Importera häst.

BusBarro

Trådstartare
Jag och en vän har funderingar på att köpa en 1-åring från Finland. Jag tänkte fråga er om det finns några speciella lagar som gäller då när vi ska ta in den i Sverige? Och vart isf hittar man dom?

Jag tänkte också fråga om ni vet något transportföretag som kör lastbil Finland-Sverige. Hur mycket det kostar osv?

Mycket tacksam för svar.

MVH Frida

Sv: Importera häst.

Eftersom jag bott låååångt upp i landet, i Hapranda, precis där Sverige o Finland möts, så har vi alltid bara kört fram o tillbaka med hästarna. Har tränare på Finska sidan o ibland kunnat köra fram o tillbaka flera gånger om dagen om man fört o hämtat flera hästar på träning, o åkt hem o ätit emellanåt utan att orka koppla lös släpet osv....

Har blivit stoppad en enda gång, o det var just en sån helg då vi kört fram o tillbaka typ 10gånger varje dag med släp bakom bilen, de hade ju en anledning att tro att vi smugglar nånting.

Har även köpt hästar från min finska tränare, o då har vi gjort samma sak. Bara kört över gränsen. Och sedan fixat med alla papper så att man får de svensk registrerade när man gör ägarbyte o sånt.

Vem vet, vi kanske har brutit nå lagar iomed det, för jag vet då inte om några....men så har vi gjort o det har gått alldeles utmärkt. Kanske gränsen här uppe är "lätt" att passera med häst eftersom många just åker o tränar, tävlar o kör trav på finska sidan i princip dagligen.

Transportföretag kan jag tyvärr inte tipsa om, har inte en susning om vilka som finns där.

Hoppas det går bra med hästköpet o allt!

/Naura

Har för mig att för import till Sverige från annat EU-land så ska hästen ha:

---------------------------------------------------------------
*eu-hästpass

*hälsointyg utfärdat av distriktsveterinären max 48h innan lastning.

*färdplan, endast om hästen byter ägare i samband med resan.
---------------------------------------------------------------

Mer info finns att hitta på jordbruksverkets hemsida, www.sjv.se

Oj, tack Caballus, jag glömmde visst säga de viktigaste sakerna!

Hästpass måste dom ha, o det har våra oxå haft, glömde bara säga det då det känns som en självklar grejj nu när det är ett måste att alla hästar ska ha det.

Häslointyg får man ju i samband när du besiktigar hästen o det hör ju oxå till vanligheterna att man gör innan man köper.

Färdplan vet jag inte riktigt vad som menas med....Om det är från punkt A till punkt B vilken väg hästen ska resa, så har det aldrig varit nå strul med det för oss då vi är nära vänner med tränaren, o det rör sig om 10min bilresa från oss till henne.

Det är ju inte så självklart att alla hästar redan har hästpass, och det tar ju sin lilla tid innan man får det ;)

Hälsointyg är inte detsamma som besiktning vid köp, utan en speciell blankett som måste fyllas i senast 48h innan ni lastar hästen och kör mot gränsen. Besiktigar man hästen samma dag så kan ju vet fylla i det då också, tänk bara på att det måste vara en distriktsveterinär som gör det, annars gäller den inte.

Färdplan är ett dokument man får från SJV där man fyller i vem som är ansvarig för hästens välbefinnande under transport, när den lastats (vets stämpel) och när den passerat gränsen, hur många timmar man kört, osv. Finns ju lag på att man inte får köra längre än 24h, och måste stanna och vila 2h efter 12 h färd, och kolla till hästen med x h mellanrum osv.
Detta är ENDAST ifall hästen byter ägare i samband med import!
Är hästen eran sedan innan så behöver ni inte fylla i denna blankett.

Enklast är att ringa till SJV och ställa alla era frågor, de är trevliga och ger korrekta och förståeliga svar, annars får du fråga vidare här ;)

Men om vi köper hästen innan vi kör den över gränsen behöver man ej fylla i denna blankett alltså?

Vet inte riktigt hur det där ligger till, för att vara helt ärlig.
Jag fyllde iaf i blanketten, tog bara 10 minuter och en stämpel, så varför chansa?

Ring till Djurskyddsmyndigheten, eller Jordbruksverket, så kan de ge dig ett svar som stämmer 100%.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka