Inga Morrhår

C

CarolineNSV

Jag vet en(X) som klipper sina hundars morrhår, för att det inte är vackert i X ögon.
Jag tycker både det är fult, och synd om hundarna.
Men vågar inte säga något. :cool:

Sv: Inga Morrhår

och vad är det du vill säga? att man kapar morrhår på utställningshundar är inget ovanligt.

Nej det är inga utställningshundar, bara klipper för att det är fult.
Nej jag vet att det förekommer rätt ofta.
Men jag tycker de behöver sina morrhår :-)

...och enligt min åsikt ska man isåfall sköta det, inte låta det växa ut till "vassa nålar" ...

Ja ni behöver inte ta mitt inlägg så seriöst. Tycker bara det är ett onödigt ting, om det nu inte är nödvändigt.

MvH C

Varför är det synd om hundarna?

På hästar har man ju i alla tider trimmat bort "morrhåren" på mulen.

De har morrhår av andledning. Jag är också en av dem som "trimmar" hästarna i ansiktet. Men låter dock dem ha kvar sina "spröt" ;-) på mulen.

Nej synd är väll fel ord.

Jag håller med dig CarolineNSV. Hos mig klipps inga känselhår på hästar, hundar eller andra djur. Det är i mina ögon bara ett av alla de påfund vi människor kommit med som inte gagnar djuren.

ramonarunds: Bara för att man gjort på ett visst sätt "i alla tider" behöver det ju inte vara den bästa lösningen eller det enda rätta :idea:?

Senast ändrad:

Jag har hår under armarna av en anledning också, men de vaxar jag bort för att jag inte vill ha dem där. Jag har även hår på benen av någon anledning, men de rakar jag bort.
Jag plockar även bort en del av mina ögonbryn, jag ansar håret vid bikinilinjen.
Det är många kvinnor som rakar bort allt könshår och då är det ingen som klagar på att det skulle vara synd om dem eller onaturligt.

Varför blir det sånt ramaskri när man trimmar djur?

vilken är anledningen idag? Katter förstår jag när det är bäckmörkt ute och så men min hund sover i sängen på nätterna och på dagarna har han ögon att se med.....

jag kommer inte på vad dom är till för på dagens sällskapshundar?

Ramonarunds: Ja vi har faktiskt det där av anledningar. Men vi har val ;-) Och det är ju just människan som har kommit underfunn med senare att det är "fult" med hår, inte bara på oss själva.

Jag tycker inte att det går och jämföra människa och djur.
Eftersom hästarna (andra djur) inte har samma seende som oss, behöver de "känna" sig fram. En av anledningarna.

Jag sätter inte förbjud på att ni inte får göra hur ni vill med era hår, jag "skäller" inte på er, tycker det dock verkar som om det är en känslig punkt, och jag får "skit" för att jag tycker att det är Fel, trots att det faktiskt är Naturligt.

MvH till Alla, även er och djur utan hårstrån. ;)

Jag har hår under armarna av en anledning också, men de vaxar jag bort för att jag inte vill ha dem där. Jag har även hår på benen av någon anledning, men de rakar jag bort.
Jag plockar även bort en del av mina ögonbryn, jag ansar håret vid bikinilinjen.
Det är många kvinnor som rakar bort allt könshår och då är det ingen som klagar på att det skulle vara synd om dem eller onaturligt.

1. Det är du själv som trimmar dig. Därav är det inte synd om dig, Djuren gör det ju inte på sig själva, så att jämföra är väl knappast vettigt i det här fallet. Om du skulle må bra av att skära dig på armarna, skulle det vara ok att skära din hund också? Du hör ju hur det låter.

2. Jag har då sett/hört en hel del klaga på att det är onaturligt att vaxa bort allt hår man har.

Jag har alltid trimmat och hyvlat bort min hunds morrhår och hon verkar inte lida det minsta av det. På vilket sätt skulle de lida?

Lida?

Nu börjar det gå långt... Och ur spår.

Förresten det där jag skrev i det första:
"Men jag vågar ingenting säga"
tolka det inte på fel sätt, men jag är rädd för att få "skit" (som exempelvis här) för att man har en egen åsikt.

Tänk om vi vänder på det, att något bestämde över oss och att vi inte hade ett skit att säga till om. Och att det skulle bli modernt och snyggare med inget huvudhår. Asiater ska ha "stubbman", Mörkhyade "knoppade" och vita "helrakade" bara för att.

Tolka det inte fel nu. Jag är lite ironisk, jag tar inte detta så allvarligt. Men jag står för vad jag tycker.

Åsikter får man gärna ha, men det blir roligare om de motiveras!:)

*kl*

Jag tycker nu att en hund och häst ska ha morrhår, och kan väl inte förstå varför de nödvändigtvis ska bort:) Jag förstår inte riktigt syftet med att ta bort dem. Samtidigt kan jag ju inse att en nedtrimmad pudel ryker även morrhåren på, helt enkelt för att man ska kunna trimma även nosen:D

Själv gillar jag min hunds valrossmustasch/tangorabatt/morrhår.
------------------------------------------------------------------
I förebyggande syfte:

Det värsta med den här typen av debatter är att det alltid dyker upp någon-som-känner-någon vars häst KROSSADE:eek: mulen efter att de klippt av morrisarna. Eller så gick den in i en vägg:eek:. Eller så sprang hunden in i ett träd, eftersom den inte märkte att det stod där:eek:.

Det spårar ur:cool:.

Eftersom jag nu redan tagit upp den aspekten, kanske vi kan slippa rövarhistorierna;)?

Ja, för det första blir jag tämligen förbryllad över att folk vet så lite biologiskt om djur att de inte ens vet vad morrhåren är till för och klipper glatt bort dem "för att det är så fult"..Kort och gått om hår på djur:

1. Täckhår , finns på kroppen och skyddar mot kyla o väta

2. Morrhår, finns runt nos och ögon är en slags utåtväxande nerv.
Morrhår, sinushår, har en rot som sitter i en liten hålighet, sinus. Håligheten runt roten är blodförsörjd och har massor med nerver som går ut från den.
När katten kommer nära något med nosen så snuddar morrhåren vid föremålet och vibrerar och böjs lite. Morrhåren är tjockare och hårdare än vanliga hårstrån, och rörelserna överförs till roten. Nerverna i håligheten runt roten överför signalerna till hjärnan, och katten känner att morrhåren snuddat vid något. (beskrivning delvis taget från biologisida) .

Alltså: Man kan INTE jämföra morrhår med vare sig håret på benen, under armarna eller inte bikinilinjen eller mustascher heller för den delen. Däremot kan man jämföra det med våra fingrar och känseln i dom.

slutsats: Kommer djuren dö eller att plågas fruktansvärt för att man klipper morrhåren? nej.
Kommer det få ett mindre handikapp men kunna leva som "vanligt" ändå? Jadå.
En människa skulle kunna klara sig utmärkt i livet utan känsel i just fingertopparna, men saker och ting kanske hade blivit lite besvärligare. Och är det verkligen så himla viktigt att de klipps?
Låter som ett väldigt I lands problem.

Det värsta med den här typen av debatter är att det alltid dyker upp någon-som-känner-någon vars häst KROSSADE:eek: mulen efter att de klippt av morrisarna.

Och här är en av dem! Men jag känner mig själv bäst så jag får helt enkelt dra upp det jag fått erfara. Alla hästar reagerar inte avsevärt på att få mulhåren klippta , däremot vet jag en del som är precis tvärtom och tycker att det är extremt obehagligt. Min fd medryttarhäst hade oftast sina mulhår på plats men vid ett tillfälle hade ägaren klippt av dem (utan min vetskap) och jag kom som vanligt till stallet för att ge hästen "välkomstgodiset" varpå han lägger handen i min hand och blir så överaskad av känslan att han kastar huvudet bak och slåt huvudet så hårt i boxdörren att det kunde ha gått riktigt riktigt illa. Hästen krossas/ slår sig inte för att den lägger mulen på något i stundens hetta då den just blivit klippt.
Men som ju de flesta förhoppningsvis vet reagerar hästar så gott som alltid med flykt när de stöter på någon form av obehag, får panik och slutligen skadar sig. Jag kan rada upp fler berättelser där det kunnat gå illa med häst pga av klippta mulhår om du så önskar.
Dessa hästar har förvisso vant sig vid känslan tillslut. Men är det SÅ nödvändigt?
Jag kan mycket väl tänka mig att någon haft en häst som skadat eller krossat mulen pga av detta med tanke på vad jag själv sett och erfarat (som dessutom kunde varit värre). Det som gör mig less är att folk tror att det är råttan i pizzan skrönor.
Är det verkligen så omöjligt?

Ja, för det första blir jag tämligen förbryllad över att folk vet så lite biologiskt om djur att de inte ens vet vad morrhåren är till för och klipper glatt bort dem "för att det är så fult"..Kort och gått om hår på djur:

1. Täckhår , finns på kroppen och skyddar mot kyla o väta

2. Morrhår, finns runt nos och ögon är en slags utåtväxande nerv.
Morrhår, sinushår, har en rot som sitter i en liten hålighet, sinus. Håligheten runt roten är blodförsörjd och har massor med nerver som går ut från den.
När katten kommer nära något med nosen så snuddar morrhåren vid föremålet och vibrerar och böjs lite. Morrhåren är tjockare och hårdare än vanliga hårstrån, och rörelserna överförs till roten. Nerverna i håligheten runt roten överför signalerna till hjärnan, och katten känner att morrhåren snuddat vid något. (beskrivning delvis taget från biologisida) .

Alltså: Man kan INTE jämföra morrhår med vare sig håret på benen, under armarna eller inte bikinilinjen eller mustascher heller för den delen. Däremot kan man jämföra det med våra fingrar och känseln i dom.

slutsats: Kommer djuren dö eller att plågas fruktansvärt för att man klipper morrhåren? nej.
Kommer det få ett mindre handikapp men kunna leva som "vanligt" ändå? Jadå.
En människa skulle kunna klara sig utmärkt i livet utan känsel i just fingertopparna, men saker och ting kanske hade blivit lite besvärligare. Och är det verkligen så himla viktigt att de klipps?
Låter som ett väldigt I lands problem.

Kunde inte sagt det bättre själv ;)

Och är det verkligen så himla viktigt att de klipps?
Mina hundar har morrhåren kvar, men mina hästar har det inte. Jag tycker att det ser ovårdat och slarvigt ut när hästarna har långa hår på mulen. Precis som jag tycker att en oryckt man på ridhästar också ser ovårdat ut, eller hovskägg på ett halvblod.
Jag har dessutom stor vana från många olika hästar och jag hade till i höstas ca 20 hästar hemma på gården som var mina egna. Ingen av mina hästar har någonsin reagerat på att jag klippt bort håren på dem och då har jag haft riktigt riktigt känsliga hästar hemma.

Att din häst fick en chock när han la mulen i din hand tror jag mycket väl på, men att det var för att håren var borta tvivlar jag på. Det kan varit så enkelt att du haft fleecevantar på dej som gett hästen en stöt. SÅ chockad att de kastar sej bakåt och slår i huvudet i boxdörren tror jag inte att någon häst blir pga att håren är borta. Hästen måste ju ha gjort annat sedan håren klipptes av, eller hur? Det var ju inte en chock för honom att håren var borta? Han hade ju säkerligen ätit ur krubban, druckit vatten ur hink eller kopp, ätit hö, pillat i spånet i boxen.
Tyvärr, jag tror inte på att det var pga att håren var borta som han kastade huvudet bakåt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
558
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈