Indexet kom....och gick, med så mycket frågor.

Sjukt skumt. Varför ska de avelsspärra en kull som redan från födseln är avelsspärrad i praktiken, om de får för lågt index?
Och ska de spärra kullar retroaktivt, om kullens totala index efter ett par år understiger 100?

Ja, jag fattar ju att du inte kan svara på det, men alltså.. Hur tänker dom?

Jag misstänker att reggförbud ligger närmast till hand precis som det blir om föräldrarna inte uppfyller övriga avelskrav.

Anledningen till att indexet dök upp på avelsdata var tyfligen samma som sist det skedde.
SKK testkörde systemet men glömde blocka det :cool:

Så jäkla dumt.

Ska det finnas ett krav så behövs ju en konsekvens för att följa reglerna. Men med tanke på att indexet ska börja gälla snart och en tik är dräktig i 9 v så börjar det bli hög tid att presentera indexet så man inte gör felparningar. Vi ska para dec/ jan och står nu utan hane. Att leta ny kan ta flera månader. Det är ju fler parametrar att ta hänsyn till än index när man ska matcha ihop en kombo.

Ska det finnas ett krav så behövs ju en konsekvens för att följa reglerna. Men med tanke på att indexet ska börja gälla snart och en tik är dräktig i 9 v så börjar det bli hög tid att presentera indexet så man inte gör felparningar. Vi ska para dec/ jan och står nu utan hane. Att leta ny kan ta flera månader. Det är ju fler parametrar att ta hänsyn till än index när man ska matcha ihop en kombo.
Finns det ingen på SKK som du kan ringa o diskutera det med?

Skk tar inte hänsyn till data från hemlandet utan importhundar får ett lägre ingångsindex som kommer ligga på 95-100. Sen får de jobba sig upp i indexpoöng med att lämna bra avkommor i sverige. De kan ha 100 avkommor som alla är fria i ett annat land. Här får han ändå ett lågt index.

SKK kräver att ett kullindex ska vara över 100. Det betyder att kullen måste få ett index på 101 som minimum för att få tillverkas. Detta tar man reda på via ett provparningsprogram på avelsdata.

Jag hade själv tänkt para en tik med en importhane som har mycket bra index i Tyskland, kommer från linjer med mycket fin ledstatistik och som har lämnat en kull i Tyskland där samtliga avkommor är friröntgade med A-höfter.
Hade han varit svenskfödd med den statistiken så skulle han ha ett index på 110-115. Vi har lagt enormt mycket tid på att grotta ner oss i hans statistik som är spridd i Tyskland, Danmark och Tjeckien. Vi och ägaren har alltså avsevärt mer info att bygga våra beslut på än SKK som anser att han har "okänd status".
Som okänd får ett lågt index vilket gör att vi kan inte para med honom för indexet för kullen kommer att bli 100 vilket inte är godkänt av SKK.

Ok, tack för mer info! Jag kan förstå grundprincipen, att om man inte har någon data alls så hamnar index runt 100 (som motsvarar genomsnittet?) och att man inte vill att en hund som ligger under genomsnittet paras med en som har okänd status. Det går kanske inte heller att direkt använda de utländska indexen eftersom de beräknas på populationen och genomsnittet kanske inte är samma i den svenska populationen, men utan att vara mer insatt tycker jag ändå att man skulle kunna ha någon slags dispensförfarande om de är bland de allra bästa i sin population.

Men det är ju fortfarande inte indexen i sig eller hur de beräknas som det är fel på, utan tillämpningen.

Fast en parning som är gjord innan index är up and runing tror jag inte omfattas av indexkravet även om indexet kommer upp under dräktigheten.

Men det är ju fortfarande inte indexen i sig eller hur de beräknas som det är fel på, utan tillämpningen.

Vilket är vad flera av oss sagt. I teorin är det ju jättebra men i praktiken är det långt från bra, i den form det är nu.

Och FCI-registrerat resultat för utländsk hund är för övrigt inte att klassa som okänd status. Statusen är ju känd och enkelt att få info om, men läggs inte in i avelsdata och diskvalificerar därmed en hel del riktigt bra nedärvare i fråga om både hd och egenskaper från avel, vilket iofs gör att jag anser att indexet i sig, hur det beräknas, hur det används faktiskt är långt från välfungerande.

Fast en parning som är gjord innan index är up and runing tror jag inte omfattas av indexkravet även om indexet kommer upp under dräktigheten.
Nej det lär ju dessutom inte bli aktuellt med ett krav förrens tidigast 1/1 antar jag. Det brukar ju 1. aldrig vara retroaktivt och det brukar 2. Vara ett par mån förvarning innan det träder i kraft vad jag vet?

Så här ser indexanvändningen ut för boxer (texten är från de krav som ställs för valphänvisning via Boxerklubben):
  • Båda föräldradjuren ska vara höftledsröntgade med grad A, B eller C
  • HD-index för den planerade valp- kullen måste vara 100 eller högre. Index räknas vid parningstillfället som (index mor + index far)/2.
  • För utländska avelsdjur utan svenskt HD-index gäller att dessa ska vara röntgade med grad A eller B.
    Den svenska/svenskägda hundens index ska vara lägst 100.
  • För importerade hundar som är registrerade i Sverige, samt utländska hundar som innehar svenskt index, gäller svenskt index.

Nä förvisso, men det känns inge vidare att kanske sätta en kull till värden så nära gränsen som får ett lågt index och blir begränsad att avla vidare på.
Eftersom B- höfter kan dra ner index rätt mycket och alla de där övriga faktorerna som klinik, sedering, kön osv spelar in så går det inte ens att gissa sig till indexet. Tänk om det blir 90 liksom :crazy:

Så här ser indexanvändningen ut för boxer (texten är från de krav som ställs för valphänvisning via Boxerklubben):
  • Båda föräldradjuren ska vara höftledsröntgade med grad A, B eller C
  • HD-index för den planerade valp- kullen måste vara 100 eller högre. Index räknas vid parningstillfället som (index mor + index far)/2.
  • För utländska avelsdjur utan svenskt HD-index gäller att dessa ska vara röntgade med grad A eller B.
    Den svenska/svenskägda hundens index ska vara lägst 100.
  • För importerade hundar som är registrerade i Sverige, samt utländska hundar som innehar svenskt index, gäller svenskt index.

Då kommer det finnas skillnader mellan våra raser som det ser ut nu.
- C-höfter verkar ej bli godkända för avel (bra)
- Planerad kull måste ha över 100.
- Utlänsk hund ska ha A el B ( precis som svenska hundar) och de får ett index på mellan 95-100 cirka beroende på olika faktorer.

Vilket är vad flera av oss sagt. I teorin är det ju jättebra men i praktiken är det långt från bra, i den form det är nu.

Och FCI-registrerat resultat för utländsk hund är för övrigt inte att klassa som okänd status. Statusen är ju känd och enkelt att få info om, men läggs inte in i avelsdata och diskvalificerar därmed en hel del riktigt bra nedärvare i fråga om både hd och egenskaper från avel, vilket iofs gör att jag anser att indexet i sig, hur det beräknas, hur det används faktiskt är långt från välfungerande.

Fast det som det började klagas på var att det kompenserades för var undersökningarna gjorts, att sämre tikar skulle bidra till att hanarna fick sämre index osv. Det är ju inte relaterat till att utländska hundar hamnar lågt för att deras resultat inte räknas in.

Det är ju okänd status för systemet eftersom den infon inte är inlagd där. Men det var ju det jag menade med att man skulle kunna införa specialregler för de som har dokumenterat och markant bättre förärvning baserat på utländska resultat.

Tänker också om en skitbra hane med jättefin statistik paras med en bra tik, två dåliga. Hanen dör sen och hinner inte para mer och de två dåliga kullarna drar ner den bättre..

Jag ser verkligen ingen fördel med index. Att det finns där som verktyg så man själv kan kolla upp varför det är lågt är kanske inte dåligt (förutom att bra linjer han höja dåliga linjer som det sen avlas mer på) men som krav ser jag verkligen inte fördelen.. Det skulle väl isåfall vara som @Gnist nämner att alla FCI-klubbar är anslutna till varandra. Avelsbasen känns alldeles för liten i Sverige..

Jag ser framför mig hur det jagas högt index, andra sjukdomar (som är värre) kommer i andra hand, avelsbasen blir snävare pga att man inte parar lika mycket med utländska hundar..

Vad var fördelen? :p

Känns mycket bättre att göra lite reklam/program på tv om vikten av att välja rätt hund, ras och hur och var man kan kolla upp hundarna.. Ett familjevänligt gulligt program som bakar in infon lite fint :D

Då kan man baka in lite om modern hundträning samtidigt :angel:

Tänker också om en skitbra hane med jättefin statistik paras med en bra tik, två dåliga. Hanen dör sen och hinner inte para mer och de två dåliga kullarna drar ner den bättre..

Men det är just i sådana fall som index är bättre än att bara titta på avkommorna?

Hade man inte haft index så hade man kanske bara sett att majoriteten av hanens avkommor har dålig status och antagit att han har dålig förärvning.
Medans index kompenserar för att tikarna som var mammor till de här sämre avkommorna själv låg lågt och därför kan hanen få ett bra index fast han har flra avkommor med dålig status.

Fast det som det började klagas på var att det kompenserades för var undersökningarna gjorts, att sämre tikar skulle bidra till att hanarna fick sämre index osv. Det är ju inte relaterat till att utländska hundar hamnar lågt för att deras resultat inte räknas in.

Det är ju okänd status för systemet eftersom den infon inte är inlagd där. Men det var ju det jag menade med att man skulle kunna införa specialregler för de som har dokumenterat och markant bättre förärvning baserat på utländska resultat.

Allt hänger ju ihop. Hela 53% av kullarna har importfar och 18% importmor. Alla dessa hundar får ett "hittepåindex" som inte alls behöver stämma in med verkligheten. Lägg sen till bra hanar som ständigt tillåts para undermåliga tikar, skador som räknas in i indexet och ingen hänsyn till exporterade hundars resultat eller alla dessa konstant oröntgade hundar i vissa linjer...hur kan detta bli en rättvis bild av en hunds nedärvning när minst ett par av dessa parametrar kommer att finnas med?

Schäferaveln är i stort behov av nytt blod för att bli av med allergier, EPI och Pannus innan det blir allt för utbrett men indexet som det är utformat i dag begrännsar detta, främst när det gäller import.

Men det är just i sådana fall som index är bättre än att bara titta på avkommorna?

Hade man inte haft index så hade man kanske bara sett att majoriteten av hanens avkommor har dålig status och antagit att han har dålig förärvning.
Medans index kompenserar för att tikarna som var mammor till de här sämre avkommorna själv låg lågt och därför kan hanen få ett bra index fast han har flra avkommor med dålig status.

Fast hundarna i den bra kullen får sämre index pga hundarna i de sämre kullarna.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 362
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 368
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Min familj funderar på att köpa en hund och vi funderar på rhodesian ridgeback. Den ska vara snäll och kelig, kunna hanteras av...
2
Svar
30
· Visningar
6 837
Övr. Hund Vi misstänker att det eventuellt kan ha skett en tjuvparning mellan våra hundar under senaste löpet, 3-4 veckor sedan. :meh: Löpet...
Svar
12
· Visningar
2 501
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • ChatGPT
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur