När jag gick i skolan på 80-talet hade vi stödlärare för de barn som föll igenom, dessa finns inte längre. Man får heller inte gå på fritids om man har en förälder som inte arbetar. Man har också inställningen att barn som har en funktionsnedsättning ska blandas upp med barn som inte har en funktionsnedsättning vilket kan vara bra i vissa situationer men många gånger orsakar oro hos både det nedsatta barnet och hos resten av klassen då barnet som inte kan fokusera eller hänga med blir rastlöst och både distraherar och håller tillbaka klassen. Utanför skoltid finns det inte samma mängd fritidsledare, när jag var ung på 80 talet så fanns det fritidsledare i parklekarna tex som fångade upp de som hade struligt hemma. Det fanns också fritidsgårdar överallt som alla gick till de togs bort under finnanskrisen på 90-talet, men de kanske är tillbaka igen? Eftersom jag jobbar inom kommunalförvaltning så vet jag att vi bara på den här förvaltningen var mer än dubbelt så många anställda under 70- och 80-talet, vi är knappast ensamma om de nedskärningar som gjordes på 90-talet. Något som också skurits ned på är kurator och skolsköterska. De är oftast bara någon enstaka dag på varje ställe och har ett större ansvar för allmänna strategier och administration.