Inavelsgrad

Sv: Inavelsgrad

Det går inte att göra det efterso de inte är reggade:(

Där håller jag med fullständigt!

I min ras, saluki, är det så att den genomsnittliga inavelsgraden per år inte bör överstiga 2,5%, men tyvärr har genomsnittet legat en bit över det.
År 1994 var det i genomsnitt 6,4% inavelsgrad på hundarna - nu har man arbetat för att det ska sjunka och år 2004 kom man ner på i snitt 2,4% :bump: (och vad jag vet så fortsätter det sjunka pga ökad medvetenhet från uppfödarnas sida).

Det läskiga med saluki är hur snäv avelsbasen av de västavlade salukina var från början. Det räcker med att kika bak till 70-talet i stamtavlorna och se hur mkt Asphodel´s Arabis förekom, ibland på hur många ställen som helst i en och samma stamtavla.
Avelsmaterialet man skapat vår västerländska saluki är väääldigt snävt. Ändå tittar en del med sur min på de som sysslar med ökenimporter... :mad:

Vilken intressant tråd!

Då måste jag passa på att fråga vad ni tycker om att Izors mormors mor även är hans farmors mormor?
Izors mormor och hans farmors mor har inte samma pappor, vilket borde minska inavelsprocenten en del.

Izor är ju en dvärgschnauzer, med mestadels holländska dvärgar i stamtavlan.

Om du skriver hela hans namn så kan jag kolla det på avels datan åt dig :P Men då måste han vara reggad i SKK

Du tänker inte alls fel. Inaveln "följer med" på det sätt att båda dessa individer, trots att de är obesläktade, bär på mindre genetisk variation än två individer med inavelsgraden 0%. En väldigt inavlad individ bör således paras med en icke-inavlad individ. Inom en sluten population som våra raser är kan man givetvis även anta att de två inavlade individerna dubblerar en del av samma defektanlag.

När jag planerar en parning brukar jag räkna inavelsgrad på 5 generationer, sedan kollar jag på bakomliggande generationer för att skapa mig en uppfattning om hur pass lika bakgrund de två katterna (jag är kattuppfödare) har. En kombination som genererar en något högre inavelsgrad kan faktiskt ge en mer varierad stam än en som på 5 generationer ger 0%. Därför ska man inte stirra sig blind på siffror utan även titta på individerna i stammen.

Fel! Inavelsgraden blir ju noll o den genetiska variationen blir inte mindre!
PL

Fel! Inavelsgraden blir ju noll o den genetiska variationen blir inte mindre!
PL

Inavelsgraden säger inte hela sanningen. Två väldigt inavlade individer bär i sig inte på någon större genetisk variation. Är hundarna av samma ras innebär bara det att de tom. utan inavel antagligen skulle bära på en hel del gemensamma gener.

Man kan inte räkna med att två inavlade individer av samma ras som paras med varandra i praktiken medför total utavel dvs. att de får helt heterozygot avkomma. Därför är det önskvärt att para individer med hög inavelsgrad med individer med låg inavelsgrad.

Heterozygotismen hos en individ beror helt på hur obesläktade /besläktade föräldrarna är, inte på hur inavlade de är på respepive sida.
Heterozygotismen är ett mått på hur stor den genetiska olikheten är mellan föräldrarna.
Varjre genlokus har anlag från vardera föräldern o det är skillnaden där det är fråga om.
Sen har vi extremsituationen där bägge färäldrarna är starkt inavlade på en individ långt tillbaka i stamtavlan, längre än vad man räknat på, men då har man likväl en hög inavelsgrad.
PL

Heterozygotismen hos en individ beror helt på hur obesläktade /besläktade föräldrarna är, inte på hur inavlade de är på respepive sida.
Heterozygotismen är ett mått på hur stor den genetiska olikheten är mellan föräldrarna.
Varjre genlokus har anlag från vardera föräldern o det är skillnaden där det är fråga om.
Sen har vi extremsituationen där bägge färäldrarna är starkt inavlade på en individ långt tillbaka i stamtavlan, längre än vad man räknat på, men då har man likväl en hög inavelsgrad.
PL

Jag vet precis vad heterozygotism är och hur inavel fungerar. Jag har studerat genetik på universitet. Du behöver inte undervisa mig i det.

När det gäller slutna populationer (som hundraser räknas som) finns en given genpol. Nya gener kommer inte in såvida inte andra raser paras in eller mutationer uppstår. De flesta individer inom denna population är redan genetiskt rätt lika varandra (annars skulle de inte vara en utseendemässigt och mentalt hyfsat homogen grupp). Inte ens när du parar två obesläktade individer med varandra kan du räkna med total heterozygositet, däremot förhoppningsvis den för populationen maximala.

Har du två väldigt inavlade individer är ju de båda mer homozygota än en icke inavlad individ. De besitter båda två mindre genetisk variation än en icke inavlad individ. Tillsammans har de två inavlade individerna sämre möjlighet att föra vidare stor genetisk variation än om man parar dem med icke inavlade individer. Resonemanget att två inavlade individer inom en ras som är obesläktade med varandra får helt utavlad avkomma är ett helt och hållet teoretiskt sådant, men teori och praktik är inte riktigt samma sak.

Ska man vara petig innebär avel inom en sluten population alltid en viss ökning i inavel för varje generation. Det handlar helt enkelt om hur snabbt man ökar inaveln. Det sker alltså i praktiken alltid en viss genförlust, vi bestämmer bara hur snabbt det ska gå.

Jag tillhör då de som förespråkar linjeavel.. och det kommer jag väl få skit för :-S
.. Ska ha en mkt lovande kull efter min hane där inavelsgraden kommer hamna på 14,5%. Vilket är väldigt tight i min mening.
Planen är att behålla ngt som vi i rasen är mkt rädda om och vill bevara (som är på väg att gå förlorat).
Vill även bara fälla in att linjeavel inte är en massa dubleringar på en/ett par hundar utan en framlyftning (en linje i stamtavlan) av gammalt blod som ligger längre bak.
Planen efter denna kull är att ta in ngt nytt och sätta detta koncentrerade blod på. På det viset kan man både bevara och skapa nytt.

Kan även tillägga att min hanes inavelsgrad är 17,2% och min tiks är 7,8% valpen jag ska få kommer att hamna på 2,7%...

Jag tillhör då de som förespråkar linjeavel.. och det kommer jag väl få skit för :-S
.. Ska ha en mkt lovande kull efter min hane där inavelsgraden kommer hamna på 14,5%. Vilket är väldigt tight i min mening.
Planen är att behålla ngt som vi i rasen är mkt rädda om och vill bevara (som är på väg att gå förlorat).
Vill även bara fälla in att linjeavel inte är en massa dubleringar på en/ett par hundar utan en framlyftning (en linje i stamtavlan) av gammalt blod som ligger längre bak.
Planen efter denna kull är att ta in ngt nytt och sätta detta koncentrerade blod på. På det viset kan man både bevara och skapa nytt.

Hjälp ;)
Jag som varit tveksam till en kombination jag ska göra nu som har 3.9% i inavelsgrad.
Men jag känner bara att detta är så rätt, så jag kan inte slita mig från tanken.

Haha äh 3,9 är ju inget kör på bara ;)
Nejdå, självklart måste man verkligen veta VAD det är man håller på med när man gör sånna kullar.
På ett sätt kan linjeavel även vara säker för aveln.
För flertalet år sedan uppkom ett par individer med sjukdommar, då plockade man helt enkelt bort den linjen ur aveln.
Min ras tillhör även de friskaste och har inga rasbetingade sjukdommar så har tusentals år med linjeavel inte skadat dom så ska ju inte selektiv linjeavel i framtiden heller göra det :).

kl

kan någon hjälpa mig att räkna ut inavelsgraden om en tik och hane är släkt?

hanens mamma är tikens mormor. blir det för hög inavelsgrad?

kennet.skk.se/avelsdata/
Fungerar bara med internet explorer..

Med helt obesläktade och utavel menar jag alltså 2 hundar, där du inte ens kan hitta en gemensam hund i stammen..

Hur många led tillbaka menar du då? På Hunddata får man i bästa fall upp 6 fullständiga led på en individ. Går man tillräckligt långt tillbaka (och där innebär "långt" olika från hund till hund) så hittar man oftast fler än en gemensam förfader/moder.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 286
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
547
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 310
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka