Importera mops från Ungern?

Sv: Importera mops från Ungern?

Jordbruksverket räknar EU länder som inte haft något känt rabies fall på 2 år (tror jag det var) som rabiesfria och då kan man ta in valpar mellan 8-12 veckor.
Bara att läsa inantill på www.sjv.se

*KL*
Om man inte är väldigt väl insatt skulle jag absolut avråda att importera mops från fd öststaterna. Naturligtvis finns det bra uppfödare där med som tar hand om sina valpar på bästa sätt men det finns också MYCKET valpfabriker och konstiga "förmedlingar". Många kör med referenser till "tidigare valpköpare" och liknande vilket bara är bluff, det är personer som får sig en hacka.
Förfalskade papper är heller inte helt ovanligt.
Så se upp!!

Jo jag börjar misstänka det... Skulle jag köpt en valp skulle jag hämtat den själv. Hitta en uppfödare i Polen jag trodde va bra men hon ville ha 100 euro för att sätta upp sig på reserveringslistan :O Jag fråga om referenser från valpköpare då sa hon bara du kan kolla i mitt galleri där lägger dem upp bilder.. Då är det bilder HON lagt upp ingen kontakt information till någon valpköpare.. Luktar skumt

Och som en brasklapp till TS vill jag säga att man skriver inte här inne och sen lägger ut en massa skit om importhundar och ev kontakter på FB.
Mopsvärlden i sverige är liten ;)

Jag har väll inte sagt att importhundar är skit? Jag har frågat runt och startat trådar ja för ja vill se om det är folk som importerat.

Är det bara priset som styr? Eller finns det något annat, typ linjer, hälsa etc. som kan tänkas prioriteras i köpet? Verkar som om tråden är väldigt styrd med plånboken och inte med en målsättning om att få en specifik hund, så länge rasen och priset är rätt...

jag vill ha en hund som passar både som sällskapshund och kunna ställas ut. Har insett nu att det är en dyr ras. och jag ska spara.. då det inte är aktuellt förens nästa år. tänkte mer ta in från utlandet då de kan va kul att ha lite andra linjer än i sverige då ja kommer avla i framtiden

jag vill ha en hund som passar både som sällskapshund och kunna ställas ut. Har insett nu att det är en dyr ras. och jag ska spara.. då det inte är aktuellt förens nästa år. tänkte mer ta in från utlandet då de kan va kul att ha lite andra linjer än i sverige då ja kommer avla i framtiden

Få se nu, för några veckor sedan skulle du ha en Amstaff, sen tänkte du åka som au pair till USA o nu skall du plötsligt bli Mopsuppfödare?

?? Man kan väll ändra sig. Ja jag ville ha en amstaff men sen passade jag en och kände att den rasen inte alls passade mig. Nu är ju mops inte aktuellt förens nästa år så nu kommer jag åka till uppfödare och titta på rasen och besöka utställningar.

Hur är det att importera från England?

Här kostar Kennel club registrerade Mopsar vanligen runt 7000-10000.
Omplaceringar kan du få för hälften av det.

Det är tokdyrt att flyga hundar från UK, men hittar man nån som ändå kör med bil blir det en helt annan summa.

Man kan väll ha med sig hunden på planet?
Inte alls bolag som tillåter det som sagt, men flera av bolagen vill dessutom att hundarna ska vara över 12 veckor gamla innan de flyger och det är inte alla uppfödare som vill ha en valp så länge extra.

Däremot är det väldigt enkelt att importera från UK eftersom det är sjukdomsfritt. Behöver inga rabiesvaccinationer etc. Inte ens avmaskas, fast det gör man ju ändå.

Hm. Såg att sas inte tillät från UK. vad beror de på att knappt några bolag tillåter från UK?

Fast ska man köra hunden så måste man väl ändå vaccinera, för att man passerar antingen danmark eller fra/ty? Eller kan man åka hela vägen till Gbg (utan att det kostar 3 ggr valppriset)?

Och som en brasklapp till TS vill jag säga att man skriver inte här inne och sen lägger ut en massa skit om importhundar och ev kontakter på FB.
Mopsvärlden i sverige är liten ;)

Och nu vet jag att mops europa är ännu mindre ,det tog inte längre tid för ett mail att dyka upp här från Ungern.
TS om du inte ska köpa hund förän till våren så ska du nog säga det redan i mailet.:idea:

alla mejl jag har skickat har jag frågat om uppfödaren har planerade kullar. Dem flesta svarar då vi har en kull valpar nu. och skickar bilder. (?)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 754
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 317
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar