Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
fast om man definierar all form av linjeavel som ren inavel, så finns det inte många hundar som inte är inavlade.
Även de som ligger på 0,8% - 0,1 kan man då mena på vara inavlade.
Visst är linjeavel en form av inavel, men oavsett hur man väljer att definiera dessa, så är där en skillnad mellan inavel och linjeavel anser jag.
*avlar själv helst 0,0% och det är inte det lättaste att hitta sådana kombinationer, där även allt annat är 110% bra i fråga om hälsa, egenskaper etc..
Om hundarna är helt obesläktade = ren utavel, så får valparna 0% i inavelsgrad, eftersom föräldradjuren inte är besläktade med varandra.
Jag anser att man bör hålla sig under 3% och så nära 0% som möjligt, eftersom jag tror mer på utavel, än linjeavel i längden.
De flesta tycker dock att ett visst mått av linjeavel är det bästa och ytterligare andra (fåtal) tycker det är ok med hög %
I linjeaveln är "fördelen" att du mer exakt kan förutspå vilka egenskaper hundarna får, men det är ju inte bara de bra anlagen som förstärks..
Du lär få en hel del olika svar, beroende på person och vilken ras de har
Min åsikt är: Så låg inavelsgrad som möjligt utan att kompromissa på hundarnas mentalitet, egenskaper, hälsa och exteriör.
Det är det jag tycker är så knepigt. Att det bara är närmaste ledet som räknas. Jag tycker det verkar ologiskt, men det kanske det inte är?
Det kanske bara är jag som tänker fel. Jag tycker det känns konstigt att om Pelle som har 25% inavelsgrad och Lisa som har 6,25% inavelsgrad paras så borde det på något sätt "följa med" till valparna även om Pelle och Lisa är helt obesläktade.Med helt obesläktade och utavel menar jag alltså 2 hundar, där du inte ens kan hitta en gemensam hund i stammen..
Alltså tittar man inte bara på närmaste ledet/leden.
Men det man menar är då att eftersom det ät två olika "stammar" som tidigare är inavlade så borde dom har dubblerat olika otrevliga (och bra) egenskaper?
Det kanske bara är jag som tänker fel. Jag tycker det känns konstigt att om Pelle som har 25% inavelsgrad och Lisa som har 6,25% inavelsgrad paras så borde det på något sätt "följa med" till valparna även om Pelle och Lisa är helt obesläktade.
Det var det jag menade med att bara titta på första led. Att om man kollade bakåt i Pelles stamtavla fick man se att det var en far-dotter parning som gjorde att Pelle blev till och en kusinparning som gav Lisa.
Men det man menar är då att eftersom det ät två olika "stammar" som tidigare är inavlade så borde dom har dubblerat olika otrevliga (och bra) egenskaper?
Min åsikt är: Så låg inavelsgrad som möjligt utan att kompromissa på hundarnas mentalitet, egenskaper, hälsa och exteriör.