Hovelände

Hej på er. Det har nu gått 2,5 vecka sedan bilden längst upp togs. Hästen har fått adekvat behandling med gipsbandage ( som byttes idag) och boxvila. Håller ni med om att hoven växt på bra. Det rödfärgade är efter jodspriten som ligger i en kompress närmast den urskurna hoven, sen gips runt hela hoven inklusive sula, vetwrap och nåt annat vitt, vattentätt klistrigt längst ut.
 

Bifogade filer

  • hovet.jpg
    hovet.jpg
    337,1 KB · Visningar: 117
De hästar jag haft hand om, som haft betydligt mindre hålväggar än TS har fått stå på box i långa perioder för att hoven måste växa ut. Fått förklarat att ligament och hovväggen som är kvar tar väldigt stor skada av att belastas när hoven är så skadad.
Bara att hoppas att allt sånt har klarat sig. Behandlande veterinär har för övrigt anmälts till Veterinärernas ansvarsnämnd.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 546
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 163
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 738
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har haft lite otur med hovslagare. Eller så är det mig det är fel på, det låter jag vara osagt. Nu till frågan/händelsen: Min häst...
Svar
12
· Visningar
2 820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp