Inför valpning!

jerseyko

Trådstartare
Till helgen borde det komma valpar hos oss <3

Har läst böcker och fixat, men det är ju oftast så att smidiga och bra grejer att ha till hands står sällan med där ;)

Vad är era bästa valpnings tips?

Mjölkersättning har jag funderat på, verkar finnas lite överallt i olika priser,nnågot som är bättre att ha hemma?

Sv: Inför valpning!

Har inte själv haft valpar, men en kunnig och erfaren person som själv haft valpkullar som man kan kontakta när som, måste vara bra att ha. Samt att man har koll på närmaste veterinärer, djursjukhus, journummer och öppettider.

Inga filtar i valplådan som de kan rulla in sig i, hörde senast häromdagen om en valp som kvävts så :(

Lycka till och hoppas på många söta valpbilder!

Finns dygnet runt kliniker och djursjukhus inom nära avstånd. Men ingen koll på om nnågot är bättre än det andra. Men ska skriva upp nummer och sätta på kylskåpet!

Om du inte redan fixat valplåda vill jag tipsa om en uppblåsbar barnpool, det vet jag flera som använder för att det minskar risken om att mamman ska råka ligga ihjäl en valp mot väggen!

Det var ju otroligt smart! Och lätt att göra ren och desificera!
Bara att pysa ut luften och vika undan till nästa kull :) förutsatt att den är hel ;)

Det var ju otroligt smart! Och lätt att göra ren och desificera!
Bara att pysa ut luften och vika undan till nästa kull :) förutsatt att den är hel ;)

Jag hade en rund uppblåsbar barnpool till min kull och den var kanon och mammahund älskade den. Hade den dock inte vid förlossningen, för då är risken stor dom bäddar sönder den;)

Det bästa är att kunna ringa sin uppfödare ;) Dom brukar ha stenkoll på valpningar , Vet ju inte om du har bra kontakt med uppfödaren till din vovve, Men annars kanske det finns någon annan inom rasen som kan finnas där för dig ,
Jag hjälper ofta till när mina valpköpare ska ha bäbisar hemma

Lycka till
Tesora

Vi fick vår nionde chihuahua-kull förra helgen och nu börjar vi känna att vi har lite rutin. Nu kanske du inte har en lika komplicerad ras, men kan ändå ge lite tips:

Ha koll på kliniken/djursjukhusets tider, har de jour? Annars måste du ta reda på närmaste jour-klinik, spara deras nummer i telefonen.

Ha en valpningsväska packad och klar, går något snett ska du kunna ta med den till djursjukhuset, det kan hända saker på vägen dit, och du vill inte börja packa mitt i valpningen.

I valpningsväskan behöver du bland annat ha:
-Termometer
-Handukar (de för 2:- på Ikea är bra, de kan man slänga sedan)
-Alkohol (att tvätta händerna med)
-Glidslem
-Sug /valpsug, vet inte riktigt vad det heter men.. (som man kan suga ut slem osv ut valparnas mun/näsa med om det behövs)
-Nötter/choklad eller annat som du kan mumsa på mellan valparna om det tar lång tid.
-Något att dricka, gärna lite sött (Ett måste om man hamnar på djursjukhuset på jourtid mitt i natten med en långvarig valpning, trust me)

På mångas listor står det druvsocker, det rekomenderar inte vi, hundar tål inte fruktos (vilket är varför de inte får äta vindruvor, men druvsocker går bra?:cautious:)
Mjölkersättning behöver du inte köpa förrän du behöver det, det klarar sig inte så länge och är ganska dyrt att köpa för att bara slänga. Har tiken ingen mjölk alls är det ofta något fel, och då behöver du åka in till djursjukhuset iaf (där de har mjölk du kan köpa) och har tiken lite för lite mjölk klarar sig valparna tills du har åkt och köpt det.

Hoppas jag inte skrämt upp dig nu, på chihuahua är det såpass vanligt med komplikationer att man tänker lite annorlunda kring att behöva åka till djursjukhus.

Ett annat tips; klipp ner naglarna ordentligt.

Tog av en bra bit här o veckan och i morgon blir det en sväng till och även ett ordentligt bad.
I min bok står det att man ska/bör raka tiken om hon är hårig. Det här är en gråhund så det är gott om lång päls både på juvelerna och kring vulvan.

Hade inget val, då jag själv är gravid och började blöda igår och hade en tid för ultraljud idag på fm. Tiken visade inga tecken på att en förlossning va så nära.

3 hanar och 4 tikar. Pigga, arga och hungriga. Nu mest mätta och sömniga. :)

Goldisar om någon undrar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 783
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka