Inflammation hasleder

Sv: Inflammation hasleder

Jag har en ras som har en viss benägenhet för spatt, ännu har jag ingen häst med spatt i den bemärkelsen. Dock har vi en äldre herre med utslitna haser, alltså ett visst slitage pga ålder. Honom hanterar vi påsamma sätt som en potentiell spatthäst även om han i sig inte har spatt. Hans glidleder har slitits ut och inte brytits ner pga inflammation, men resultatet är ändock detsamma och skos också därefter.

Har diskuterat detta mycket med vår hovis, och han är av samma åsikt som du skriver i ditt inlägg. Jag har även haft många givande diskussioner med veterinär och även andra hovlagare i samma ämne, och åsikten verkar inte skilja alls mot det du skriver om.

Även jag tackar för ett förtydligande.

Hasledens funktion har under hela hästens levnad aldrig ändrat sin funtion utan är tänkt för att uppfylla sin funktion.

Ja, och vad skrev jag då ? Jo, att den lär ju inte ändrat sig på 10 år.., villket betyder på ren svenska...bara för sidan inte uppdaterats på 10 år så betyder det inte att man inte kan läsa om hur en hasled fungerar, för den har INTE ändrat funktion.

Jag har ikväll beslutat att ta kontakt med veterinär direkt efter helgerna för en ny undersökning och för en bredare förklaring om vad som är eller inte är, hur stora chanser han har att bli bättre eller risk för att bli sämre.

Det är just den nedre leden som är drabbad i båda bakbenen. Känns ytterst viktigt att få klara besked nu.

Då jag inte haft en spatt häst innan. Vad menar du med att ni behandlar er häst som om den var en spatt häst? Vad gör man för speciellt? Förklara gärna utförligare om du kan..

Även om någon har satt igång en häst med samma symtom, hur gick just du tillväga, negativa/positiva upplevelser?
Skolboken är, som jag känner det, bra i många lägen fast självupplevt på individ till individ säger ibland mer.. Alla tips är välkomna..

Uppdatering!

Har varit på återkoll med killen.
Han var ua i ena hasen men den andra (vä bak) är inte läkt än. Han visade denna gång hälta. Bedövade även kota vä bak för att se om även kotan var drabbad, dom kunde se en liten förbättring och när man sen bedövade hasen blev han helt ren. Så han blev behandlad i has och kota vä bak igen.

Tur man har en magkänsla som säger att det inte känns riktigt ok. Nu har han vilat igen i ca 1 mån men tycker han går lika illa för det. Pratade med en annan veterinär och fick svaret att ställa honom på låg dos anti+smärtstillande i 3 veckor. Så det har vi gjort nu och det har gått 5 dagar. Känningar i mage så Pro Equo är inköpt. Kan dock inte se någon direkt skillnad på hur han rör sig. Tycker han rör sig illa fortfarande..

Hur skulle ni gjort om hästen inte är ua vid nästa besök? Skulle ni behandla en gång till, eller skulle ni bara låta han gå och skräpa i hagen över sommaren och se om det läker av sig själv? Han gick ju genom ua båda bak vid andra besöket så det känns som att det finns goda hopp i nuläget om att bli återställd.. Men.. Det verkar ju lätt att komma tillbaka...

Jahapp, jag uppdaterar igen..

Hästen går fortfarande inte bra efter förra behandlingen. Valde att ta ut en annan veterinär för en second opinion (stavning?).
Kortare steg hö bak, tappar tån på vä bak får den liksom inte upp ur backen, vill inte gå på hårt underlag (asfalt, hård grusväg)..

Efter en kontroll, visade det sig att han faktiskt hade spänningar i SI-leden och i ländryggen. Behandlades med, för mig, väldigt mild kiropraktik. Himmel vilket steg hästen fick och hela baken kom i gungning! Vilken skillnad:bow:
Min vän kom förbi precis när det var behandlat och utbröt för full hals att han för en gång skull rörde sig i hela kroppen och vad i hel''kotta hästen blivit behandlad med? hahahah!!

Fick ordination att ut och gå i rask takt i 20 min varje dag i 10 dagar.
Redan i går var tyvärr spänningen tillbaka och även musklen på höger sida från rygg bak över länd till SI-leden är spänd...:crazy:

Veterinären kommer igen på fredag så jag tror en ny behandling kommer att ske då...

En fråga.. bör man har en ET som kommer efter kiropraktikbehandlingen för att hålla musklerna mjuka? Eller är det överkurs? Verkar ju som att där är mycket spänningar?

Nya veterinären ska kolla plåtarna och kommer att röntga om haserna vid nästa tillfälle. Enl denna veterinären är det ingen fara att hästen rör på sig trots inflammation i hasleder, det är värre att bli stillastående då muskler i stället tappas och får spänningar för det.. Hur resonerar ni och era erfarenheter?

En bra kiro sätter även akupunktur, laser o masserar- för att felläget som varit länge inte ska dras tillbaka.
Be om mer behandlingar, massera med liniment, varmt täcke- alltid osv.
Hoppas att det reder sig:laugh:

Det känns som att det borde vara som med oss människor om vi gått med spänningar länge. Precis som du säger Axel, det går tillbaka, musklerna har ett "minne"..

Jag har haft en ET (tyvärr sjuk nu) som har behandlat honom för spänningarna i ryggen men aldrig nämnt nått om SI-leden. Jag har läst mig till här på kära Buke vad det är/kan vara...

Det är mycket att lära och ibland tappar man bort sig själv på vägen och får inte allt rätt vid rätt tidpunkt... Men nu hoppas vi att vi hittat den stenen som gör att han inte blivit riktigt bra än... Håll tummarnan nu..:banana:

Det skiljer sig- tyvärr mkt i ET´s kunskaper.
Ta reda på vilka som kan behandla kiropraktiskt.

Fråga runt om referenser.
Sen finns det riktiga kiropraktiker.

Ring ngn som har dyra tävlingshästar- de brukar ha koll.

Usch, så ja .. nu har nästa etapp avverkats..

Veterinär var ute för ny koll.

Hon tyckte han rörde sig mkt mer elastiskt än förra gången men ser dock en liten hälta, graderade den till en halv grad (förra gången var det en och en halv grad)
Fanns inga direkt spänningar i dag runt SI-leden eller ländryggen som hon tyckte hon skulle behandla.

Rekommendationen var att sätta igång honom. Skrittas ca 20 min i olika former i skritt.. Fick gärna flytta han för skänkel lite. Fick även skritta på banan och se till han han verkligen trampa in under sig.. Även lätt longering där han på några minuter skulle springa i trav i båda varven..

Att han tappar tån (från i förrgår båda tårna bak) skulle jag inte bry mig om.

Även plåtarna visade en atros i båda haslederna längst ner. Röntgades ej om idag då en del hästar kan se värre ut men uppfattas bättre, därför valdes det att ej röntgas om nu utan ha som alternativ längre fram, om jag förstod det rätt..

Jag för min del fattar inte så mkt just nu. Mest förvirrad...:confused:

Någon säger vila 1 år, någon säger absolut ej belasta hästen utan bara gå promenader alt va med som handhäst o nu ska hästen sättas igång...

Förra gången när jag satte igång honom blev han dålig första veckan.
F.n att man har ett samvete alltså.. Det kanske är helt rätt, jag har ingen erfarenhet, så beslutet är kanske helt rätt men det känns konstigt.. Fel kan jag inte säga heller för jag har ingen erfarenhet av just spattrelaterade problem, men jag kan inte just nu förstå hur hästen ska bli bättre..

Kanske någon här med erfarenhet kan förklara mer ingående, tror att jag är soppig i huvudet och fruktansvärt nervös för att göra min vän illa så klart..

Vi har givit vår äldre häst ett foder tillskott som heter Viequo Orthohyl, vilken bl a innehåller hyalonsyra. Alltså samma sak som man injicerar i leden. (tuppkam)

Detta har funkat otroligt bra. vi blev oroliga efter sista behandlingen då han faktiskt inte visade någon positiv effekt på injektionerna. Vi fick tipset om detta medel, och som sista halmstrå innan beslut så provade vi. Jag som du förstår så blev det inget beslut taget, han lever i högsta välmåga och mår i dagsläget som en prins.

Han får detta i kurer, ca 2-3 gg per år och mellan dessa behandlingar får han nypon.

Tack för tipset! Var kan man införskaffa detta medel? Alla tips är välkomna..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 933
Senast: Missemus
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka