Nej inte varm ens vid haserna.
Som sagt åkte in för att kolla ryggen. Röntgade ryggen med. Den är jättefin i tornutskott mm vad nu allt heter, hela vägen från manke o bak. Inga anmärkningar, så smärta från rygg vid ridning med sadel är från musklerna. Fick samtal med kiropraktor o förklara att jag provat 21 st olika sadlar/märke/typer (för dom sa byt sadel) o att jag nu köpt en helt ny sadel som han på 3dje ridturen blev hysterisk att ha på sig. Tar jag av sadel går hästen, ja, om jag säger, klanderfritt för att va en hobbyhäst. Alltså han svarar på dina hjälper o vill försöka sitt bästa. Lägger jag på sadel går hästen orent, slänger huvudet i vädret, backar med huvudet högt mm mm mm.. Alla signaler fel sas. Plockar av sadel, tar det inte många minuter förrän hästen slappnar av o försöker igen. Därför var jag på djursjukhuset. Men kom hem inflammation som dom inte härleder till detta problemet som jag just har beskrivit.
En del säger, låte han hålla på han vänjer sig. Jag svarar ALDRIG. Varför ska jag bråka när han säger ifrån? Uppenbart är där något med sadel som stör honom men jag har inte svaret.
Svaret från kirro var att muskler har minne. Att han gått som ridskole/turhäst innan med olika ryttare-olika sadlar kan göra att smärtar från ryggmuskl. o att det då inte spelar någon roll vilken sadel jag lägger på honom. Han måste behandlas i musklerna o lära sig slappna av där o få jobba fritt en tid.
Men han har som jag skrev aldrig varit sjuk, han gick precis så där illa med sadel när jag prova han o tänkte att det berodde just på hur han blivit riden dessa åren o att jag kan ta bort det. Om jag inte hamnat i läget att rida utan sadel, för jag sålde den jag hade, hade jag inte begripit att där var nått samband med sadel/tjafs vid ridning utan trott att det var jag som var dålig eller hästen var "knäpp"...
I 3mån m fårskinns- sadel har han börjat slappna av, kändes precis som att han börjat bjuda till i ridningen, tycka det är roligt, erbjuder sig att ta bettet vid tränsning (ville inte innan). Stretchas 3-4 ggr i veckan, riden 1-2gg på bana i veckan 6 ggr totalt i veckan (resten av tiden ute) både åkt till strand o till skog m backar regelbundet under mina 9 mån i mina ägor... Även behandlad 4 ggr av ET. Under 3 mån med fårskinnet har han dessutom hållt sig rak i rygg o avslappnad över ländmusklerna (som han inte var innan)
Så det känns förfärligt att han blir sjuk nu! o inte när han var 6 år i verksamhet!!!