Importera häst från Turkiet?

Ok dock är de två hästarna där äldre än honom , en valack och ett sto. Men vi får se hur de går helt enkelt. Han kommer gå i hage med trästaket.
 
image.jpg

image.jpg

image.jpg


Hitta lite bilder från 2011 & 2012 på oss :) föresten någon som har ett bra ögonmått ang mankhöjd? Tror ni han är D-ponny eller över 150? Jag är 165
 
Har svårt att tänka mig honom som hingstig och galen dock :p då han varit lugn som ett lamm hela tiden.
Vill bara inflika lite med att det kan vara bra att tänka på när hästar byter miljöer så kan deras beteebde ändras, t ex jag provred en väldigt säkert och go häst. Tog hem och hon var lite nervös, men när hon väl landat efter några månader så var det samma trygga häst som jag provred.
Jag tror oavsett hur det blir, så kommer det bli bra när han fått landa och boat in sig ordentligt.
Måste vara spännande att genomföra ett sådant projekt och önskar dig lycka till. :up:
 
Har lite funderingar nu hur jag ska göra. Fixat stall och så. Pengarna är ihopsparade i vinter. Typ i slutet av november har jag fått ihop en hel del. Tycker ni det är dumt att ta hit han mitt i vintern liksom när han kommer från ett varmt land? Hade ni väntat till våren??
Vet du, har själv gjort denna resa med en häst jag inte kunde släppa till ödet. Så jag förstår dig fullt ut. Är hästen värd det, så är den, oavsett vad någon annan säger. Visst kan man göra klokare saker med sina pengar... Men... Vi är ju hästfolk. Det är ett stort val att ta det ansvaret för en annan varelse.

Jag gjorde resan mitt i sommaren från södra europa, och det var varmt att stå i gränspassagen i timtal i väntan på kontroll. Faktiskt hellre på höst/vinter/vår. Är det kyligt så drar man på ett täcke, enkelt fixat.

Hästar acklimatiserar sig rätt fort, och kommer inte ha några besvär att klara varken vintern eller betet i Sverige, med lite omsorg och planering utifrån hästens behov.

Håller tummarna för att det går vägen för er, och vad gäller vintertäcken o nödutrustning ställer nog buke upp med att skicka över lite så ni klarar första tiden. Den hjälpen fick jag, och jag är tacksam för det än idag.
 
Håller med om att hästar acklimatiserar sig fort men jag har haft en häst från södra Europa som var extremt frusen av sig. När andra hästar hade typ 200 gr täcke hade den 600 gr för att inte dö av köld typ. Den är vad jag vet fortfarande mkt känsligare för kyla än del flesta andra. Kan vara bra att vara beredd med täcke i tid om det visar sig din blivande häst är känslig :)
 
Ok jag får helt enkelt se hur han reagerar när han kommer hit.

Min förra häst var en hingst som hade importerats vid 6 års ålder och jag köpte honom när han var 12 år. Han var alltid snäll och from som ett lamm och kunde gå med vallack kompisar, jag valde efter några år att använda honom i avel och det påverkade inte honom det minsta. Han kunde fortfarande gå med kompisar och stå jämte hög brunstiga ston i stallet. Hur en häst beter sig beror mer på personlighet och hantering än på kön.
 
Otroligt spännande och vilken himla fin häst! Väntar med spänning på fler bilder och nyheter!
Jag hade reggat honom i ARAB, man vet aldrig vad som händer i framtiden.
Vad är det för stam på den?
 
Otroligt spännande och vilken himla fin häst! Väntar med spänning på fler bilder och nyheter!
Jag hade reggat honom i ARAB, man vet aldrig vad som händer i framtiden.
Vad är det för stam på den?
Vill man använda den i avel så är det relevant med att regga i ARAB, men saknar den avelsvärde (ointressant typ, stam eller kastrerad) så sparar man en hel del slantar på att regga någon annanstans då just ARAB är väldigt dyrt, speciellt i förhållande till vad man får för pengarna.
 
Vill man använda den i avel så är det relevant med att regga i ARAB, men saknar den avelsvärde (ointressant typ, stam eller kastrerad) så sparar man en hel del slantar på att regga någon annanstans då just ARAB är väldigt dyrt, speciellt i förhållande till vad man får för pengarna.

Tack för informationen :)
 
Jag är i Turkiet nu och har träffat min älskling. Dock hade han inga skor men börja misstänka de va pågrund av hälta. Min kompis som är hovslagare skodde honom, jättesnäll var han! Sen släppte vid honom i padocken och han sprang så vackert underbart stor och fin trav men riktigt fin nacke. Dock är han halt på vänster fram :( men han blev bättre efter ett tag. Han har fått stå i Box sen han blev halt, är säkerligen några veckor. Ska filma och fotta mer imorgon.
 

Liknande trådar

Gnägg Var på byns ridklubb för att visa min häst för en kund. När vi skulle åka hem ville hon inte gå in i lastbilen (har inte haft problem...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 332
Senast: Snowball
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt stort problem med min häst då hon inte alls vill ridas ut. Ibland kan det gå ifall hon är på riktigt bra humör...
Svar
2
· Visningar
1 167
Senast: Bullet
·
H
Hästhantering Hejsan :-) Jag har läst runt lite här på Bukefalos om hästar som står ensamma och tänkte nu berätta om min Nordsvenska valack på 20...
Svar
16
· Visningar
2 672
Senast: tgd
·
Hästhantering Jag är medryttare på en riktig klippa till häst. Han är lugn (läs lat) oerhört trygg, vi har träffat älgar, traktorer, flygande drakar...
2
Svar
24
· Visningar
4 245
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp