Inavelsgrad

Sv: Inavelsgrad

du och jag har ju samma ras och i alla fall jag blir mörkrädd när jag kollar stamtavlor på de större och mer framgångsrika uppfödarnas hundar....

Jag är inget fan av inavel som i mångas munnar så fint kallas linjeavel...

fast om man definierar all form av linjeavel som ren inavel, så finns det inte många hundar som inte är inavlade.

Även de som ligger på 0,8% - 0,1 kan man då mena på vara inavlade.

Visst är linjeavel en form av inavel, men oavsett hur man väljer att definiera dessa, så är där en skillnad mellan inavel och linjeavel anser jag.

*avlar själv helst 0,0% och det är inte det lättaste att hitta sådana kombinationer, där även allt annat är 110% bra i fråga om hälsa, egenskaper etc..

fast om man definierar all form av linjeavel som ren inavel, så finns det inte många hundar som inte är inavlade.

Även de som ligger på 0,8% - 0,1 kan man då mena på vara inavlade.

Visst är linjeavel en form av inavel, men oavsett hur man väljer att definiera dessa, så är där en skillnad mellan inavel och linjeavel anser jag.

*avlar själv helst 0,0% och det är inte det lättaste att hitta sådana kombinationer, där även allt annat är 110% bra i fråga om hälsa, egenskaper etc..

Ja, även de är inavlade. Det handlar ju om grader av inavel därav ordet inavelsgrad. När man har skapat raser har man inavlat vilket innebär att de flesta hundar är inavlade. Är den genetiska variationen i populationen hyfsat stor spelar det dock ingen praktisk roll när man talar om låga inavelsgrader.

Jag vet...

Men det är ju intressant att se hur olika folk tänker i frågan och hur de definierar inavel och linjeavel.

Ja, jag brukar haja till lite ibland när jag läser medlemstidningen och kollar födda kullar och inavelsgraden, tycker ibland att en del borde tänka till en extra gång innan de parar. I uppfödarbilagan tyckte jag dock det över lag såg ganska bra ut 0% på många och 0,... på rätt många också men så var det ju nån som stack ut på tex. 15% och en på hela 25%. Den på 25% var ju en far/dotter parning och inte gjord av någon reg. uppfödare men det blev ju ändå 4 avkommor, sånt får mig att må illa och innerligt hoppas att det inte var en medveten parning och att de inte upptäckte dräktigheten innan valparna var födda...

Knapplån.

Är det någon som på ett övergripande sätt kan förklara hur man räknar ut inavelsgrad? Som jag har förstått det är det bara i första led man räknar?

Det är släktskapsgraden i % som avgör hur hög inavelsprocenten blir.

Ex:

Förälder - avkomma har en släktskapsgrad (slg) på 50 % och inavelsgraden (ig) blir då 25%. Helsyskonparning ligger på samma.

Halvsyskonparning har slg 25% och ig på 12,5%

Kusinparning har slg 12,5% och ig på 6,25%

etc. etc.

Jo, procenten har jag något sånär koll på. Men det jag undrar över är om jag parar en hund med hög inavelsgrad, vi säger 25%, med en hund den är helt obesläktad med. Vad får då valparna för inavelsgrad?

Om hundarna är helt obesläktade = ren utavel, så får valparna 0% i inavelsgrad, eftersom föräldradjuren inte är besläktade med varandra.

Om hundarna är helt obesläktade = ren utavel, så får valparna 0% i inavelsgrad, eftersom föräldradjuren inte är besläktade med varandra.

Det är det jag tycker är så knepigt. Att det bara är närmaste ledet som räknas. Jag tycker det verkar ologiskt, men det kanske det inte är?

Jag anser att man bör hålla sig under 3% och så nära 0% som möjligt, eftersom jag tror mer på utavel, än linjeavel i längden.

De flesta tycker dock att ett visst mått av linjeavel är det bästa och ytterligare andra (fåtal) tycker det är ok med hög %

I linjeaveln är "fördelen" att du mer exakt kan förutspå vilka egenskaper hundarna får, men det är ju inte bara de bra anlagen som förstärks..

Du lär få en hel del olika svar, beroende på person och vilken ras de har ;)

Min åsikt är: Så låg inavelsgrad som möjligt utan att kompromissa på hundarnas mentalitet, egenskaper, hälsa och exteriör.

:bow::bow::bow: Tack!
Jag behöver inte ens skriva i tråden, du skriver vad jag tycker.:bow:

Det är det jag tycker är så knepigt. Att det bara är närmaste ledet som räknas. Jag tycker det verkar ologiskt, men det kanske det inte är?

Nej, man kan räkna på fler generationer och oftast gör man det. Oftast räknar man på 4 eller 5 generationer. Ser man inte till bakomliggande generationer kan två individer förefalla vara obesläktade, men i realiteten kanske de är sysslingar. Hur man beräknar inavelsgrad illustreras bra på denna sida. Där finns både enklare och lite svårare exempel.

Med helt obesläktade och utavel menar jag alltså 2 hundar, där du inte ens kan hitta en gemensam hund i stammen..

Alltså tittar man inte bara på närmaste ledet/leden.

Med helt obesläktade och utavel menar jag alltså 2 hundar, där du inte ens kan hitta en gemensam hund i stammen..

Alltså tittar man inte bara på närmaste ledet/leden.
Det kanske bara är jag som tänker fel. Jag tycker det känns konstigt att om Pelle som har 25% inavelsgrad och Lisa som har 6,25% inavelsgrad paras så borde det på något sätt "följa med" till valparna även om Pelle och Lisa är helt obesläktade.
Det var det jag menade med att bara titta på första led. Att om man kollade bakåt i Pelles stamtavla fick man se att det var en far-dotter parning som gjorde att Pelle blev till och en kusinparning som gav Lisa.

Men det man menar är då att eftersom det ät två olika "stammar" som tidigare är inavlade så borde dom har dubblerat olika otrevliga (och bra) egenskaper?

Det kanske bara är jag som tänker fel. Jag tycker det känns konstigt att om Pelle som har 25% inavelsgrad och Lisa som har 6,25% inavelsgrad paras så borde det på något sätt "följa med" till valparna även om Pelle och Lisa är helt obesläktade.
Det var det jag menade med att bara titta på första led. Att om man kollade bakåt i Pelles stamtavla fick man se att det var en far-dotter parning som gjorde att Pelle blev till och en kusinparning som gav Lisa.

Men det man menar är då att eftersom det ät två olika "stammar" som tidigare är inavlade så borde dom har dubblerat olika otrevliga (och bra) egenskaper?

Du tänker inte alls fel. Inaveln "följer med" på det sätt att båda dessa individer, trots att de är obesläktade, bär på mindre genetisk variation än två individer med inavelsgraden 0%. En väldigt inavlad individ bör således paras med en icke-inavlad individ. Inom en sluten population som våra raser är kan man givetvis även anta att de två inavlade individerna dubblerar en del av samma defektanlag.

När jag planerar en parning brukar jag räkna inavelsgrad på 5 generationer, sedan kollar jag på bakomliggande generationer för att skapa mig en uppfattning om hur pass lika bakgrund de två katterna (jag är kattuppfödare) har. En kombination som genererar en något högre inavelsgrad kan faktiskt ge en mer varierad stam än en som på 5 generationer ger 0%. Därför ska man inte stirra sig blind på siffror utan även titta på individerna i stammen.

Hjälp vad krångligt! Vad blir det här för inavelsgrad när hundarna är släkt på mors sida i tredje och fjärde led? Det här är ju en hel vetenskap eller så är jag bara trög!:D

Min åsikt är: Så låg inavelsgrad som möjligt utan att kompromissa på hundarnas mentalitet, egenskaper, hälsa och exteriör.

Där håller jag med fullständigt!

I min ras, saluki, är det så att den genomsnittliga inavelsgraden per år inte bör överstiga 2,5%, men tyvärr har genomsnittet legat en bit över det.
År 1994 var det i genomsnitt 6,4% inavelsgrad på hundarna - nu har man arbetat för att det ska sjunka och år 2004 kom man ner på i snitt 2,4% :bump: (och vad jag vet så fortsätter det sjunka pga ökad medvetenhet från uppfödarnas sida).

kl

jag är inte medlem i skk, men någon här kanske vet vad inavelsgraden blir på en valp om pappan är halv-morbror till valpens mamma.
(Alltså valpens mormor och pappan är halvsyskon med samma mor)

blir det för hög procent?

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 286
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
547
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 310
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka