Importera häst från Turkiet?

Varför ta du inte bara ut en veterinär? Som kan se om han kommer ha bestående problem i benen eller om det bara är för hovbölden? Om han gått rätt hårt innan borde det ändå visa på att han är hållbar.
En hovböld har ju inget med motionen att göra :/ och de mina hästar har har läkt ut bra :)
 
Som jag skrivit innan ska vi dit i vinter och se om han är Bättre då.

Det verkar lite optimistiskt att han skulle bli bättre av att vara kvar, hittills har han väl bara blivit sämre? Jag tycker det verkar mer som att du kanske får bestämma dig: antingen köpa honom snarast, ta hem honom och pyssla om honom själv, eller låta honom vara kvar, och släppa honom. Är han som du skriver slut i senor och leder, alltså har pålagringar och senskador, så låter det inte riktigt rimligt att ett halvår som turhäst skulle göra underverk för hälsan.

Förstår att det är svårt, såklart, men att dra ut på det hela år efter år, åka ner två gånger om året i förhoppning om att han ska vara i bättre skick nästa gång, och inse att han snarare blir mer sliten för var gång - det låter också ganska svårt och plågsamt.
 
Senast ändrad:
Just nu mår han inte dåligt då han ej går turer för han är halt. Han får gå i hage hela dagarna och får sin hov tvättad med jodopax som jag lärt en av killarna. Veterinärerna i de området kan inget om hästar. Och ja jag vill ta hem honom men just nu är inte läge. Både pengamässigt och tid. Utan de blir isåfall i vinter.
 
Det kostar ju tyvärr pengar att hålla en häst de inte har bruk för i verksamheten... Antingen är de ärliga typer som är måna om djuren o nu låter honom få den tid det tar eller så sätts han in i verksamhet så fort pekpinnarna från er försvunnit, alt är han borttagen inom kort. Tyvärr, så tror jag mer på de två sistnämnda alternativen..
 
Hovbölden är läkt fick nyss bilder när han springer i padocken. Då de vet jag vill köpa han i vinter så kommer de ej rida honom, min vän som jobbar där håller koll åt mig. De sätter han i hagen dagligen och han har fått bra hull nu

Låter ju bra! Men senskadorna och pålagringarna då?
 
De vet vi inte så mycket om. Kan ju berott på hovbölden att han hade puls i benet. Veterinär i Turkiet kan man ej tillkalla de kan ingenting tyvärr så man får helt enkelt kolla hur hästen rör sig.

Det är nog väldigt klokt att låta en veterinär titta på honom här hemma då. Fattar jag det rätt att det där med senskadorna och pålagringarna var er egen slutsats efter att ha noterat puls i samma ben som han hade hovbölden? Jag är ingen veterinär, men jag har sett hästar med senskador, hovbölder och pålagringar, och vad jag vet får de inte puls av annat än hovbölder. Pulsen är väl ett tecken på kraftig pågående inflammation, har de pålagringar som de har ont av är det mer som när en människa stukat foten, tjockt och kanske svullet men sällan puls.
 
Jag tror det kan vara bra för hästen att få komma till Sverige så en kunnig veterinär kan utvärdera, så han får ett bra liv, de år som är kvar. :)
Får hoppas vintern kommer fort och att allt går vägen. :up:
 
Hovbölden är läkt fick nyss bilder när han springer i padocken. Då de vet jag vill köpa han i vinter så kommer de ej rida honom, min vän som jobbar där håller koll åt mig. De sätter han i hagen dagligen och han har fått bra hull nu
Om inte annat så skulle jag köpa honom och slakta så vet man ju att han inte kommer fara illa något mer. Det känns överdrivet optimistiskt att tro att de kommer låta honom slå dank nu när kan inte drar in pengar om de inte låtit honom läka tidigare.
 
Om inte annat så skulle jag köpa honom och slakta så vet man ju att han inte kommer fara illa något mer. Det känns överdrivet optimistiskt att tro att de kommer låta honom slå dank nu när kan inte drar in pengar om de inte låtit honom läka tidigare.

Är en tysk tjej som jobbar där nu och hon säger han inte rids och han rör sig väldigt bra nu, hovbölden är läkt. Så ja jag har koll på att de ej rider honom :)
 
Läste denna tråden för något år sedan och trodde den hade dött ut, kom in här igen efter ett sök på google och får ju fjärilar i magen av din historia med hästen! Ang. att han är hingst vill jag bara säga att det är väldigt sällan man kastererar hästar i turkiet, hingstar går ofta ihop med en hästflock och är lugna även då dem byter flock/flyttar så jag skulle inte tro att denna häst hade blivit hingstig i beteende för att han hade flyttat. Jag vet många i turkiet som har hingstar ihop med valackar, ston och föl utan problem. och som du nämnde med shettisarna, tyvärr så rider man oftast in hästar mellan 1-2 år och då är det att slänga på sadel och stångbett och bara rida, oftast stora kraftiga män :( Dem är inte så erfarna när det kommer till djur i Turkiet tyvärr, vi "normala" hästmänniskor i sverige är oftast mer kunniga än turkiets veterinärer och hovslagare. Det handlar inte om att dem inte bryr sig om hästarnas välmående utan för att dem inte VET lika mycket som vi gör.
Får man fråga vilken stad hästen står i/vad stället heter? :)
 
Är en tysk tjej som jobbar där nu och hon säger han inte rids och han rör sig väldigt bra nu, hovbölden är läkt. Så ja jag har koll på att de ej rider honom :)

Litar du helt på henne. Verkar bara så otroligt att ett turistridningstall skulle låta honom bara stå och kosta pengar. Då vore det ju billigare för dom att skänka honom till dig. För nu kostar han ju bara pengar varje månad och eftersom försäljningspriset är så lågt borde det vara mer ekonomiskt för dom att snabbt bli av med honom när han inte längre kan dra in pengar.

Men av vad jag sett och hört om sådana stall tror jag ju att han får jobba även om dom säger nått annat till dig. Sådana ställen brukar ju inte direkt simma i pengar och om läget är i Turkiet just nu är det ju ännu värre.
 
Litar du helt på henne. Verkar bara så otroligt att ett turistridningstall skulle låta honom bara stå och kosta pengar. Då vore det ju billigare för dom att skänka honom till dig. För nu kostar han ju bara pengar varje månad och eftersom försäljningspriset är så lågt borde det vara mer ekonomiskt för dom att snabbt bli av med honom när han inte längre kan dra in pengar.

Men av vad jag sett och hört om sådana stall tror jag ju att han får jobba även om dom säger nått annat till dig. Sådana ställen brukar ju inte direkt simma i pengar och om läget är i Turkiet just nu är det ju ännu värre.

Det är knappt några turister nu och han behövs inte just nu, då guiderna som är där nu har sina egna de Alltid rider. Han kan ej gå med nybörjare nu då han stått mkt då blir han sjövild. De har för många hästar nu så är många som står och kostar. De har faktist blivit bättre med hästarna sen jag såg de sist. De är i fint hull. Men som sagt mkt handlar om okunskap.
 
Fick en film idag när han springer i padocken utan någon hälta. Mycket energi har han nu. Trots han verkar frisk så rids han ej. Utan de släpper ut han dagligen och låter han röra sig :)
 

Liknande trådar

Gnägg Var på byns ridklubb för att visa min häst för en kund. När vi skulle åka hem ville hon inte gå in i lastbilen (har inte haft problem...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 332
Senast: Snowball
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt stort problem med min häst då hon inte alls vill ridas ut. Ibland kan det gå ifall hon är på riktigt bra humör...
Svar
2
· Visningar
1 167
Senast: Bullet
·
H
Hästhantering Hejsan :-) Jag har läst runt lite här på Bukefalos om hästar som står ensamma och tänkte nu berätta om min Nordsvenska valack på 20...
Svar
16
· Visningar
2 672
Senast: tgd
·
Hästhantering Jag är medryttare på en riktig klippa till häst. Han är lugn (läs lat) oerhört trygg, vi har träffat älgar, traktorer, flygande drakar...
2
Svar
24
· Visningar
4 245
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp