Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Där håller jag med fullständigt!
I min ras, saluki, är det så att den genomsnittliga inavelsgraden per år inte bör överstiga 2,5%, men tyvärr har genomsnittet legat en bit över det.
År 1994 var det i genomsnitt 6,4% inavelsgrad på hundarna - nu har man arbetat för att det ska sjunka och år 2004 kom man ner på i snitt 2,4%(och vad jag vet så fortsätter det sjunka pga ökad medvetenhet från uppfödarnas sida).
Du tänker inte alls fel. Inaveln "följer med" på det sätt att båda dessa individer, trots att de är obesläktade, bär på mindre genetisk variation än två individer med inavelsgraden 0%. En väldigt inavlad individ bör således paras med en icke-inavlad individ. Inom en sluten population som våra raser är kan man givetvis även anta att de två inavlade individerna dubblerar en del av samma defektanlag.
När jag planerar en parning brukar jag räkna inavelsgrad på 5 generationer, sedan kollar jag på bakomliggande generationer för att skapa mig en uppfattning om hur pass lika bakgrund de två katterna (jag är kattuppfödare) har. En kombination som genererar en något högre inavelsgrad kan faktiskt ge en mer varierad stam än en som på 5 generationer ger 0%. Därför ska man inte stirra sig blind på siffror utan även titta på individerna i stammen.
Fel! Inavelsgraden blir ju noll o den genetiska variationen blir inte mindre!
PL
Heterozygotismen hos en individ beror helt på hur obesläktade /besläktade föräldrarna är, inte på hur inavlade de är på respepive sida.
Heterozygotismen är ett mått på hur stor den genetiska olikheten är mellan föräldrarna.
Varjre genlokus har anlag från vardera föräldern o det är skillnaden där det är fråga om.
Sen har vi extremsituationen där bägge färäldrarna är starkt inavlade på en individ långt tillbaka i stamtavlan, längre än vad man räknat på, men då har man likväl en hög inavelsgrad.
PL
Jag tillhör då de som förespråkar linjeavel.. och det kommer jag väl få skit för :-S
.. Ska ha en mkt lovande kull efter min hane där inavelsgraden kommer hamna på 14,5%. Vilket är väldigt tight i min mening.
Planen är att behålla ngt som vi i rasen är mkt rädda om och vill bevara (som är på väg att gå förlorat).
Vill även bara fälla in att linjeavel inte är en massa dubleringar på en/ett par hundar utan en framlyftning (en linje i stamtavlan) av gammalt blod som ligger längre bak.
Planen efter denna kull är att ta in ngt nytt och sätta detta koncentrerade blod på. På det viset kan man både bevara och skapa nytt.
funkar bara om man har registreringsnummer.kennet.skk.se/avelsdata/
Fungerar bara med internet explorer..
Med helt obesläktade och utavel menar jag alltså 2 hundar, där du inte ens kan hitta en gemensam hund i stammen..
Här är en länk som iaf jag tkr förklarar det hela bra.
http://www.genetica.se/_manuskript/Inavel.pdf