Importera mops från Ungern?

Sv: Importera mops från Ungern?

Hahahahaha....hoppsan!

två nollor extra slant vist med....meeen man kan väl få skryta lite? :p

Två nollor?!?!

En nolla menar du väl ändå? ;)

Jo visst är det helt klart en större risk med att köpa en valp om man är utställnings intresserad.
Min "gammelhund" är också en sån där "fulhund" som inte duger till varken avel eller utställning.
Han kostade betydligt mer än min "finhund".
Tur för mig att jag inte är speciellt intresserad av utställning och avel utan vill mest ha en rolig sällskapshund som jag tränar lite lätt med på egen hand.
Så för mig är han ändå världens bästa trots att han är lite ful men har å andra sidan varit extremt frisk fram tills nu.
Och en pigg, frisk och glad hund är trots allt viktigare för mig än fula öron :)

Håller med dig om hellre frisk än snygg!

Så låt mig gissa....du har en Batman-schnauzer :D

Varför blir en del så?

Frasse är egentligen skitsnygg enligt uppfödaren som höll på att börja lipa av förtvivlan när hon såg han vid andra trimningen. Perfekt i kropp, temprament, pälskvalité och snyggt tecknat, meeeen så har han redan fått en massa kritvita hårstrån i det svarta på rygg och nacke. Det gör att han ser urgammal ut fast han bara är 7 mån :(

Man kan nog säga att han är av färgen Svart/silver/vit............

Haha yepp en Batman-schnauzer är verkligen rätta ordet! :D

Min är tydligen också jättefin men öronen och sen är han i största laget.
Fast för mig är det bra att han är lite stor för han hänger lätt med mig när jag rider :)

Men jag vet inte varför han gör så med öronen? O_o
Å det värsta är att det smittar! För min lille prins började göra exakt likadant med ena örat efter att ha umgåtts med min gamling i typ 5 min hos uppfödaren och han har aldrig gjort så med öronen förr :crazy:
Hoppas bara att det inte blivit ngn permanent "öronskada" iom kommande utställningar...

Senast ändrad:

Menar du med detta att hundar i andra länder generellt är mer sjuka/skadebenägna? Eller är det just de hundar som tas in till Sverige som i högre grad än andra hundar är mer benägna att bli sjuka/råka ut för olyckor?

Ja jag menar att hundar från vissa länder är mer benägna att drabbas av sjukdomar o skador.

Vi har i Sverige sedan många år en konsekvent politik vad det gäller ärftliga skador och förebyggande behandlingar så som vaccineringar o avmaskningar.

Så antingen köper man en dyr valp i Sverige med svenska papper eller så väljer man att importera själv med allt vad det innebär.
Jag anser att vi ska stödja seriösa kennlar i Sverige istället för att ta hem "ful"hundar från sydost!

obs bedriver inte uppfödning själv.

Frasse är egentligen skitsnygg enligt uppfödaren som höll på att börja lipa av förtvivlan när hon såg han vid andra trimningen. Perfekt i kropp, temprament, pälskvalité och snyggt tecknat, meeeen så har han redan fått en massa kritvita hårstrån i det svarta på rygg och nacke. Det gör att han ser urgammal ut fast han bara är 7 mån :(

Man kan nog säga att han är av färgen Svart/silver/vit............

Vad har föräldrarna för färg och även i andra led? Skulle tippa på att det ligger ps nära, om det inte är en ps?

Fast uppfödare tar ju inte betalt för äldre hundar heller?

I början på sommaren köpte jag min ena Dvärg Schnauzer, 2 år besiktad UA, ögonlyst, utställd med excellent som resultat.
Väluppfostrad, världens enklaste och snällaste hund att ha och göra med, har gått lös från dag 1.
Nu har visserligen uppfödaren avelsrätten kvar men ändå ville hon bara ha 5000:- för honom? :eek: O_o :D
Jag tycker nog han borde kostat typ 15000 just för att han är ju färdig och klar, bara att ha kul med honom och dessutom slipper jag trimma hunden för det gör uppfödaren eftersom han ska fortsätta att ställas ut vilket jag tycker är roligt så länge jag bara behöver se till att hunden hamnar hos uppfödaren och hon sköter resten :D
Jag är gärna med och tittar gärna på men jag vägrar att springa runt å se fånig ut i en kvadratisk "ring".

Så nog borde det finnas en marknad för en äldre väluppfostrad hund utan problem?
Men det gäller väl att hitta rätt människor också vilket säkert inte är så himla enkelt.

Nu menade jag inte hur uppfödare gör. För jag kan också skänka bort..

Utan jag menar att de som vill ha en äldre hund, väldigt ofta räknar med att få den väldigt billigt eller gratis. Även om hunden tex är röntgad, kanske något utställd mm..

Nu menade jag inte hur uppfödare gör. För jag kan också skänka bort..

Utan jag menar att de som vill ha en äldre hund, väldigt ofta räknar med att få den väldigt billigt eller gratis. Även om hunden tex är röntgad, kanske något utställd mm..

Knasigt resonemang i sånt fall.
Jag kan ju förstå att man inte är så villig att ge några större summor för en vuxen problemhund.

Men en fullt frisk, trevlig och väluppfostrad hund borde ju vara hett eftertraktad?
Visst är det mysigt och roligt med valp, men det är ju samtidigt skitjobbigt också + att man behöver ju ta ledigt om man inte har arbete där hunden kan vara med.
Jag jämför nog min hund med en relativt välutbildad häst med bra stam och det betalar man ju för utan att tycka det är konstigt..

Pappan är vit. Uppfödaren har använt vit hane förr på sina s/s-tikar och Frasse är den första som blev såhär :(
De andra 4 kullsyskonen är svarta och fina. Träffade en av tikarna hos uppfödaren sist jag var och trimmade och hon var så fint blanksvart :love:

Precis som din Pulkaskurk är han nästan på gränsen till stor men jag tycker bara att han är "praktisk" :D

Till uppfödarens förtret vill jag ha lite kortare skägg, ben och maghår när vi trimmar än vad som är "tjusigt" för jag vill ha en praktisk vovve :p

Hihi vi verkar vara ganska lika :p

Min gamling rakar jag allt utom skägg och ögonbryn på, resten av kroppen är han nakenhund på :D
Sjukt praktiskt i skogen och i stallet.
Nu har han dessutom fått hudcancer så nu måste han vara nakenhund så vi har möjlighet att upptäcka eventuella nya tumörer och operera bort dem i tid.

Ja jag menar att hundar från vissa länder är mer benägna att drabbas av sjukdomar o skador.

Vi har i Sverige sedan många år en konsekvent politik vad det gäller ärftliga skador och förebyggande behandlingar så som vaccineringar o avmaskningar.

Så antingen köper man en dyr valp i Sverige med svenska papper eller så väljer man att importera själv med allt vad det innebär.
Jag anser att vi ska stödja seriösa kennlar i Sverige istället för att ta hem "ful"hundar från sydost!

obs bedriver inte uppfödning själv.

Nu är jag skit less på din propaganda mot import hundar,hur många har du importerat/ägt ?
Du tycks ju ha stooooooooooor erfarenhet av dessa ,NOT!

Och skador är inte ärftliga ;)
Jag kan bara tala för Ungern av dom länderna du tidigare räknade upp och hundarna där är betydligt mer vacc och avmaskade än här,valparna där har vacc 5 ggr mot olika saker när dom är 16 veckor en svensk valp är vacc 2 ggr.
NU snackar vi stamtavle hundar inge "ful" hundar.

Och ja,jag har ett flertal HU hundar i mitt hem då dom där nere är bättre på välandandes trubbnosar än här i landet.

Landsbygdsbo: Mina erfarenheter är TVÄRT emot dina!

Jag har importerat att antal hundar från erkänt duktiga uppfödare utomlands och min personliga erfarenhet är att vi Sverige på många vis har en generellt sett mycket sjukare/sämre avel än många uppfödare har nere på kontinenten.

Vi här i Sverige har en förmåga att leka "rädda Joppe" med alla valpar som våra hundar föder. Det nappas och stödmatas, det hålls extra varmt och det ges antiboitika och b-vitaminer!
Allt för att hålla våra valpar vid liv! Oavsett hur livskraftig en valp är eller inte, alla skall räddas.

Många av mina uppfödar vänner/bekanta utomlands är mycket mer krassa i sin hantering av valpar.
Svaga valpar avlivas, valpar som har svårt att konkurrera pga sin storlek ges en chans att "komma i kapp" men avlivas annars, valpar som vid tiden för leverans inte håller samma höga standard som sina syskon stannar på kenneln några månader och observeras.
Detta tänk följer även med kring avelstikarna. Tikar som inte själva kan klara parning, dräktighet och valpning utan en massa bistånd stannar INTE kvar i avelsverksamheten.

Genom detta väldigt "osentimentala" tänkande hålls standarden mycket hög på alla valpar som levereras.
När det gäller hälsoundersökningar och medicinska tester så håller de MINST samma standard som våra svenska rasklubbar.

Så förklara gärna för mig vilka erfarenheter du har av att uppfödare har en mer sjukdomsbelastad avel än vi här i lilla ankdammen Sverige!?

/Swat

+1 på den. Har själv importerat - från Polen iof - och fått en mycket trevlig hund. Kenneln vi hämtade på hade 20-talet hundar totalt. I alla åldrar. Det var kul att se äldre (gamla) hundar samsas med unga valpar. Rastgårdarna fyllde väl våra svenska krav. Det fanns vad vi kunde se absolut ingen anledning att förfasa sig. Det ÄR skillnad på rashundar och gatuhundar och det kanske det är dags att inse lite här o var.

Och sådant undviker vi om hundköparna kunde lära sig att köpa hund med stamtavla eller lära sig landskods nummret på chippen.

Nu är jag skit less på din propaganda mot import hundar,hur många har du importerat/ägt ?

Jag kan bara tala för Ungern av dom länderna du tidigare räknade upp och hundarna där är betydligt mer vacc och avmaskade än här,valparna där har vacc 5 ggr mot olika saker när dom är 16 veckor en svensk valp är vacc 2 ggr.

Och ja,jag har ett flertal HU hundar i mitt hem då dom där nere är bättre på välandandes trubbnosar än här i landet.
Jag undrar också vad LBB har för grund för sina påståenden.
Samtidigt udrar jag vilka vaccinationer som görs som vi inte gör (behöver göra här).
PL

Antar att hon menar vacc mot leptospiros och rabies också? Är ju mer eller mindre standard nere på kontinenten med DHP(Pi)+L+R och särskilt på hundar som ska flyttas över gränser.

Samtidigt udrar jag vilka vaccinationer som görs som vi inte gör (behöver göra här).
PL

Som Malibu_Stacy säger rabies,lept + något som jag ännu inte kommit på vad det är bra för.
Sen vacc dom 1a gången redan vid 6 v
Senaste hunden hade Vanguard 5 x 2ggr
Och Vanguard 7 x2 ggr (tror den motsvarar våran DHPPI)
lept + rabies
Avmaskad x3 ggr mot dv-bandmask
Och behandlad mot ohyra (vilket uppskattas :) )

Hon kom som 3 mån o 25 dagar gammal.

Dock säger jag inte att allt det behövs här.

nej jag har inte köpt eller importerat hundar.
Ja jag har erfarenheter från hundar i dessa länder
och nej jag vill inte att vi i Sverige ska göra samma erfarenheter.

Att de som vill ha friska hundar tvingas vaccinera o avmaska sina hundar betydligt oftare i Ungern o Rumänien är ju den enkla orsaken till varför jag inte vill ha skiten här!!!

Om du har på fötterna vad det gäller avelsmaterialet, att hundarna verkligen skulle vara bättre där än här så skulle väl de svenska rasklubbarna med glädje importera avelshundar och riktat inrikta sig på dessa.

Men för de allra flesta så ligger andra orsaker bakom. Priset, känslor etc etc.

Vilket inte, i mina ögon motiverar att riskera lidande o död för resten av den svenska hundstammen.

Var och en gör sina val, men jag skulle inte drömma om att göra ett så dåligt val

PL

En av orsakerna är väl vad som hände i Norrköping häromsistens.

Men för att ta upp det hela på en seriös nivå, vilka orsaker förutom avelsmässiga motiverar en import av djurmaterial?

Udda raser som vi får in som kanske inte passar in i vår urbana livsmiljö plockas hem.

Trångsynta grisjägare som läser om tuffa hundar i vilda jakter plockar hem dessa trots att dessa jakter etiskt sett inte är acceptabla här eftersom vi inte gillar hundar som släpps på vilt i pack.

Kan du med din kunskap om biologi o avel ge en enda rimlig förklaring till import av hundar som inte rör avelsarbete.

Förutom den rent ekonomiska;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 754
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 317
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V