Importera mops från Ungern?

Sv: Importera mops från Ungern?

Fast ska man köra hunden så måste man väl ändå vaccinera, för att man passerar antingen danmark eller fra/ty? Eller kan man åka hela vägen till Gbg (utan att det kostar 3 ggr valppriset)?
Ja, så är det ju. Men det är få som åker bil med valpen så långt. De flesta flyger ju.

Snälla LÄGG NER.

Varför det? Räcker det inte med att du blir struken medhårs på andra hundfora?
Men det är klart, lyssnar du hellre på okunniga amatörer så är det din ensak. Iaf så läge det det inte går ut över våra försäkringspremier.

Vad menar du nu? Jag har skrivit i forum osv för att få VETA att andra människor som har importerat. Jag blev anklagad för att skrivit skit om importhundar. Varför skulle jag skriva skit om importhundar när jag inte ens har någon erfarenhet? Folk skrev dock att dem hade fått demodex osv av en oseriös förmedling av mopsar. Att man skulle akta sig då dem inte har samma standard som vi utan kan avla på sjuka hundar utan problem. Då skrev jag att jag funderar på att ta ifrån Sverige istället, då är det skitsnack från min sida? Fattar ingenting. Sen har jag mejlat massvis med uppfödare utomlands. Mitt mejl har alltid börjat med Do you have any planned litters? Då skickar dem flesta vet inte just nu, men har valpar nu som är till salu, och skickat bilder. Då har jag svarat och frågat om pris. Då är JAG oseriös igen... Har alla mejlen sparade om någon vill se. Jag tycker det är viktigt man mejlar runt och frågar, varför ska det va förbjudet? Men man ska nog sluta skriva i forum då allt missuppfattas ska hitta min mops på egen hand och ta i kontakt med uppfödare.. Tack och hej!

Lufthansa och finnair tillåter hund i kabinen från England. Om du åker via lufthansa kan du byta flyg i Berlin, till Airberlin dem tillåter hund vidare till danmark/sverige.

Jag kollade priserna blev inte så farligt dyrt.. runt 2000 kanske för att hämta hem hunden.

I början av tråden visade sig buke från sina bästa sida. Du får många o ingående svar från andra som har erfarenhet av import o av rasen, vad händer?
Du blir otrevlig.

Hur stor tror du motiveringen blir för oss o andra att svara i trådar där folk ber om hjälp, efter att ha läs den här tråden?

I början av tråden visade sig buke från sina bästa sida. Du får många o ingående svar från andra som har erfarenhet av import o av rasen, vad händer?
Du blir otrevlig.

Hur stor tror du motiveringen blir för oss o andra att svara i trådar där folk ber om hjälp, efter att ha läs den här tråden?

Sen började buke kommentera vad hon skrev på fb och hur hon skrev till uppfödare. Så var inte TS som började bli otrevlig, hon försvarade sig när folk började lägga sig i saker som inte hörde till tråden.

Jag har ingen erfarenhet av att importera mops men delar mitt hem med två sådana små ljuvliga varelser. För mig finns ingen annan ras, men! Det finns många problem med hälsan och andningen. Jag hade aldrig vågat köpa en mops utan att kunna kolla upp härstamningen mycket noga och träffa både föräldradjuren och uppfödaren. Om man inte är väldigt erfaren sedan tidigare är det dessutom värdefullt att ha en bra uppfödare i närheten som man kan vända sig till för att få stöd och råd. Om det visar sig vara något fel på valpen är dolda felförsäkringen guld värd.

Efter att ha tagit en kull på tiken i somras vet jag hur mycket kostnader och jobb som man får lägga ner. Dessa kostnader ska sedan täckas ur en oftast ganska liten kull om 2-4 valpar. Om föräldradjuren är meriterade har stora kostnader lagts ner på det. Kostanden för att para med en bra hane är hög. Jag fick köra 40 mil för att para tiken och det var sannerligen inte gratis att para heller. Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att mopsvalpar kostar faktiskt.

Att som erfaren uppfödare ta hem valpar från utländska uppfödare man känner väl till i syfte att få in intressanta linjer i sin avel är en sak. Det har jag all förståelse för. Men att som privatperson, utan kontakter eller fördjupade kunskapen om aveln inom rasen, fattar jag inte riktigt. Aldrig i livet att jag hade låtit någon skicka en liten skör mopsvalp med flyg i lastutrymmet. Jag hade till varje pris själv velat hämta valpen och resa hem med den. Då har man sannolikt inte sparat särskilt mycket pengar i slutänden.

Har hittat en kennel i Ungern med mops. Som har fina hundar, flera importerade från usa och har sålt hundar till danmark, norge, tyskland. Vaccin pass och resan ingår i valpens pris. Som är betydligt lägre än en mops i Sverige.

Någon som tagit en hund från ungern?

Behöver verkligen den svenska mopsstammen detta tillskott?

Eller handlar den om ren snikenhet?

Behöver verkligen den svenska mopsstammen detta tillskott?

Eller handlar den om ren snikenhet?

Jag svarar :D

På första frågan nej. På andra frågan så är det tydligen tabu inom hundvärlden att köpa billigt.
Man får pruta på hästar, bilar, ta in islänningar från Island för en billig summa osv osv...
Men gud nåde om du kan hitta en billig rasren hund med papper (utan att pruta), då är man sniken.

Senast ändrad:

Jag kommer köpa ifrån Sverige. Har räknat ut visst man sparar några tusenlappar på att importera. MEN sen gäller inte dolda fel om man köper från utlandet. Så betalar gärna dem tusenlapparna extra. Men har mejlat många uppfödare och har hittat allt från 16.000 till 22.000. Med meiterade föräldrar. Så ska åka och besöka några kennlar i närheten av mig för att se vilken jag gillar. Tack alla för svar!

Ja det är märkligt, och ännu märkligare att det främst gäller valpar. Vuxna hundar är annorlunda. Då är det tydligen okej att lägga ett skambud...

Du kan inte tänka dig en något äldre hund? Hundar sjunker SNABBT i värde efter de första månaderna. En som har hunnit bli några månader/ett par år är ofta väldigt mycket billigare, ibland under halva priset. Då har du också fördelen att du vet vad du köper, hur bra den andas och om den har några andra defekter.

Jag kommer köpa ifrån Sverige. Har räknat ut visst man sparar några tusenlappar på att importera. MEN sen gäller inte dolda fel om man köper från utlandet. Så betalar gärna dem tusenlapparna extra. Men har mejlat många uppfödare och har hittat allt från 16.000 till 22.000. Med meiterade föräldrar. Så ska åka och besöka några kennlar i närheten av mig för att se vilken jag gillar. Tack alla för svar!
Klokt beslut. Lycka till med din nya kompis. :)

Jag svarar :D

På första frågan nej. På andra frågan så är det tydligen tabu inom hundvärlden att köpa billigt.
Man får pruta på hästar, bilar, ta in islänningar från Island för en billig summa osv osv...
Men gud nåde om du kan hitta en billig rasren hund med papper (utan att pruta), då är man sniken.

Pruta på en vara är en sak.
Men att för snikenhets skull riskera lidande + andra bekymmer är enbart billig snikenhet.

Att ta hem en islänning kan bidraga till aveln + att risken för sjukdomar är rätt liten vid import från Island. Men att plocka hem hundar från Bulgarien, Rumänien o Ungern...fy faan. Och det för att snika åt sig ngr tusenlappar.

Kan ju bara hoppas att försäkringsbolagen är snabba på att svara upp med rejäla premiehöjningar för importhundarna.

Men det är klart, det finns ju de som hyr in folk billigt och lagligt med.

Ja det är märkligt, och ännu märkligare att det främst gäller valpar. Vuxna hundar är annorlunda. Då är det tydligen okej att lägga ett skambud...

Men det är ju ändå säljaren som avgör om det blir en affär.
Skambud är inget annat än just skambud och av inget vidare värde.

Sedan är det ju inte ovanligt att säljaren inte vet vad marknaden är beredd att betala och att detta blir en chock för honom/henne.

Kan ju bara hoppas att försäkringsbolagen är snabba på att svara upp med rejäla premiehöjningar för importhundarna.

Menar du med detta att hundar i andra länder generellt är mer sjuka/skadebenägna? Eller är det just de hundar som tas in till Sverige som i högre grad än andra hundar är mer benägna att bli sjuka/råka ut för olyckor?

Ja äldre hundar ska helst skänkas bort...

Fast uppfödare tar ju inte betalt för äldre hundar heller?

I början på sommaren köpte jag min ena Dvärg Schnauzer, 2 år besiktad UA, ögonlyst, utställd med excellent som resultat.
Väluppfostrad, världens enklaste och snällaste hund att ha och göra med, har gått lös från dag 1.
Nu har visserligen uppfödaren avelsrätten kvar men ändå ville hon bara ha 5000:- för honom? :eek: O_o :D
Jag tycker nog han borde kostat typ 15000 just för att han är ju färdig och klar, bara att ha kul med honom och dessutom slipper jag trimma hunden för det gör uppfödaren eftersom han ska fortsätta att ställas ut vilket jag tycker är roligt så länge jag bara behöver se till att hunden hamnar hos uppfödaren och hon sköter resten :D
Jag är gärna med och tittar gärna på men jag vägrar att springa runt å se fånig ut i en kvadratisk "ring".

Så nog borde det finnas en marknad för en äldre väluppfostrad hund utan problem?
Men det gäller väl att hitta rätt människor också vilket säkert inte är så himla enkelt.

.....och jag fick ge 140000 för ett oskrivet kort ( också dvärgschnauzer) som sen utvecklade "icke godkänd färg" :meh:
Gjorde väl inte mig så mycket eftersom jag inte har några utställnings eller avelsplaner men OM jag hade haft det hade han varit helt "värdelös" i det avseendet nu. Hade jag eller uppfödaren anat att detta skulle ske när jag köpte honom hade jag fått honom avsevärt mycket billigare pga skönhetsfel.
Ja, att köpa valp är lite av ett lotteri...särskilt om man är intresserad av avel/utställning. Hade jag haft sådana intressen hade jag gjort som Pulkaskurk och skaffat mig en lite äldre valp/hund :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 754
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 317
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V