Sv: Inför valpning!
Vi fick vår nionde chihuahua-kull förra helgen och nu börjar vi känna att vi har lite rutin. Nu kanske du inte har en lika komplicerad ras, men kan ändå ge lite tips:
Ha koll på kliniken/djursjukhusets tider, har de jour? Annars måste du ta reda på närmaste jour-klinik, spara deras nummer i telefonen.
Ha en valpningsväska packad och klar, går något snett ska du kunna ta med den till djursjukhuset, det kan hända saker på vägen dit, och du vill inte börja packa mitt i valpningen.
I valpningsväskan behöver du bland annat ha:
-Termometer
-Handukar (de för 2:- på Ikea är bra, de kan man slänga sedan)
-Alkohol (att tvätta händerna med)
-Glidslem
-Sug /valpsug, vet inte riktigt vad det heter men.. (som man kan suga ut slem osv ut valparnas mun/näsa med om det behövs)
-Nötter/choklad eller annat som du kan mumsa på mellan valparna om det tar lång tid.
-Något att dricka, gärna lite sött (Ett måste om man hamnar på djursjukhuset på jourtid mitt i natten med en långvarig valpning, trust me)
På mångas listor står det druvsocker, det rekomenderar inte vi, hundar tål inte fruktos (vilket är varför de inte får äta vindruvor, men druvsocker går bra?
)
Mjölkersättning behöver du inte köpa förrän du behöver det, det klarar sig inte så länge och är ganska dyrt att köpa för att bara slänga. Har tiken ingen mjölk alls är det ofta något fel, och då behöver du åka in till djursjukhuset iaf (där de har mjölk du kan köpa) och har tiken lite för lite mjölk klarar sig valparna tills du har åkt och köpt det.
Hoppas jag inte skrämt upp dig nu, på chihuahua är det såpass vanligt med komplikationer att man tänker lite annorlunda kring att behöva åka till djursjukhus.
Ett annat tips; klipp ner naglarna ordentligt.