Inavelsgrad

KopparbergsEmme

Trådstartare
Japp! Här är tråden om inavelsgrad.. Här vill jag att alla ni duktiga uppförade och/eller ni som förstår er på det svarar på våra frågor ;)

0% är ju bra, som jag har förstått det (grattis), men vart går gränsen? vad tycker du?

12,5 % till exempel, är de farligt? 20%? det är väl förmodligen inte bra att ha någon procent alls, men vill ändå höra hur ni som håller på med detta mer resonerar! ;)

Sv: Inavelsgrad

Kan vara vitsigt att kolla vad rasklubbarna rekommenderar, vet klubbar som tex har 6% som gräns för att man ska få vara med i valphänvisning/annonsering osv.

Jag anser att man bör hålla sig under 3% och så nära 0% som möjligt, eftersom jag tror mer på utavel, än linjeavel i längden.

De flesta tycker dock att ett visst mått av linjeavel är det bästa och ytterligare andra (fåtal) tycker det är ok med hög %

I linjeaveln är "fördelen" att du mer exakt kan förutspå vilka egenskaper hundarna får, men det är ju inte bara de bra anlagen som förstärks..

Du lär få en hel del olika svar, beroende på person och vilken ras de har ;)

Min åsikt är: Så låg inavelsgrad som möjligt utan att kompromissa på hundarnas mentalitet, egenskaper, hälsa och exteriör.

Jag är ju ingen uppfödare men "min" ras har en avelspolicy med rekomendationen att högsta inavelsgraden i varje kull får vara 6,25%, sen är det ju som sagt bara en rekomendation men tror att de flesta uppfödare inom rasen går efter den rekomendationen men såklart strävar efter att ha 0%, sen finns det givetvis de som struntar i rekomendationen också och har inavelsgrad på höga %.

Nu får de erfarna uppfödarna rätta mig om jag har fel, men så här kommer jag ihåg det från den gången jag läste genetik:

En hund klassas som inavlad om inavelsgraden är över 10%. Men som sagts här är det ju bättre ju lägre den är. Hur låg man kan hålla den beror på hur stor rasen är, dvs. det genetiska underlaget.

En syskonparning ger en inavelsgrad på 25%
Halvsyskonparning 12,5%
Kusinparning 3,125%

Förälder-avkomma = 25% inavel
Helsyskon = 25% inavel
Halvsyskon = 12,5% inavel
Kusiner = 6,25% inavel

I övrigt korrekt :)

Det är ju inget jag tycker man ska göra oavsett ras, då jag anser att det blir alldeles för hög inavelsgrad i en sådan kombination.

okej, vad är det i första hand man tänker på som blir negativt i en inavel? Självklart har jag mina egna tankar om det men som sagt, vill höra mycket och mer!

Jag tyckte väl att det lät lite lågt med 3,125%, tack för rättningen :)

Ja, nu är det ju inte bara de positiva egenskaperna som förstärks vid linjeavel, utan även de negativa.

Sett ur hälsoperspektiv så kan man ju öka riskerna för HD, AD, ögonsjukdomar, och andra mindre trevliga hälsoproblem som nedsatt immunförsvar, allergier etc. genom ogenomtänkt och hög grad linjeavel

Jag anser nog även att det kan finnas en del risker för mentaliteten med allt för häftig linjeavel dessutom.

Nu pratar jag då om relativt höga % inavelsgrad. Inte om de under rekommenderade max 6.25%.

En annan aspekt är ju att man hela tiden gör avelsbasen lite snävare om man linjeavlar hårt inom en ras.

Okej, men man får alltså ha hur hög inavelsgrad som helst, det finns ingen lag eler vad man ska säga?

Vad händer om man tar en med säg 8% och blandar in något helt nytt, vad händer då?

Hundar med 25% eller högre reggas inte av skk.

Om ena föräldern har inavelsgrad 8% och paras med en obesläktad hund, så kan ju valparna hamna på noll% om man valt "rätt" hund att para med.

Nu får de erfarna uppfödarna rätta mig om jag har fel, men så här kommer jag ihåg det från den gången jag läste genetik:

En hund klassas som inavlad om inavelsgraden är över 10%. Men som sagts här är det ju bättre ju lägre den är. Hur låg man kan hålla den beror på hur stor rasen är, dvs. det genetiska underlaget.

En syskonparning ger en inavelsgrad på 25%
Halvsyskonparning 12,5%
Kusinparning 3,125%

När jag läste genetik fick vi lära oss att inavel är avel med besläktade individer, inte bara med närabesläktade individer. Det finns ingen officiell gräns för när något är inavel. Inavel är det även om det bara handlar om 1% inavel. Sedan handlar det bara om gradskillnader.

Den skadliga inaveln är den mellan individer som är nära besläktade.

okej, vad är det i första hand man tänker på som blir negativt i en inavel? Självklart har jag mina egna tankar om det men som sagt, vill höra mycket och mer!

När man inavlar dubblerar man anlag, man minskar den genetiska variationen. Förutom att man ökar risken för att skadliga gener ska dubbleras och orsaka direkt sjukdom hos djuren sänker man successivt immunförsvaret hos den population man inavlar. Immunförsvaret är beroende av genetisk variation för att kunna ebjuda ett brett skydd mot patogener. Mycket genetisk variation kan liknas vid ett välfyllt medicinskåp där inte bara ett läkemedel finns utan en mängd olika för olika åkommor. Om den genetiska variationen minskar sjunker även immunförsvarets förmåga att tackla olika patogener, medicinskåpets innehåll tunnas ut. Vad för nytta har du av ett sjujäkla lager av Alvedon när det egentligen är Tavegyl du behöver?

Fast det är ju skillnad på linjeavel och ren inavel, även om linjeavel i sig är en form av inavel.

Fast det är ju skillnad på linjeavel och ren inavel, även om linjeavel i sig är en form av inavel.

Nej, egentligen inte. Det handlar bara om att använda en förfinad term. Det låter bättre att ägna sig åt linjeavel än åt inavel. Ingen av de föreläsare jag har haft i genetik har gjort någon åtskiljnad utan det är något vi uppfödare gör.

En molekylärbiolog har uttryckt det på detta vis (och jag tycker det är en rätt så träffande beskrivning): Inavel kallas det när linjeaveln slår fel, linjeavel kallas det när inaveln slår rätt.

Jag var tvungen att kolla upp mina föreläsningsnoter för att se var jag fått de där 10% ifrån. Det stod bara att inavelsgraden inte bör överstiga det. Så det var, som du säger, lite fel att uttrycka det som att det endast är inavel över 10%. Rätt ska va rätt ;)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 286
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
547
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 310
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation