så, nu har kunden otroligt mycket makt i och med internethandel, man kan söka reda på ”allt” på egen hand utan att rådfråga personal i en butik, recensioner på nätet, offentliga klagomål/åsikter och kunden kan enkelt hitta alternativ om ett inte är optimalt. Makten har skiftat och det är kunden som sitter på den största nu. :)

Det har varit så, nu har kunden otroligt mycket makt i och med internethandel, man kan söka reda på ”allt” på egen hand utan att rådfråga personal i en butik, recensioner på nätet, offentliga klagomål/åsikter och kunden kan enkelt hitta alternativ om ett inte är optimalt. Makten har skiftat och det är kunden som sitter på den största nu. :)
Vi är oense. Jag har en evighetslång drapa att säga om detta, men jag hinner inte. Vi är oense. Jag håller inte med dig. Jag menar att konsumentmakten mestadels är ett invididualistiskt och liberalt påfund vars existens saknar vettigt stöd i verkligheten. Internet kan inte ändra på det.

Fast uppenbarligen är ju det vad kunderna vill ha, man kan väl knappast anklaga de som gör ”rätt” för kunden för att vara ansvariga för de som gör fel?

Nu har väl dessutom centrumhandeln klarat sig ganska bra fram tills e-handeln tog över. Jag tycker också det är trist när centrumhandel dör, men jag kan ju knappast klaga på entreprenörerna när jag själv inte alltid går och handlar i stan när jag behöver något.

Jag tycker det är väldigt tråkigt att centrum i många städer blir mer och mer utarmat.

MEN... det drabbar främst de som bor centralt i staden ("inget liv och rörelse") och det gör inte jag. Jag är dessutom enormt glad över att slippa krångla runt med bil i ett litet centrum om jag ska storhandla för de har naturligtvis tagit bort så många parkeringar som möjligt plus att de som finns är svindyra. För mig som bor en bra bit utanför centralorten funkar det inte att storhandla och åka kollektivt.

För mig är det helt suveränt att åka till tex Norra Backa i Borlänge eller svänga in på Birsta i Sundsvall och få all handling gjord enkelt och snabbt. Priset för den enkelheten är naturligtvis att centrum dör. Jag förstår miljöpolitiken bakom att försvåra för biltrafik i stadskärnan men då får man nog också acceptera att mindre städer i lantliga områden (som tex Falun och Borlänge) får en "död" stadskärna. Jag har absolut noll nytta av cykelvägar och cykelparkeringar i centrum eftersom jag inte kan använda dem.

Vi är oense. Jag har en evighetslång drapa att säga om detta, men jag hinner inte. Vi är oense. Jag håller inte med dig. Jag menar att konsumentmakten mestadels är ett invididualistiskt och liberalt påfund vars existens saknar vettigt stöd i verkligheten. Internet kan inte ändra på det.
När du har tid får du gärna utveckla, då det är vad jag lär mig som studerar ämnet. :)

Jag röstar utifrån vad jag tror är bäst för för så många som möjligt. Jag antar att du gör lika.
Att Stalin var en dåre kan vi nog trots detta vara rörande överens om.

Haha, det var nog mer en allmän reflektion baserad på vad som kommit fram tidigare i tråden (och säkert i andra trådar), att någon som är vänster kan gilla liberala DN osv., snarare än ett svar som passade till ditt inlägg. Jag skyller på att jag var rätt trött, annars vore det bra märkligt att bli lite rörd för att man är överens om att ung vänster inte är stalinister. :D

Hänger inte med. Menar du att konsumenterna inte har någon makt?

Digital marknadsanalys.
Gissar att ni arbetar mycket med Användaren/Konsumenten i centrum? Alltså ett övergripande liberalt individualistiskt perspektiv? Förståelsen av empirin blir ju väldigt olika beroende på syftet med forskningen. Syftet med ditt fält är nog inte att förklara samhälleliga maktstrukturer utan syftet är att sälja produkter(?). Då får du ju en lite annan bild än vad t ex en sociolog eller en humanekolog får. Jag menar, det känns inte överraskande att någon som intresserar sig för den digitala marknaden hyllar individens frihet och det digitala konsumtionssamhället. ;)

Gissar att ni arbetar mycket med Användaren/Konsumenten i centrum? Alltså ett övergripande liberalt individualistiskt perspektiv? Förståelsen av empirin blir ju väldigt olika beroende på syftet med forskningen. Syftet med ditt fält är nog inte att förklara samhälleliga maktstrukturer utan syftet är att sälja produkter(?). Då får du ju en lite annan bild än vad t ex en sociolog eller en humanekolog får. Jag menar, det känns inte överraskande att någon som intresserar sig för den digitala marknaden hyllar individens frihet och det digitala konsumtionssamhället. ;)
Därav att jag bad Petruska utveckla, eftersom det inte uppenbart handlade om samhälleliga maktstrukturer. Jag tänkte mer i samband med diskussionen om att stora kedjor dödar centrumhandeln, jag ser det mer som att kunderna väljer det de vill ha (se t.ex @athena_arabians inlägg ovan). Skapar ett företag det kunderna vill ha så kommer givetvis kunderna dit. Gör de det motsatta så förlorar de kunderna. Skulle alla välja att handla i centrum skulle ju inte centrumdöden existera.

Finns massor med exempel på stora företag som försvunnit pga att de inte hängt med i utvecklingen och kunnat ge det kunderna vill ha, det är den makten jag pratar om. Möjligheterna idag är mer eller mindre oändliga för konsumenterna och går man själv och handlar på de större kedjorna ska man väl inte klaga på att de lyckas bättre än småbutiker heller, det är ju liksom en själv som bidrar till det då, utan att man på något sätt är tvingad.

Sen är det mycket möjligt att Petruska pratade om en annan typ av makt och det var därför jag ville att hon skulle utveckla.

Därav att jag bad Petruska utveckla, eftersom det inte uppenbart handlade om samhälleliga maktstrukturer. Jag tänkte mer i samband med diskussionen om att stora kedjor dödar centrumhandeln, jag ser det mer som att kunderna väljer det de vill ha (se t.ex @athena_arabians inlägg ovan). Skapar ett företag det kunderna vill ha så kommer givetvis kunderna dit. Gör de det motsatta så förlorar de kunderna. Skulle alla välja att handla i centrum skulle ju inte centrumdöden existera.

Finns massor med exempel på stora företag som försvunnit pga att de inte hängt med i utvecklingen och kunnat ge det kunderna vill ha, det är den makten jag pratar om. Möjligheterna idag är mer eller mindre oändliga för konsumenterna och går man själv och handlar på de större kedjorna ska man väl inte klaga på att de lyckas bättre än småbutiker heller, det är ju liksom en själv som bidrar till det då, utan att man på något sätt är tvingad.

Sen är det mycket möjligt att Petruska pratade om en annan typ av makt och det var därför jag ville att hon skulle utveckla.
Jag vill nog hävda att kundmakt även funnits före internet.

Knapplån.

Men enligt flera här spelar det alltså ingen roll om man handlar lokala varor, certifierade varor eller liknande för att vi som kund inte har makt? Funderingen blir då varför certifierar företag sig överhuvudtaget? Varför profilerar företag sig som hållbara? Varför lägger företag stora summor på sponsring?

Med den där inställningen antar jag att man inte röstar i valen heller.

Jag vill nog hävda att kundmakt även funnits före internet.
Absolut, men då har företagen haft mer makt också, med att påverka kunderna. Idag kan du enkelt ta reda på ”allt” innan du tar dig till en butik för att köpa något (eller beställa på internet) så en säljare kan inte påverka på samma sätt som tidigare.

Absolut, men då har företagen haft mer makt också, med att påverka kunderna. Idag kan du enkelt ta reda på ”allt” innan du tar dig till en butik för att köpa något (eller beställa på internet) så en säljare kan inte påverka på samma sätt som tidigare.

Det är väl ändå relativt få butiker som har säljare?

Visst går det snabbt att jämföra priser och kolla upp varor. Men man ska inte underskatta de muntliga rekommendationerna.

Syftar på fysiska butiker och i det här fallet säljare = någon som säljer saker (alltså butikspersonal).

Ja det förstod jag men jag hävdar ändå att väldigt få butiker har säljare? Kassapersonal, ja. Annars är det väl mest elektronikbutiker och i viss mån kläddito som har säljare i den meningen. I större städer inte det heller.

Åtminstone för något år sen var det mer vanligt att man kollade upp saker på internet och köpte dem live i en butik än att man kollade upp saker i en butik och sen köpte på nätet. Det har möjligen förändrats men det är nog inte en självklarhet.

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: skogaliten
·
Samhälle Det här har berörts i tidigare trådar, men egentligen inte fått en egen tråd. Den sill (strömming) och skarpsill som borde utnyttjas av...
Svar
11
· Visningar
962
Senast: Mia_R
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar