Min uppfattning är helt klart att entreprenörerna, var och en, har betydligt större makt än vad kunderna, var och en, har. Entreprenörsmakten är helt enkelt större än den så kallade kundmakten, både totalt sett och på individnivå (extra tydligt på individnivå). Det är ju inte heller små företag (så entreprenörer som ur maktsynpunkt är mer jämbördiga med sina kunder än vad stora företag är) som skapar de där externa köpcentra, utan typiskt de stora kedjorna.Fast uppenbarligen är ju det vad kunderna vill ha, man kan väl knappast anklaga de som gör ”rätt” för kunden för att vara ansvariga för de som gör fel?
Nu har väl dessutom centrumhandeln klarat sig ganska bra fram tills e-handeln tog över. Jag tycker också det är trist när centrumhandel dör, men jag kan ju knappast klaga på entreprenörerna när jag själv inte alltid går och handlar i stan när jag behöver något.
Sen är så klart den här utvecklingen också ett politiskt problem, som skulle kunna ha sett annorlunda ut med andra/modigare politiska beslut. Överlag är det väl en trend som är extraordinärt tydlig i Sverige och USA, och lite mer varierat i andra europeiska länder.