Inflammation hasleder

Sv: Inflammation hasleder

Min kuse har ingen svullnad, inga märken efter slag el likn. Möjligen att det är dålig bakbensaktion, svårt att samla sig, knyter sig till lateral bärighet i stället för att spänna överlinjen, vet inte om det beror på ryggen el haslederna men iaf, där är inget på benen som markerar att där är något synligt på gång.

Hmm tycker nästan det låter som att det är ryggen :/

Hmm tycker nästan det låter som att det är ryggen :/

MMM jag håller med om ryggen. Var inne för just koll av ryggen o kommer ut med inflammation i hasleder. Men vem kom först hönan eller ägget? ryggen eller haslederna? Vem är det som påverkar vem?

Satt oxå o fundera. När hästen köptes hade han väldigt höga trakter o kort tå. Läste runt o hört mig för. Tydligen vanligt när hästar har problem med has att man högställer dom. Kan det vara så att han haft det innan? Syns det på röntgen i så fall? El har ni en annan erfarenhet?
Pratade med min hovslagare o hon sa att det stämde man kan göra så. Vetr nämnde inte nått om att vi skulle högställa så idags läget gör vi inga förändringar utan bara kör på vila. Men visst tänker man på framtiden så det inte kommer tillbaka.
Är oxå osäker på hur jag ska känna om det kommer tillbaka eftersom han strular med ryggen oxå. Vet ju inte vad det är som känns från haserna, inga svullnader o så obetydligt liten rörelsestörning från hö.bak som för en kleti o pleti är omöjlig att se...

Ringa förra ägaren är kanske möjligt fast, hennes ord var att hästen aldrig varit sjuk, så jag tror att kommer stå fast vi det. Vi är inom en liten hästklubb alla känner alla så det är lite känsligt.

Så trist för hästen bara, hade man vetat hade man inte behövt laboerar utan göra det bästa för hästen direkt om ni förstår hur jag menar...

MMM jag håller med om ryggen. Var inne för just koll av ryggen o kommer ut med inflammation i hasleder. Men vem kom först hönan eller ägget? ryggen eller haslederna? Vem är det som påverkar vem?

Satt oxå o fundera. När hästen köptes hade han väldigt höga trakter o kort tå. Läste runt o hört mig för. Tydligen vanligt när hästar har problem med has att man högställer dom. Kan det vara så att han haft det innan? Syns det på röntgen i så fall? El har ni en annan erfarenhet?
Pratade med min hovslagare o hon sa att det stämde man kan göra så. Vetr nämnde inte nått om att vi skulle högställa så idags läget gör vi inga förändringar utan bara kör på vila. Men visst tänker man på framtiden så det inte kommer tillbaka.
Är oxå osäker på hur jag ska känna om det kommer tillbaka eftersom han strular med ryggen oxå. Vet ju inte vad det är som känns från haserna, inga svullnader o så obetydligt liten rörelsestörning från hö.bak som för en kleti o pleti är omöjlig att se...

Ringa förra ägaren är kanske möjligt fast, hennes ord var att hästen aldrig varit sjuk, så jag tror att kommer stå fast vi det. Vi är inom en liten hästklubb alla känner alla så det är lite känsligt.

Så trist för hästen bara, hade man vetat hade man inte behövt laboerar utan göra det bästa för hästen direkt om ni förstår hur jag menar...

Ok, men är han varm på haserna? Hade det varit jag så skulle jag nog åka in och röntga både haserna och ryggen. Så du vet vad som ska behandlas isf. För det låter ju lite förvirrande och inte veta om det beror på ryggen eller haserna. Men jag tycker nästan att det låter som ryggen!
Hoppas verkligen att det ordnar sig för er!

Nej inte varm ens vid haserna.

Som sagt åkte in för att kolla ryggen. Röntgade ryggen med. Den är jättefin i tornutskott mm vad nu allt heter, hela vägen från manke o bak. Inga anmärkningar, så smärta från rygg vid ridning med sadel är från musklerna. Fick samtal med kiropraktor o förklara att jag provat 21 st olika sadlar/märke/typer (för dom sa byt sadel) o att jag nu köpt en helt ny sadel som han på 3dje ridturen blev hysterisk att ha på sig. Tar jag av sadel går hästen, ja, om jag säger, klanderfritt för att va en hobbyhäst. Alltså han svarar på dina hjälper o vill försöka sitt bästa. Lägger jag på sadel går hästen orent, slänger huvudet i vädret, backar med huvudet högt mm mm mm.. Alla signaler fel sas. Plockar av sadel, tar det inte många minuter förrän hästen slappnar av o försöker igen. Därför var jag på djursjukhuset. Men kom hem inflammation som dom inte härleder till detta problemet som jag just har beskrivit.

En del säger, låte han hålla på han vänjer sig. Jag svarar ALDRIG. Varför ska jag bråka när han säger ifrån? Uppenbart är där något med sadel som stör honom men jag har inte svaret.

Svaret från kirro var att muskler har minne. Att han gått som ridskole/turhäst innan med olika ryttare-olika sadlar kan göra att smärtar från ryggmuskl. o att det då inte spelar någon roll vilken sadel jag lägger på honom. Han måste behandlas i musklerna o lära sig slappna av där o få jobba fritt en tid.

Men han har som jag skrev aldrig varit sjuk, han gick precis så där illa med sadel när jag prova han o tänkte att det berodde just på hur han blivit riden dessa åren o att jag kan ta bort det. Om jag inte hamnat i läget att rida utan sadel, för jag sålde den jag hade, hade jag inte begripit att där var nått samband med sadel/tjafs vid ridning utan trott att det var jag som var dålig eller hästen var "knäpp"...
I 3mån m fårskinns- sadel har han börjat slappna av, kändes precis som att han börjat bjuda till i ridningen, tycka det är roligt, erbjuder sig att ta bettet vid tränsning (ville inte innan). Stretchas 3-4 ggr i veckan, riden 1-2gg på bana i veckan 6 ggr totalt i veckan (resten av tiden ute) både åkt till strand o till skog m backar regelbundet under mina 9 mån i mina ägor... Även behandlad 4 ggr av ET. Under 3 mån med fårskinnet har han dessutom hållt sig rak i rygg o avslappnad över ländmusklerna (som han inte var innan)

Så det känns förfärligt att han blir sjuk nu! o inte när han var 6 år i verksamhet!!!

Har inte hört talas om att man skulle sko med hög trakt vid hasproblem, vad skulle då gynnas?

Däremot vet jag att man kan sko med ett extra understöd på in eller utsida, beroende på var problematiken sitter.

Har hästen hasproblem, kommer den att få indikationer i ryggen också. En kompensation i hästens kropp bygger på att den ska bära med sig så mycket som möjligt av sin kropp, om ryggen skulle ha varit grundproblematiken hade du inte fått ett hasledsproblem. Den kompensationen bär bara den bakre delen av hästen, medan ett problem i has ger en kompensation i ryggen därför att hästen spänner upp sin rygg för att avlasta sin has.

Anl till att man skulle sko med hög trakt var för att hästen kunde vila böjsenorna, jag är varken vetr eller hovslagare så jag kan inte förklara bättre än så.

aha jag förstår hur du vill förklara med rygg o ben. Men hur ska man då förklara att hästen är besiktigad av en superpetig vetrinär i feb, gick igenom. Gjordes böjprov i juli igen (första besöket för rygg) visade då inget heller på böjprov eller rörelse. Men gjorde nu. Hästen var ännu tjurigare vid köp=febr, var bättre i rygg (rak, stretchad, varierat riden mm) i juli och är som bäst nu! med bra muskeluppbyggnad runt manken o jämn i rygg och visar problematik i haser nu! om det skulle vara där problemet börjar?? Förstår du hur jag tänker?

A! det är en soppa.. Får liksom inte ihop det.

En annan förklaring som jag hörde kunde vara just att han rids annorlunda, att jag ställer högre samlingskrav av honom än på ridskola, att han rids på annat underlag än där han är van vid, att detta skulle vara förklaringen till hasinflammation. Men jag vet inte.. o som sagt får inte ihop det.

Är det så att man ska avrådas att köpa en häst från rid/turverksamhet? Är det vanligt att dessa hästar drabbas av problem vi "normal" ridning efter några år i verksamhet? Någon som har drabbats liknande fast kanske med andra skador från verksamhetshästar?

Det är inte så konstigt att problemen kommer efter ryttarbyte. Som du själv säger så ställer du högre krav på hästen och hästen belastar andra kroppsdelar. Jag vill inte därmed säga att man ska akta sig att köpa häst från ridskola. Det kan lika gärna vara så att du köper en välriden häst men vars ryttare har ridit hästen annorlunda än dig. Olika ryttare belastar olika hästar annorlunda. Men sen så är det klart att är hästen inte van vid att tex samla sig så har du som köpare ingen aning om ifall den håller för det arbetet innan du ridit den så ett tag, självklart efter att långsamt ha tränat upp hästen för detta.

Har inte hört talas om att man skulle sko med hög trakt vid hasproblem, vad skulle då gynnas?

.

Just det där med hög trakt vet jag inte så mkt om. Men däremot så skulle vi korta tån ordentligt på min spatthäst för att få en snabbare överrullning och att då hästen skulle belasta benet annorlunda, och förhoppningsvis få mindre smärta av detta. Det hjälpte inte på min häst men det lär vara individuellt.

Så om vi tänker runt din teori, att det kan bero på ryttarbyte. OM allt är ok om en månad, jag sätter igång honom lugnt o fint igen (smått börjar om) borde han förhoppningsvis inte få tillbaka inflammationen? Alt att jag inte kan rida med stora krav på samling?

Mina funderingar går runt, hur ska jag veta att han fått tillbaka det, då han varken är svullen eller visar som jag skrev innan några stora tecken på att där är inflammation? Finns där några för-tecken man kan lägga märke till?

Kort tå är en sak, men med hög trakt ökas belastningen på hasleden.

Vilken otur du har haft!
Bra att du engagerar dig och ställer frågor! Skriv gärna ner alla frågor och ta med till vetrinären när ni ska på återbesök!!!

Jag håller med om att hästar "ofta" får problem strax efter ägarbyte. Vad detta beror på kan jag bara spekulera i, men jag tror att hästen har byggt upp muskler och leder efter den belastning som den utsätts för....

Att hästen får ont i bakbenen efter att du har tagit bort en smärtande sadel kan jag tycka är förklarligt...

Om du har ont i en höft belastar du rygg, knän och fotleder på ett sätt som avlastar höfen, ofta genom små försiktiga rörelser. Om du inte hinner få ont i dessa medans du väntar på opertion eller annan behandling så kommer det säkert att komma som ett brev på posten om du inte rehabiliterar även dessa bitar efter op.

Så: du tog bort den smärtsamma sadeln ("operation") som hästen har lärt sig att arbeta med, (läs undvikit arbeta med), när du tar bort den smärtsamma sadeln, så kan hästen helt plötsligt jobba ordentligt. Du och hästen tycker att livet är toppen och jobbar som aldrig förr... Hasleden som inte har arbetat på länge jobbar som bara den, genom att hästen välver ryggen, sätter bakbenen under sig och vinklar bla hasen....

Hoppas att du förstår min liknelse och att du får hjälp av den i din rehabilitering!

Lycka Till!

Så om vi tänker runt din teori, att det kan bero på ryttarbyte. OM allt är ok om en månad, jag sätter igång honom lugnt o fint igen (smått börjar om) borde han förhoppningsvis inte få tillbaka inflammationen? Alt att jag inte kan rida med stora krav på samling?

Mina funderingar går runt, hur ska jag veta att han fått tillbaka det, då han varken är svullen eller visar som jag skrev innan några stora tecken på att där är inflammation? Finns där några för-tecken man kan lägga märke till?

Alltså, att det kommit vid ryttarbyte behöver inte betyda att det tex är ryttaren som rider fel, men att dessa saker kommer fram just för att du rider hästen annorlunda, kanske har mer krav på hästen eller rider den i en annan typ av form. Det KAN vara så att hästen från början har tex en dåligt hållbar exteriör, men att den inte utsatts för tillräckligt hård ridning eller belastat sin kropp på det sättet när den gick på ridskola.

Det går inte att svara på om inflamationen kommer tillbaka efter behandling eller ej. Men det första begreppet du bör reda ut med veterinären snarsast är om det ÄR spatt eller inte. För som någon annan sa, så låter ju det som det om det sitter i glidleden. Jag skulle inte nöja mig med att veterinären inte sa det när ni pratade, utan jag skulle frågasätta det igen. För om det är spatt, ja då får jag väl säga att risken är ganska stor att problemen kommer tillbaka, iallafall om du inte bara tänker "skogsmullerida". Spatt kan aldrig försvinna, utan är en kronisk inflamation. Däremot kan den lägga sig i vila, alltså ej vara aktiv, och då har hästen inte ont. Det är det som kallas "utläkt spatt", vilket är ett helt fel begrepp då spatt alltså inte kan läka ut utan kan blossa upp igen när man minst anar det.

Om det INTE är spatt utan annan inflamation så vet jag inte hur stor risken är att det kommer tillbaka då jag ej har erfarenhet av det. Men om man ser till andra vanliga inflamationer, tex kotledsinflamationer, så får vissa hästar det bara nån gång medan andra besväras med det regelbundet.

Hur du upptäcker om det kommer tillbaka, har du tillräckligt med rutin bör du kunna läsa av din häst om det är något som stämmer eller inte. Om inte annat så får du helt enkelt be om hjälp att kolla hästen.

Min häst som hade spatt (som alltså är en inflamation i hasens glidled-er) musklade sig snett i korset, han hade svårt att hålla sig rak mellan hand och skänkel så han slingrade lite på raka spår samt att han ibland "tappade" ett bakben när man red. Sen så tappade han lite av gnistan i hoppningen. Men när han tappade gnisstan, då hade det gått rätt långt.

AH! Jag förstår hur du menar med operation osv! Bra beskrivet.. Låter ytterst troligt.

Lika dant med att byta "livsstil" för den kan man ju säg att han gjort. Jag tänker att kortdistans löparen inte är så duktig på långdistans o tvärt om. Han har jobbat på ett sätt i 6 år o nu får han jobba på ett annat sätt.

Har försökt fundera dessa dagar på hur han rörde sig med ben, rygg etc när jag provade honom, hur han kändes under sommaren här o om där är något jag missat.

Det jag kom fram till idag när vi var ute o gick, hela familjen med fika, mannen 2 hundar jag o hästen på led fniss... jag tog mig tid att titta på hans rörelsemönster från huvud till svans, när mannen ledde honom. (han behandlas med metacam o är sprutad i båda haserna) Det som jag i dagsläget kan se som är skillnad är att han lyfter båda bak lika högt från mark, att han inte slår ihop hovarnas insida som han gjorde innan o att han inte tappar sin vä bak som han gjorde innan.
Om detta är möjliga tecken eller om detta är tillfälligt kommer jag att utvärdera o se om jag kan se andra tecken längre fram. Men än så länge så här i starten, är det det jag lag märke till som är en förändring.

Jag ska ta tipset om att skriva ner till återbesök, va bra. Jag hade alla sadelmärken jag provat nerskrivet denna gången när jag var där, även alla symtom jag tycktes uppleva med hästen, för när man står där är man lite förvirrad o tagen.

Ska även fråga om möjligt spatt o få vetr att utveckla svaret bättre.

maria_b tack för beskrivningen av din upplevelse vid spatt, kan va bra att ha en "måttstock" för mig. Har aldrig haft en häst med spatt än mindre med benproblem.

Tanken med hästen är inte att vi ska tävla än mindre superprestera, däremot vill jag ha en mjuk häst som är bekväm att rida, följsam, nöjd, framåtbjudning, trygg i sig själv. Har tävlat klart, ridit klart mina unghästar/tillridningshästar/problemhästar, den tiden är förbi. Har nu familj o "nöjer" mig med en trevlig vän. Därför blev valet att köpa en häst som är van vid barn, van vid rörelse o inte behöver "fostras" sas..

Nej inte varm ens vid haserna.

Som sagt åkte in för att kolla ryggen. Röntgade ryggen med. Den är jättefin i tornutskott mm vad nu allt heter, hela vägen från manke o bak. Inga anmärkningar, så smärta från rygg vid ridning med sadel är från musklerna. Fick samtal med kiropraktor o förklara att jag provat 21 st olika sadlar/märke/typer (för dom sa byt sadel) o att jag nu köpt en helt ny sadel som han på 3dje ridturen blev hysterisk att ha på sig. Tar jag av sadel går hästen, ja, om jag säger, klanderfritt för att va en hobbyhäst. Alltså han svarar på dina hjälper o vill försöka sitt bästa. Lägger jag på sadel går hästen orent, slänger huvudet i vädret, backar med huvudet högt mm mm mm.. Alla signaler fel sas. Plockar av sadel, tar det inte många minuter förrän hästen slappnar av o försöker igen. Därför var jag på djursjukhuset. Men kom hem inflammation som dom inte härleder till detta problemet som jag just har beskrivit.

En del säger, låte han hålla på han vänjer sig. Jag svarar ALDRIG. Varför ska jag bråka när han säger ifrån? Uppenbart är där något med sadel som stör honom men jag har inte svaret.

Svaret från kirro var att muskler har minne. Att han gått som ridskole/turhäst innan med olika ryttare-olika sadlar kan göra att smärtar från ryggmuskl. o att det då inte spelar någon roll vilken sadel jag lägger på honom. Han måste behandlas i musklerna o lära sig slappna av där o få jobba fritt en tid.

Men han har som jag skrev aldrig varit sjuk, han gick precis så där illa med sadel när jag prova han o tänkte att det berodde just på hur han blivit riden dessa åren o att jag kan ta bort det. Om jag inte hamnat i läget att rida utan sadel, för jag sålde den jag hade, hade jag inte begripit att där var nått samband med sadel/tjafs vid ridning utan trott att det var jag som var dålig eller hästen var "knäpp"...
I 3mån m fårskinns- sadel har han börjat slappna av, kändes precis som att han börjat bjuda till i ridningen, tycka det är roligt, erbjuder sig att ta bettet vid tränsning (ville inte innan). Stretchas 3-4 ggr i veckan, riden 1-2gg på bana i veckan 6 ggr totalt i veckan (resten av tiden ute) både åkt till strand o till skog m backar regelbundet under mina 9 mån i mina ägor... Även behandlad 4 ggr av ET. Under 3 mån med fårskinnet har han dessutom hållt sig rak i rygg o avslappnad över ländmusklerna (som han inte var innan)

Så det känns förfärligt att han blir sjuk nu! o inte när han var 6 år i verksamhet!!!

Det låter verkligen helmysko! Själv har jag en häst som är otroligt känslig för sadel. Jag kan INTE ha sadel med vanlig stoppning utan bara med luft. Min häst vart otroligt spänd och sprang med huvudet i vädret och sa ifrån om sadeln låg fel det minsta lilla! Nu går han hur fint somhelst med sin luftstoppade sadel. Kan vara så att din häst är väldigt känslig han också mot tryck. För om han slappnar av vid mjukare underlag under sadeln så kan det vara så..för när man rider man barbacka så har du inget som ligge roch trycker..

Går din häst bra med luft sadel? Alltså, visst är det märkligt..

Den sadeln jag hade i 4 mån var just en luftstoppad. Min hästs reaktioner med sadel-ridning var likadan med luftstoppad sadel som när jag köpte honom om vi ska börja så. Skillnaden blev, som förvånade mig otroligt mkt, var att ryggfileérna skönk. Han blev sned i muskelmassan runt manken och tappade musklerna sidan om ryggraden. Det hade han inte under alla år under turridning, som då oxå är en hel bunke olika sadlar o olika ryttare.

Det var så allt började som fick mig att sälja luft-sadeln o rida barbacka i 3 månader.

Vetrinär och kiropraktor o ET sa att luftstoppade sadlar är dom värsta. Luft kan bli så starkt att det kan lyfta hus om det komprimeras, vilket det gör när du sätter dig ner. Det jag oxå har hört, kan ju va hur fel som helst, är där 4 fickor som luften ligger i, alltså inte bara en ficka, så luften flyttar sig inte från framvalv till bakvalv utan enbart i själva fickan. Då blir det inte speciellt mycket luft flyttat. Men som sagt, jag kan ha fått det om bakfoten.

Jag är glad att din häst funkar med det, kör på det, det behöver inte betyda att din häst mår dåligt av det. Det kan ju oxå vara så att min häst blivit kass i haserna o därför blivit som det blivit med ryggen? Jag har inte svaret. Det ända jag vet är att jag kan inte lägga på han en sadel, för då beter han sig så där. Men inte när jag rider med fårskinn-sadel eller ja, man kan ju kalla det utan sadel/barbacka/bomlöst eller nått sånt så går han 1000gr bättre, en helt annan häst (fast han har inflammation)

Som jag skrev innan, hade det inte blivit att jag var utan sadel o ridit med fårskinnet, skulle jag aldrig koppla ihop hästens beteende med sadel alt ont, hade trott att det var jag som red kass eller hästen som var helt konstig..

Jag har oxå hört talas om hästar som har blivit sämre av luftsadlar.
Antagligen är det för högt tryck- eller....:angel:

Jaha haha vad märkligt! Nej min kille han verkligen avskydde vanliga stoppade sadlar. Jag kunde inte förstå varför han gick så illa hela tiden och spände sig hela tiden. Men så fort jag bytte till luft så försvann dom problemen.

Men jag hoppas verkligen att det ordnar sig för din häst för det är verkligen märkligt!

De kanske låg allmänt illa.

Jag har bara med stoppning o det funkar fint.

KL

Ja inte fanken har det att göra med luftstoppad sadel det vågar jag påstå, då ska man nog leta efter mera grundläggande orsaker än om sadeln är ull eller luftstoppad : )

en dåligt liggande sadel är en dåligt liggande sadel, punkt slut. oavsett stoppning.
en bra sadel som ligger bra, skapar inte såna skador - luft eller ullstoppning må vara.

Hur ska man sätta igång hästen efter vila med sån diagnos? Jag har ingen erfarenhet av igångsättning efter benproblem.

Finns det några standardtips man bör följa? Någon som har egna erfarenheter? Några fallgropar man ska akta sig för?

Kan benskydd vara ett alternativ i framtiden? Tänker då inte på haserna direkt utan mer på belastning på kotor sener mm om han kanske är känslig, sliten el vad vi vill kalla det. Vill ju hjälpa honom att hålla så länge som möjligt. Köpte PC sm elite till han för en tid sedan. Kändes så mycket mer stabil med dom på. Bör jag ha dom i igångsättningen?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 933
Senast: Missemus
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka