Importera katt?

Nussikan

Trådstartare
Någon som importerat katt från Holland, Tyskland, Italien eller Frankrike? Hur gjorde ni? Vilket transportmedel använde ni och vad kostade själva frakten? Vilka papper behövs och måste dom sitta i karantän? Tacksam för svar :)

Sv: Importera katt?

Jag har inte importerat därifrån själv men är ju ändå delaktig i "transportcirkusen" i vår ras...

Hur man gårtillväga beror på om det finns möjlighet för dispens att ta in en unge eller inte. Tyskland är tex svårt. Holland och delar av Italien vet jag går bra, Frankrike vet jag inte (det beror på hur det är rabiesklassat av sjv).

Från de länder där man kan ta in en unge gäller följande:
Katten ska vara under 3 mån vid införsel, chippad och ha pass (kan vara ett problem i Italien, det krävs tydligen något undantag för att vet. där ska utfärda pass till en unge under 3 mån).

I god tid innan införsel ska man söka dispens hos sjv, och sedan måste kattens uppfödare skaffa papper på att den bara vistats hos dem utan kontakt med utomstående djur osv. Allt detta står på sjvs hemsida...

Sedan hämtar man bara katten med flyg, går på rött i tullen och visar pappren. Man kan skicka den med flygrfrakt men det är faktiskt ofta lika dyrt som att åka själv, och då gäller egentligen andra regler för införsel. Dessutom vill man ju gärna träffa uppfödaren åtminstone engång (även om jag aldrig träffat uppfödaren till min katt och nu ev. ska köpa en tuill av henne utan att träffa henne...)

Kontakt med uppfödare utomlands kan vara svårt, ofta krävs bra referenser för att få köpa avelskatt, och man ska vara säker på vad man vill ha för att inte bli lurad. (Därmed absolut inte sagt att alla utländska uppfödare är rötägg, det är bara svårare att veta det ryktesvägen från ett annat land...)

Japp. Snart 3 :angel: :D

Norge räknar jag knappt som utomlands, det enda man ska komma ihåg är att få med sig transfer, och att norska uppfödare inte alltid levererar med två vaccinationer. Det finns inga gränsregler.

Asså jag fick för mig att det var massa krångel med tull och så när det var Norge, eftersom dom inte är med i EU, jag har beställt/skickat mycket grejer till Norge i jobbet och dom har ju massa konstiga regler om allt :) Då måste dom inte sitta i karantän heller utan det räcker med vet. intyg eller?

Du behöver ingenting. Norge är nästgårds, som att hämta en bondkattunge i granngården :D

Haha, perfekt! :) Fast nu har jag ju inte hittat min lilla prinsessa än, men det är ju bra att veta hur det funkar i dom olika länderna. Är det lika lätt från Danmark?

Danmark är samma procedur som de övriga eu-länderna: pass, dispens hos sjv, under 3 mån, dvärgbandmaskavmaskning. Det är inga problem att få dispens från Danmark.

Rotar upp en gammal tråd, för jag funderar i Importbanor. Inte just nu, men min tanke är att jag inom en framtid ska köpa en till hona.

Det jag funderar över är HUR man kan få reda på exempelvis sjukdomshistoria i linjerna och dylikt. Vad jag vet HCM-testas det exempelvis inte i särskillt stor utsträckning i vissa länder, här i sverige kan man ju ändå ha lite koll på kattens bakgrund, och har man själv dålig koll så finns det avelsråd och kunniga uppfödare som sitter på kunskap.
Jag har fått lite uppfattningen om att "alla" är väldigt förtjusta i importlinjer och importblod men hur kan man veta om en import är bra? Import behöver ju inte betyda hälsosam, det kan ju snarare vara tvärt om?
Nytt blod är ju bra speciellt i en inte så jättestor ras, men om inte det nya blodet är friskt blod så är det ju verkligen att ge rasen en björnkram?
Usch sånt här håller mig vaken om nätterna

Import är ofta lite av en chansning. HCM-test på devon rex görs i princip inte i andra länder än i de skandinaviska och hos några få uppfödare i USA.

Myopatibärare kan man kolla på de olika listor som finns, sedan är det att prata med folk. Höra sig för med uppfödare som har köpt av den uppfödare du tänkte köpa av och med uppfödare som har liknande linjer.

Men ofta blir det lite av en chansning och det är väl därför många faktiskt är väldigt försiktiga med sina importlinjer. De vill utvärdera dem innan de har spritts till halva uppfödarkåren. Försiktighet är jätteviktigt när man tar in nya och okända linjer för annars gör man som sagt rasen en björntjänst.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 576
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar