Inga Morrhår

Sv: Inga Morrhår

Håller med TS och Kanelbulle.

Har aldrig fattat poängen med att ta bort morrhåren. Själv har jag aldrig gjort det på mina hundar, och kommer aldrig göra det heller.

Så enligt dig (och andra) så om ni ser en häst som inte är helt "välansad", är den sämre skött då?
Sköter man en häst bättre för att man klipper bort mulhår på den?
Bestämmer man priset på en häst, hur "välklippt" den är?
Nej, en "lurvig" häst behöver inte vara sämre skött. Det är inte alls det jag menar. Men oftast är det så att välansade hästar har tävlat lite mer och varit lite mer aktiva. Det beror på att hästarna syns av andra människor och man som ägare är mån om att den ska se så bra ut som den kan.
Dessutom är det så att när många köper en tävlingshäst så har de vissa kriterier om hur hästen ska se ut. Säljer man en tävlingshäst och när spekulanter kommer och tittar på den så har den lång oryckt man, hovskägg, oklippt och allmänt "lurvig" så tror många att den inte har kapaciteten att göra jobbet som man sagt.

Visst är människor ytliga och det är ju bara att acceptera, det är mycket lättare att sälja en snygg häst än en ful häst!!

Säljer man en tävlingshäst och när spekulanter kommer och tittar på den så har den lång oryckt man, hovskägg, oklippt och allmänt "lurvig" så tror många att den inte har kapaciteten att göra jobbet som man sagt.

Har också hört det där av såna som lever på att rida till & sälja vidare. Tjejen ifråga ansåg att det skiljde kanske 2000 på ofixad & fixad häst i pris (då pratar vi unghästar & mindre summor totalt än en upptävlad häst, då blir det säkert mer).

Mycket tråkigt när det gäller känselhåren, men sant.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
558
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈