Inga Morrhår

Sv: Inga Morrhår

Tillägger:
Vi tar en titt på huskattens morrhår och mycket av det som sägs gäller även för andra kattdjur och däggdjur. En huskatt har ungefär 24 rörliga morrhår, tolv på varje sida om nosen (vissa huskatter har fler). Morrhår är mer än dubbelt så tjocka som vanliga hårstrån och rötterna är tre gånger djupare än hårtstrån i pälsen. Rikt utrustade med nervtrådar ger morrhår katter mycket detaljerad information om luftens rörelser, lufttryck och allt de rör vid.

Det vetenskapliga ordet för Morrhår är "vibrissae", ett namn som minner om deras känslighet för vibrationer i luftströmmar. När luft virvlar och strömmar kring föremål, vibrerar även morrhår. Ur dessa vibrationer läser katter av nuet - storleken och formen på föremål, utan att se eller röra vid dom.

Morrhår är också bra jaktverktyg. En katt vars morrhår blivit skadade kan bita i fel del av musen den attackerar. Detta visar att signalerna från detta avancerade instrument förser katten med viktig information om bytets form och aktivitet. Intressant är att morrhår även hjälper katter att känna dofter.

Morrhår kan även vara till besvär, speciellt om katten försöker äta mat ur en skål. Ändarna på morrhåren vidarebefordrar då irriterande känsloförnimmelser. Detta kan göra det svårt för katten att fortsätta äta.

Morrhår är extremt känsliga eftersom de är nära sammankopplade med nervsystemet. Alla skador på morrhåren förorsakar katten obehag, och den kan bli förvirrad och desorienterad.

Som sagt tycker jag att det är fullkomligt onödigt att klippa bort morrhåren, och gör det inte själv.
Jag anser att det är känselhår, och därför ska få vara kvar.
Dock har jag svårt för "skräckpropaganda" i alla former. Så som krossade mular och hundar som springer in i träd. Därmed inte sagt att du sprider sådan.

Nej inlägget var väl inte helt riktat till dig utan lite allmänt så.
Däremot tycker jag att det jag tog upp är ganska skräckpropagerat.
Jag menar, hästen kunde ju skadat sig betydligt allvarligare än runt mulen.

Fast innan man säger en sådan sak måste man vara 100% säker att det var pga att håren var borta som hästen reagerade som den gjorde!

Se mitt tidigare inlägg.

Jag har hår under armarna av en anledning också, men de vaxar jag bort för att jag inte vill ha dem där. Jag har även hår på benen av någon anledning, men de rakar jag bort.
Jag plockar även bort en del av mina ögonbryn, jag ansar håret vid bikinilinjen.
Det är många kvinnor som rakar bort allt könshår och då är det ingen som klagar på att det skulle vara synd om dem eller onaturligt.

Varför blir det sånt ramaskri när man trimmar djur?

Det väljer du ju att göra själv ;)
Hundarna o hästarna har inget att säga till om :cool:

Hundarna o hästarna har inget att säga till om :cool:
Nä, men man märker ju om de ogillar någonting. Hästarna har i så fall inte så mycket val än att bli ridna heller. Och hundar har inte något val i att tävla lydnad.
Allting vi gör med husdjuren är ju lite av ett tvång. Vi gör som vi tycker är bäst med djuren.

Fast innan man säger en sådan sak måste man vara 100% säker att det var pga att håren var borta som hästen reagerade som den gjorde!

Se mitt tidigare inlägg.

Och det var jag med tanke på att han reagerade mycket irreterat och "ovant" närhelst man var i närheten av mulen, ex betsling eller bara borsta/ge godis. Han tvekade även alltid när han skulle ner i krubban (om man nu ska ta honom som exempel, jag vet långt mycket fler hästar som reagerat med obehag)

Nä, men man märker ju om de ogillar någonting. Hästarna har i så fall inte så mycket val än att bli ridna heller. Och hundar har inte något val i att tävla lydnad.
Allting vi gör med husdjuren är ju lite av ett tvång. Vi gör som vi tycker är bäst med djuren.

Men det behöver inte betyda att man ska ta bort deras naturliga förutsättningar eller göra det som är bäst för dem i största mån, eller hur?

Mina hundar har morrhåren kvar, men mina hästar har det inte. Jag tycker att det ser ovårdat och slarvigt ut när hästarna har långa hår på mulen. Precis som jag tycker att en oryckt man på ridhästar också ser ovårdat ut, eller hovskägg på ett halvblod.
Jag har dessutom stor vana från många olika hästar och jag hade till i höstas ca 20 hästar hemma på gården som var mina egna. Ingen av mina hästar har någonsin reagerat på att jag klippt bort håren på dem och då har jag haft riktigt riktigt känsliga hästar hemma.

Att din häst fick en chock när han la mulen i din hand tror jag mycket väl på, men att det var för att håren var borta tvivlar jag på. Det kan varit så enkelt att du haft fleecevantar på dej som gett hästen en stöt. SÅ chockad att de kastar sej bakåt och slår i huvudet i boxdörren tror jag inte att någon häst blir pga att håren är borta. Hästen måste ju ha gjort annat sedan håren klipptes av, eller hur? Det var ju inte en chock för honom att håren var borta? Han hade ju säkerligen ätit ur krubban, druckit vatten ur hink eller kopp, ätit hö, pillat i spånet i boxen.
Tyvärr, jag tror inte på att det var pga att håren var borta som han kastade huvudet bakåt!

Och jag tror inte det minsta på att dina hästar inte finner det obehagligt utan mulhår, däremot kan jag tänka mig att de helt enkelt vant sig vid det. Jag känner obehag i ryggen varje dag. men det innebär inte att jag ligger och vrålar av smärta och jämrar mig i klagan..eller hur?
Läs texten igen om vad morrhår är. Jag tycker det känns lite som att du inte vet vad det handlar om egentligen eftersom att du hela tiden jämför morrhåret (som är en egentlig nerv) med hästens man och håret runt din bikinilinje. Det är ungefär som att jämföra apelsiner med äpplen för att de faller under kategorin frukt.

Varför skulle inte hästen reagera när man tagit bort ett verktyg på den? Jag kan även meddela att det var sommar och då har jag inte handskar.

Sen att alla hästar inte reagerar kraftigt är en sak, men det har jag heller inte skrivit.

Håller helt med MrsScabtree, håren är där av en anledning och det borde väl alla häst/hund/katt ägare veta om man läst in sig lite på djurens "anatomi" och de funktioner olika delar har.

Visst vänjer sig djuren säkert att inte ha kvar sina "känselsprön", men mina får ha kvar sina, missprydande eller inte!

"dagens" kineser är ruskit ludna :crazy: vissa ser nästan ut som skabbiga puffar tycker jag. Just nu är det ju inne med "ponnylooken" alltså väldit mycket päls på både huvud ben och svans. Och då blir det mer på kroppen med. Gizmo (i bildtråden) har lite hår på kropp och ansikte. Men det får också rakas ibland.

Läs texten igen om vad morrhår är. Jag tycker det känns lite som att du inte vet vad det handlar om egentligen eftersom att du hela tiden jämför morrhåret (som är en egentlig nerv) med hästens man och håret runt din bikinilinje. Det är ungefär som att jämföra apelsiner med äpplen för att de faller under kategorin frukt.

Varför skulle inte hästen reagera när man tagit bort ett verktyg på den?
Jag har läst texten och jag visste redan innan vad morrhår är för någonting. Jag vet också att det finns delade meningar i detta redan innan diskussionen togs upp på här på Hund.
Men jag är av den åsikten att trots att det är ett verktyg som djuren har, så är de inte tillräcklilgt viktiga för att jag ska vilja ha håren kvar på hästarna. Hundarna sparar jag morrhåren på, men hästarna tycker jag det inte spelar någon roll på faktiskt.
Men det är kanske för att jag säljer hästarna. De måste se omhändertagna ut för att jag ska få ut pengarna för dem. En luden och lurvig ponny får man inte alls lika mycket för som en välansad.
Så ja, man kan väl säga att jag gör det för pengarnas skull, samt jag tycker att det ser bättre ut när håren är borta.

Varför skulle hästen inte reagera?
Jag måste säga tvärtom, då ingen av mina någonsin har reagerat. Det är en hel del hästar som har kommit och gått hos mej genom åren och ingen utav dem har reagerat på att man klippt av håren. Någon har varit rädd för saxen osv, men att håren är borta har de inte reagerat på.
Dock hade jag en häst en gång i tiden som hade enormt håriga öron (inne i örat alltså) som jag trimmade bort. När jag tog ut bomullstussarna som satt i öronen så blev han mycket skarpare än han var innan när han hade håret som dämpade. Men det la sej efter ett par dagar.
Jag har aldrig mött en häst som reagerat som din efter att man klippt av håren, så jag kommer fortsätta att trimma mina hästars mule.

Du gör som du vill och jag tycker som så många gånger sagt att du inte är en djurplågare för det. Det var fö inte min häst som reagerade som han gjorde utan min medryttarhäst (skulle inte klippt av mulhår på min egen). Kan tillägga att min hästar eller någon jag tagit hand om aldrig någonsin sett ut som en luden ponny för att de har mulhåren kvar:crazy: Jag klipper/rycker så gott som allt utöver just mulhåren på hästarna varannan vecka-man behöver ju inte dra det till sitt yttersta?

Jag känner även och har ridit på ett försäljningsstall där hästarna klipptes, rycktes/knoppades och klipptes mulhår o öron på innan det kom spekulanter för att se till dom. Vissa reagerade inte nämnvärt medan andra har reagerat kraftigare.

Att hästen fattas sina mulhår behöver inte betyda att den har ett odrägligt liv, men hade den trivts bättre med? Ja säkerligen.

ramonarunds :
Men det är kanske för att jag säljer hästarna. De måste se omhändertagna ut för att jag ska få ut pengarna för dem. En luden och lurvig ponny får man inte alls lika mycket för som en välansad.
Så ja, man kan väl säga att jag gör det för pengarnas skull, samt jag tycker att det ser bättre ut när håren är borta.

---------------------------------------

Så enligt dig (och andra) så om ni ser en häst som inte är helt "välansad", är den sämre skött då?
Sköter man en häst bättre för att man klipper bort mulhår på den?
Bestämmer man priset på en häst, hur "välklippt" den är?

Det är synd att människan ska vara så ytlig.

(vill inte vara "spydig", tycker det bara är lite lustiga andledningar och jämföringar. Du behöver ju inte försvara att du klipper dem, du är inte ensam om att klippa och det är inte olagligt. Bara Obehagligt. :idea: )

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
558
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈