Sv: Importera häst.
Eftersom jag bott låååångt upp i landet, i Hapranda, precis där Sverige o Finland möts, så har vi alltid bara kört fram o tillbaka med hästarna. Har tränare på Finska sidan o ibland kunnat köra fram o tillbaka flera gånger om dagen om man fört o hämtat flera hästar på träning, o åkt hem o ätit emellanåt utan att orka koppla lös släpet osv....
Har blivit stoppad en enda gång, o det var just en sån helg då vi kört fram o tillbaka typ 10gånger varje dag med släp bakom bilen, de hade ju en anledning att tro att vi smugglar nånting.
Har även köpt hästar från min finska tränare, o då har vi gjort samma sak. Bara kört över gränsen. Och sedan fixat med alla papper så att man får de svensk registrerade när man gör ägarbyte o sånt.
Vem vet, vi kanske har brutit nå lagar iomed det, för jag vet då inte om några....men så har vi gjort o det har gått alldeles utmärkt. Kanske gränsen här uppe är "lätt" att passera med häst eftersom många just åker o tränar, tävlar o kör trav på finska sidan i princip dagligen.
Transportföretag kan jag tyvärr inte tipsa om, har inte en susning om vilka som finns där.
Hoppas det går bra med hästköpet o allt!
/Naura