Importera mops från Ungern?

Smurfoff

Trådstartare
Har hittat en kennel i Ungern med mops. Som har fina hundar, flera importerade från usa och har sålt hundar till danmark, norge, tyskland. Vaccin pass och resan ingår i valpens pris. Som är betydligt lägre än en mops i Sverige.

Någon som tagit en hund från ungern?

Sv: Importera mops från Ungern?

Jag vet ganska många som tagit hund från Ungern, det har inte varit några problem. Men det är från vad jag förstår framstående kennlar. Men billigare är det.

vad är det man ska kolla upp hos uppfödaren? Jag ska be om referenser, att jag vill prata med hans valpköpare från ex danmark. Betalar man isåfall innan man får valpen? och kan dem skicka valpen via flyg ensam?

Är det enkelt sen att regga in den hos skk?

vad är det man ska kolla upp hos uppfödaren? Jag ska be om referenser, att jag vill prata med hans valpköpare från ex danmark. Betalar man isåfall innan man får valpen? och kan dem skicka valpen via flyg ensam?

Är det enkelt sen att regga in den hos skk?

Är den reggad i Ungerns FCI anslutna kennelklubb så reggas den i SKK när du skickat in exportstamtavlan i original, du får då en stämpel på den, kostar drygt 700 kr om de inte höjt senaste åren.
Självklart kan valpen flyga ensam, men inget jag skulle utsätta en liten valp för.

Hur ser hälsan ut hos avelsdjuren? Det finns gott om valpfabriker i forna öststaterna, men även bra kennlar. Veterinärintyg är lätta att förfalska. Kolla upp kenneln via http://www.mopsorden.se/ de kan förmodligen ge dig bäst upplysningar.

Läs oxå:
http://www.friskafrallor.info/friskamopsar.info/
http://baksidanavhundvarlden.wordpress.com/
https://www.google.se/search?q=baks...av+hundvärlden&rls=org.mozilla:sv-SE:official

Om jag inte var 250% säker på att allt var rosenrött o verifierat av oberoende personer med god insyn i mopsvärlden skulle jag aldrig köpa hund så, dessutom skulle jag hämta den själv.

Senast ändrad:

Vilken kennel är det? De lamico?
Det jag inte vet om dom ungerska mops kennlarna är inte värt att veta.

Som en rättelse till ett annat inlägg i tråden,stamtavlan kostar 661:- från SKK och numera är det ingen stämpel utan en klisterlapp :)

Ungern har ochså just nu mycket stora problem med sin kennel klubb MEOE som står under omorg. så för tillfället utfärdas bara exportstamtavlor sep ut. Detta kan däremot ändras snabbt eller bli som förra sommaren då det tog ca 4 mån att få stamtavlan.

Hämta själv är bästa grejen eller PM:a mig så sätter jag dig i kontakt med en ungersk transportör (privatperson som tjänar lite extra och transporterar åt flera större aktörer här i landet)

Och ja jag har flera ungerska hundar om någon undrar.

Ja det var den kenneln. Har också funderat från Tjeckien osv med.. Då jag tycker 18.000 för en mops är alldeles för dyrt i Sverige..

hitta även mopsförmedlingen på internet där dem tar hem en valp från tjeckien till en. kostar mellan 8-15000 och då ingår allt papper osv och man hämtar den i sverige

Då jag tycker 18.000 för en mops är alldeles för dyrt i Sverige..
Fast även om inköpspriset är billigare utomlands så när man väl lagt ihop alla summor för att få hem valpen och få den reggad och klar i SKK så har man inte sparat många kronor, om några alls.

Jag skulle inte importera enbart pga kostnadsfrågan. Slutpriset brukar inte bli mkt billigare om man ska räkna in resor osv.
Men om det är en vettig kennel som föder upp friska hundar så varför inte?

Själv har jag importerat från tjeckien och det var väldigt smidigt.

Vad är det för papper man behöver om man ska importera från Tjeckien? Jo jag funderar på att åka själv. Finns en känd kennel där som föder upp bra hundar.

Om valpen är under 12 veckor så behövs pass, vissa vaccinationer och införseltillstånd.

Vad brukar "runt-omkring-kostnaderna" landa på? Sådär mellan tummen och pekfingret... Bara nyfiken :)

Hitta en uppfödare i polen som även är registrerad i FIC. Så man kan regga valparna i skk. Kolla biljettpriserna och det var väldigt billigt att åka ner.. Hon fixar pass alla vacciner osv till resan. så själv behöver man bara fixa till jordbruksverket

Hitta en uppfödare i polen som även är registrerad i FIC. Så man kan regga valparna i skk. Kolla biljettpriserna och det var väldigt billigt att åka ner.. Hon fixar pass alla vacciner osv till resan. så själv behöver man bara fixa till jordbruksverket

Från polen beöver du inget från jordbruksverket,för dom är inte rabiesfria så därifrån måste valpen vara minst 3 mån o 21 dagar.

Vad brukar "runt-omkring-kostnaderna" landa på? Sådär mellan tummen och pekfingret... Bara nyfiken :)

Ca 1500skr för pass,vacc o exportstamtavla. En del uppfödare står för pass o vacc och då kommer man undan med bara exp.stamtavlan som i ungern ligger på ca 450kr om man inte vill ha den express (innom 3 dagar) då kostar det det dubbla .

Priset på mops i HU är ca 7-8500kr. Sen finns det dom som skor sig på resten av EU medborgarna :) som tidigare nämnda kennel,där priset är högt och kvaliteten dålig.

Är det svårare att få hem en valp från polen för landet inte är rabiesfritt? Valpen måste då vara 12 veckor? + ha rabies vaccin? men behöver inget intyg till jordbruksveerket då?

Danmark, tyskland, spanien och italien är mig veterligen inte heller rabiesfria men vi i träningsgänget har hämtat valpar från samtliga länder och där har det räckt med pass, parvo/lepto och införseltillstånd. Är valpen över 12 veckor gäller dock andra regler.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 754
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 317
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V