Inga barnfamiljer får vräkas bara en stor lögn?

Får du inte psykbryt på vissa personer du möter i jobbet? Jag skulle nog ställa mig och skrika rakt ut hur j*A pantade de är osv hehehe cred till dig som orkar!
Jo ibland krävs det rätt mycket självbehärskning för att inte tappa det själv. Oftast så finns det någon bakomliggande faktor till problemen som gör att personerna handlar som de gör.
Man får försöka hantera det på något sätt som når fram till personen.
Ibland har det krävts att man till exempel blir extremt konkret.

Jo ibland krävs det rätt mycket självbehärskning för att inte tappa det själv. Oftast så finns det någon bakomliggande faktor till problemen som gör att personerna handlar som de gör.
Man får försöka hantera det på något sätt som når fram till personen.
Ibland har det krävts att man till exempel blir extremt konkret.
Jag har familjer i min närhet som skulle kunna hamna i dessa situationer. Det ligger en lättare låg begåvning och troligen andra diagnoser bakom. De har liksom svårt att förstå vad vissa saker innebär och verkligen svårt att hantera ekonomi och långsiktig planering. Jag tror man ska vara lite ödmjuk ändå, även om man kan känna sig mycket frustrerad på de livsval människor gör emellanåt.

Jag har familjer i min närhet som skulle kunna hamna i dessa situationer. Det ligger en lättare låg begåvning och troligen andra diagnoser bakom. De har liksom svårt att förstå vad vissa saker innebär och verkligen svårt att hantera ekonomi och långsiktig planering. Jag tror man ska vara lite ödmjuk ändå, även om man kan känna sig mycket frustrerad på de livsval människor gör emellanåt.
Ja precis.

Tack @monster1 Väldigt ofta beror det ju på något annat än att människor är kravmaskiner.

.
Tack för att du påminner oss. Det är ju det som man måste komma ihåg. Det är så lätt för oss att skriva att vi inte förstår hur man gör si eller så...Utan att veta vad som ligger bakom.

Absolut, och jag tycker det hela är enormt tragiskt. Trots det kan vi inte låta skattepengar finansiera djur, dvs man får förklara för dem upp och ner, fram och tillbaka varför det inte fungerar.

Man kan ha empati och förståelse men fortfarande följa reglerna.

Jag tycker oerhört synd om barn som skickas ut med det här i bagaget i vuxenvärlden. Att inte förstå hur samhället är uppbyggt, att redan från början stå utanför p g a sina föräldrars beslut och val.

Oavsett vad som ligger bakom (lågbegåvning, ovilja etc) är det ju barnen som blir lidande.

Absolut, och jag tycker det hela är enormt tragiskt. Trots det kan vi inte låta skattepengar finansiera djur, dvs man får förklara för dem upp och ner, fram och tillbaka varför det inte fungerar.

Man kan ha empati och förståelse men fortfarande följa reglerna.
Det känns som att du blandar ihop mitt inlägg med något annat.

Det känns som att du blandar ihop mitt inlägg med något annat.

Nej det tror jag inte :confused:

Det var en reflektion över att man kan se orsakerna till att det blir så här (tex en ev funktionsnedsättning som du tog upp) och har förståelse och empati med det utan att anse att man kan rucka på reglerna.

Dvs man behöver inte vara överlägsen eller slå dem i huvudet med hur fel de gjort men som sagt visa att reglerna gäller alla.

Jag tycker oerhört synd om barn som skickas ut med det här i bagaget i vuxenvärlden. Att inte förstå hur samhället är uppbyggt, att redan från början stå utanför p g a sina föräldrars beslut och val.

Oavsett vad som ligger bakom (lågbegåvning, ovilja etc) är det ju barnen som blir lidande.
Ja, men vi är också alla med och bygger ett samhälle som skapar det här utanförskapet. Det är svårt att komma in i samhällstrukturen om man inte är högpresterande. Det krävs att man har en familj runt en som stöttar upp och leder i rätt riktning och alla har inte det. Om man då urholkar det som tidigare var ett skyddsnät genom att ta bort alla extra stöd i skolan och på fritiden som fångade upp dessa barn, då blir det knepigt. Sen finns det säkert massor av exempel där det har gått bra och föräldrar med den här typen av nedsättning fungerat hur bra som helst. Men de hör vi inte talas om.

Nej det tror jag inte :confused:

Det var en reflektion över att man kan se orsakerna till att det blir så här (tex en ev funktionsnedsättning som du tog upp) och har förståelse och empati med det utan att anse att man kan rucka på reglerna.

Dvs man behöver inte vara överlägsen eller slå dem i huvudet med hur fel de gjort men som sagt visa att reglerna gäller alla.
Varför skulle någon rucka på reglerna? Jag förklarade mest hur situationen kan uppstå eftersom flera var upprörda och tyckte föräldrarna betedde sig oansvarigt etc.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka