Sv: Importera katt?
Jag har inte importerat därifrån själv men är ju ändå delaktig i "transportcirkusen" i vår ras...
Hur man gårtillväga beror på om det finns möjlighet för dispens att ta in en unge eller inte. Tyskland är tex svårt. Holland och delar av Italien vet jag går bra, Frankrike vet jag inte (det beror på hur det är rabiesklassat av sjv).
Från de länder där man kan ta in en unge gäller följande:
Katten ska vara under 3 mån vid införsel, chippad och ha pass (kan vara ett problem i Italien, det krävs tydligen något undantag för att vet. där ska utfärda pass till en unge under 3 mån).
I god tid innan införsel ska man söka dispens hos sjv, och sedan måste kattens uppfödare skaffa papper på att den bara vistats hos dem utan kontakt med utomstående djur osv. Allt detta står på sjvs hemsida...
Sedan hämtar man bara katten med flyg, går på rött i tullen och visar pappren. Man kan skicka den med flygrfrakt men det är faktiskt ofta lika dyrt som att åka själv, och då gäller egentligen andra regler för införsel. Dessutom vill man ju gärna träffa uppfödaren åtminstone engång (även om jag aldrig träffat uppfödaren till min katt och nu ev. ska köpa en tuill av henne utan att träffa henne...)
Kontakt med uppfödare utomlands kan vara svårt, ofta krävs bra referenser för att få köpa avelskatt, och man ska vara säker på vad man vill ha för att inte bli lurad. (Därmed absolut inte sagt att alla utländska uppfödare är rötägg, det är bara svårare att veta det ryktesvägen från ett annat land...)