Importera mops från Ungern?

Sv: Importera mops från Ungern?

Rasklubbar importerar inte hundar för avel, det gör uppfödare.
Leon, från Österrike vaccinerades vid 8 o 12 v ålder med det vanliga + Lepto, samt Rabies lite senare.

Rasklubbar importerar inte hundar för avel, det gör uppfödare.
Leon, från Österrike vaccinerades vid 8 o 12 v ålder med det vanliga + Lepto, samt Rabies lite senare.

förlåt jag menade ju naturligtvis att rashundsklubbarna med glädje skulle se en avelsfrämjande import

Och det är naturligtvis inte en avelsfrämjande import jag vänder mig emot, då en etablerad, kunnig och erkänd kennelhållare importerar en ny blodslinje. Utan när någon för prisets skulle plockar hem en hund från dessa vad det gäller hundhållning inte rumsrena länder. Händelserna i norrköping pekar ju bara på en av riskerna med det handlandet:meh:

Landsbygdsbo: Mina erfarenheter är TVÄRT emot dina!

Jag har importerat att antal hundar från erkänt duktiga uppfödare utomlands och min personliga erfarenhet är att vi Sverige på många vis har en generellt sett mycket sjukare/sämre avel än många uppfödare har nere på kontinenten.

Vi här i Sverige har en förmåga att leka "rädda Joppe" med alla valpar som våra hundar föder. Det nappas och stödmatas, det hålls extra varmt och det ges antiboitika och b-vitaminer!
Allt för att hålla våra valpar vid liv! Oavsett hur livskraftig en valp är eller inte, alla skall räddas.

Många av mina uppfödar vänner/bekanta utomlands är mycket mer krassa i sin hantering av valpar.
Svaga valpar avlivas, valpar som har svårt att konkurrera pga sin storlek ges en chans att "komma i kapp" men avlivas annars, valpar som vid tiden för leverans inte håller samma höga standard som sina syskon stannar på kenneln några månader och observeras.
Detta tänk följer även med kring avelstikarna. Tikar som inte själva kan klara parning, dräktighet och valpning utan en massa bistånd stannar INTE kvar i avelsverksamheten.

Genom detta väldigt "osentimentala" tänkande hålls standarden mycket hög på alla valpar som levereras.
När det gäller hälsoundersökningar och medicinska tester så håller de MINST samma standard som våra svenska rasklubbar.

Så förklara gärna för mig vilka erfarenheter du har av att uppfödare har en mer sjukdomsbelastad avel än vi här i lilla ankdammen Sverige!?

/Swat

Fast det där tror jag knappast på heller. Djuren är inte friskare utomlands men de är inte friskare här. Det rimmar illa att dra en extrem mot en annan!

De importer jag har erfarenhet av från ryssland, polen etc. har varit tveksamma mentalt och inte lämnat bra valpar (ojämna kullar, krypta, felaktiga tänder etc.) så att uppfödarna har fått kassera dem. Dessa importerade av landets största uppfödare som är i kontakt med framgångsrika uppfödare från dessa länder. D.v.s inte köpta från vilken skituppfödare som helst. De som är importerade av tyskland, danmark, finland, USA, schweiz etc. har varit bättre. Men jag tror det skiljer sig mellan raser, den upplevelsen jag har från poland, ryssland o.s.v. när det gäller min ras är att många av deras linjer är skandinaviska men många av hundarna som sålts dit håller inte måttet här. D.v.s. de arbetar med vårat kasserat material. Men jag har bekanta som har arbetande hundar inom skydd, IPO som väljer att importera därifrån och gillar materialet så det måtte ju skilja mellan raser och kvalitet.

Man måste ju importera för att kunna bidra till vettig avel och hundarna är inte sämre utomlands, den enda skillnaden är att du inte har lika enkelt att finna dokumentation för linjerna. Men jag håller med landsbygdsbo i faktumet att det inte finns någon anledning för en privatperson att plocka in en utländsk hund som inte ska brukas till annat än sällskap från länder med rabies och andra smittor vi inte vill ha in till Sverige. Om de inte vet vem de importerar ifrån så är ju risken stor att de köper från en skituppfödare för att de är billigare. Dessutom vad jag vet tar de vettiga uppfödare i utlandet i princip samma priser som de svenska när de ska sälja till oss svenskar. Annat vore ju dumt.

Landsbygdsbo: Mina erfarenheter är TVÄRT emot dina!

Jag har importerat att antal hundar från erkänt duktiga uppfödare utomlands och min personliga erfarenhet är att vi Sverige på många vis har en generellt sett mycket sjukare/sämre avel än många uppfödare har nere på kontinenten.

Vi här i Sverige har en förmåga att leka "rädda Joppe" med alla valpar som våra hundar föder. Det nappas och stödmatas, det hålls extra varmt och det ges antiboitika och b-vitaminer!
Allt för att hålla våra valpar vid liv! Oavsett hur livskraftig en valp är eller inte, alla skall räddas.

Många av mina uppfödar vänner/bekanta utomlands är mycket mer krassa i sin hantering av valpar.
Svaga valpar avlivas, valpar som har svårt att konkurrera pga sin storlek ges en chans att "komma i kapp" men avlivas annars, valpar som vid tiden för leverans inte håller samma höga standard som sina syskon stannar på kenneln några månader och observeras.
Detta tänk följer även med kring avelstikarna. Tikar som inte själva kan klara parning, dräktighet och valpning utan en massa bistånd stannar INTE kvar i avelsverksamheten.

Genom detta väldigt "osentimentala" tänkande hålls standarden mycket hög på alla valpar som levereras.
När det gäller hälsoundersökningar och medicinska tester så håller de MINST samma standard som våra svenska rasklubbar.

Så förklara gärna för mig vilka erfarenheter du har av att uppfödare har en mer sjukdomsbelastad avel än vi här i lilla ankdammen Sverige!?

/Swat

vi har en annan syn på hundar, jag och de flesta med mig anser att hundarna ska vara hanterbara o sociala förutom bra bruksegenskaper o bra fysik.

kolla bara hur en svensk rottis agerar och en från sydosteuropa.

naturligtvis har vissa raser pga av tradition o antal individer fler goda avelshundar. i olika länder. vill jag exempelvis ha tag i en liten münsterländer som jag vill jaga med så är jag inte främmande att leta i Tyskland, väl medveten om att hälsan vad det gäller ögon o höfter är sämre . men att antalet kennlar med mkt goda jaktmeriter är betydligt högre. priset...ca 60% av det svenska. men att från det gå till att importera en handväskehund från rumänien är det en lång väg

Det finns fina schäfrar i Sverige, man ska vara väl insatt i och med att även mentalt mycket trevliga schäfrar kan ha problem med allergier och mage. Men vet man vad man letar efter så ska det inte vara så svårt tydligen. Det är värre med rottisarna, helt klart.

Det finns fina schäfrar i Sverige, man ska vara väl insatt i och med att även mentalt mycket trevliga schäfrar kan ha problem med allergier och mage. Men vet man vad man letar efter så ska det inte vara så svårt tydligen. Det är värre med rottisarna, helt klart.

Visst finns det fina schäfrar och rottisar i Sverige.

Men tittar man på en utställning där det är schäfrar i ringen så säger i alla fall mitt sunda förnuft att en hund inte ska ha en så sluttande bakvagn.

DDR schäfrarna ser mer ut som hundar ska göra, dvs ryggen ser inte ut som en kälkbacke...
sch_285008_s.gif

800px-laikarosenhof.jpg

Senast ändrad:

Det finns väl ingen som vill ha en arbetshund som köper från utställningslinjer? Det gäller oavsett vilket land hunden kommer. Hund nr 1 ser faktiskt inte så katastrofal ut i ryggen, men den är uppställd så att den lutar mer än hund nr 2. Det finns många bruksschäfrar som ser ut som nr 1 :). Rena utställningshundar har inte en sluttande rygg, de har en ganska rejäl karprygg och har mycket mer vinklade bakben tyvärr.

Det finns väl ingen som vill ha en arbetshund som köper från utställningslinjer? Det gäller oavsett vilket land hunden kommer. Hund nr 1 ser faktiskt inte så katastrofal ut i ryggen, men den är uppställd så att den lutar mer än hund nr 2. Det finns många bruksschäfrar som ser ut som nr 1 :). Rena utställningshundar har inte en sluttande rygg, de har en ganska rejäl karprygg och har mycket mer vinklade bakben tyvärr.

naturligtvis, men då är vi ju inne på en annat önskemål.
för att få pris på en utställning för en bruks eller jakthund så anser jag att hunden ska redan ha motsvarande pris i bruks eller jaktprov vilket på sikt skulle gynna rasen i mina ögon

ex skulle det betyda att en irländsk setter inte skulle kunna meritera sig i ringen utan att först meriterat sig på fältet

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 754
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 317
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V