Importera häst från Turkiet?

image.jpg


En nytagen bild från idag skickade ägaren från Turkiet. Tycker han ser så ledsen ut :(

Ska iallafall snart och hälsa på.

Folk tycker jag är tokig och försöker spara ihop pengar att ta hem honom när jag kan få en så mycket finare häst i Sverige för de pengarna. Allt räknat med transport + häst så kommer de landa på 40.000.

Sen ska jag ju köpa utrustning som sadel träns täcke osv.

Hur hade ni gjort i min situation? Älskar hästen så jag gråter när jag ser honom. Kännt honom i 5 år och han har varit min så länge jag jobbat där. Så mycket han ställt upp så hade de varit en dröm att ge han ett bra liv här i Sverige. Men folk tycker jag är tokig.
 
image.jpg


En nytagen bild från idag skickade ägaren från Turkiet. Tycker han ser så ledsen ut :(

Ska iallafall snart och hälsa på.

Folk tycker jag är tokig och försöker spara ihop pengar att ta hem honom när jag kan få en så mycket finare häst i Sverige för de pengarna. Allt räknat med transport + häst så kommer de landa på 40.000.

Sen ska jag ju köpa utrustning som sadel träns täcke osv.

Hur hade ni gjort i min situation? Älskar hästen så jag gråter när jag ser honom. Kännt honom i 5 år och han har varit min så länge jag jobbat där. Så mycket han ställt upp så hade de varit en dröm att ge han ett bra liv här i Sverige. Men folk tycker jag är tokig.
Fotot ser inte så roligt ut, men 40 000 för sitt livs kärlek är billigt. :) Jag vet inte hur gammal han är men nog kostar väl en registrerad arab mer i Sverige och har han bra stam borde många vara intresserade att det kommer in nytt blod?
 
image.jpg


En nytagen bild från idag skickade ägaren från Turkiet. Tycker han ser så ledsen ut :(

Ska iallafall snart och hälsa på.

Folk tycker jag är tokig och försöker spara ihop pengar att ta hem honom när jag kan få en så mycket finare häst i Sverige för de pengarna. Allt räknat med transport + häst så kommer de landa på 40.000.

Sen ska jag ju köpa utrustning som sadel träns täcke osv.

Hur hade ni gjort i min situation? Älskar hästen så jag gråter när jag ser honom. Kännt honom i 5 år och han har varit min så länge jag jobbat där. Så mycket han ställt upp så hade de varit en dröm att ge han ett bra liv här i Sverige. Men folk tycker jag är tokig.

Köp! Jag gjorde en liknande sak o tog med mig en häst hem från ett land utanför EU så tullen blev jättedyr. Har inte ångrat en sekund!
 
Hs
Fotot ser inte så roligt ut, men 40 000 för sitt livs kärlek är billigt. :) Jag vet inte hur gammal han är men nog kostar väl en registrerad arab mer i Sverige och har han bra stam borde många vara intresserade att det kommer in nytt blod?


Han är 10 år gammal. Ja han har stam, galopp. Han har gått några löp men endast en vinst. Min kompis som håller på med galopp i Sverige sa de måste prestera mer än så för att va intressanta i galopp aveln i Sverige. Stammen är ju turkiska galopp hästar så de är lite svårt att veta om den är bra eller ej. Men kan regga han som arab när han är i Sverige.
 
Har
Köp! Jag gjorde en liknande sak o tog med mig en häst hem från ett land utanför EU så tullen blev jättedyr. Har inte ångrat en sekund!

Har ett transportbolag som även en vän till mig använt sig av när hon importera 2 hästar från Turkiet till Norge. De fixar allt papper blodprov karantän i Istanbul tull osv. 3400 euro går kalaset på.
 
Fotot ser inte så roligt ut, men 40 000 för sitt livs kärlek är billigt. :) Jag vet inte hur gammal han är men nog kostar väl en registrerad arab mer i Sverige och har han bra stam borde många vara intresserade att det kommer in nytt blod?

Nej, tyvärr. De praktiskt kastas efter en :meh: marknaden för arabhästar som är "mellanmjölk", dvs inte showchampions, distanselit eller galoppvinnare är enormt dålig.
 
Hs



Han är 10 år gammal. Ja han har stam, galopp. Han har gått några löp men endast en vinst. Min kompis som håller på med galopp i Sverige sa de måste prestera mer än så för att va intressanta i galopp aveln i Sverige. Stammen är ju turkiska galopp hästar så de är lite svårt att veta om den är bra eller ej. Men kan regga han som arab när han är i Sverige.
10 år är ju ingen ålder, ni kan ha många fina år tillsammans. Jag tycker du ska köpa, du kommer ångra dig resten av livet annars. Jag köpte min stora kärlek och även om vi tyvärr bara hann får några år tillsammans så har jag aldrig ångrat mig och sörjer henne fortfarande trots att det är 27 år sedan hon dog i höst.
 
image.jpg


En nytagen bild från idag skickade ägaren från Turkiet. Tycker han ser så ledsen ut :(

Ska iallafall snart och hälsa på.

Folk tycker jag är tokig och försöker spara ihop pengar att ta hem honom när jag kan få en så mycket finare häst i Sverige för de pengarna. Allt räknat med transport + häst så kommer de landa på 40.000.

Sen ska jag ju köpa utrustning som sadel träns täcke osv.

Hur hade ni gjort i min situation? Älskar hästen så jag gråter när jag ser honom. Kännt honom i 5 år och han har varit min så länge jag jobbat där. Så mycket han ställt upp så hade de varit en dröm att ge han ett bra liv här i Sverige. Men folk tycker jag är tokig.
Folk har alltid en massa åsikter om saker och ting och skulle man lyssna på vad folk säger hela tiden så skulle livet vara bra tråkigt.

Vill DU ha hästen så ta hem honom.
 
Hur funkar de med försäkring osv när han kommer till Sverige? Börjar den gälla så fort han är på svensk mark? Måste man besikta honom i Sverige för att få försäkring?

Sen ang att regga han som arab, är de nödvändigt om man ej ska avla? Kostar ca 2500. Men dock vet jag inte i framtiden om jag väljer att ta ett föl efter honom.
 
Hur funkar de med försäkring osv när han kommer till Sverige? Börjar den gälla så fort han är på svensk mark? Måste man besikta honom i Sverige för att få försäkring?

Sen ang att regga han som arab, är de nödvändigt om man ej ska avla? Kostar ca 2500. Men dock vet jag inte i framtiden om jag väljer att ta ett föl efter honom.
Jag tycker du ska kolla om du inte kan försäkra honom redan när han åker hit, så finns iaf något skydd om något skulle hända under resan, sen kan du besiktiga honom efter hemkomsten när han hunnit vila lite.
 
De hästar jag köpt i Tyskland har jag försäkrat innan de lastats där. Jag skickade först besiktningsintyg till mitt försäkringsbolag.
 
Någon som vet ca hur lång tid de tar att vänja en häst gradvis med gräs och Hö med mer näring i?

Nu får han ju Hö 2 ggr om dagen morgon kväll samt korn. Ca Max 4 kg Hö om dagen.

Men jag kommer nog ge han ca 8 kg om dagen och dela upp de på 4 ggr om dagen. Hur börjar man för magen inte får en chock ??

Sen har stallet stora Gräshagar. Finns en som är ganska nerbetad som man får dela av.

Vill kunna ha han på rejält bete nästa sommar. Hur långt innan måste jag vänja?
 
Någon som vet ca hur lång tid de tar att vänja en häst gradvis med gräs och Hö med mer näring i?

Nu får han ju Hö 2 ggr om dagen morgon kväll samt korn. Ca Max 4 kg Hö om dagen.

Men jag kommer nog ge han ca 8 kg om dagen och dela upp de på 4 ggr om dagen. Hur börjar man för magen inte får en chock ??

Sen har stallet stora Gräshagar. Finns en som är ganska nerbetad som man får dela av.

Vill kunna ha han på rejält bete nästa sommar. Hur långt innan måste jag vänja?
Nu är jag ingen foderexpert, men hästar är ju skapta för att äta grovfoder och inte säd så bortsett från det oundvikliga foderbytet som kommer att bli ändå så tror jag inte att det är några problem med att sätta honom på 8 kg grovfoder utan tillvänjning. Vad det gäller bete nästa år så är det ingen skillnad på att vänja in honom som vilken annan häst som helst. Bäst är nog att ställa foderfrågan under rätt forum så de som kan det här med foder ser den. :)
 
När det gäller foder så behöver du inte vara så orolig när han kommer hem som för hur det går under transporten hit och vad han får under de dygnen.
Därför kan det vara väldigt viktigt att välja transportör och se till så att det är en bra bil som dom kör med. Fel där och risken för transportsjuka ökar. Även risken för magsår finns när det är en så lång och kanske för hästen stressfull upplevelse.
För dig kommer det redan i bilen börja bli foderbyte och långt ifrån alla transpotörer har något "lager" av foder med sig. Sedan är det inte alla hästar som äter under resa heller. Dessutom är det svårt för det hade varit bra om hästarna hade tillgång till hö under resan men samtidigt ökar det damm som finns naturligt i hö risken för transportsjuka.
Så det här fallet blir frågan vad hästen ätit för foder under resan mer än vad den ätit i Turkiet. Också hur resan hit går till kommer den att följa reglerna för tider med övernattning i stall på vägen eller kör man direkt i ett svep med hästen på bilen. Vilken väg kör man mest på land eller är det någon lång färjeöverfart o s v
Det är det du får utgå ifrån från när du ska göra foderstat och vänja in honom vid sitt nya hem.
 
Senast ändrad:
Transportören är ett stort bolag som kör tävlingshästar till Europa 2-3 gånger i veckan året om. Stora toppmoderna lastbilar. De hämtar upp hästen där han är, kör han till Istanbul där han blir installad i 21 dagar. Blodprov, vaccinering , chip, avmaskning osv fixat de och 10 av de dagarna är karantän. Så de höet han får där har han även på resan. Resan till Sverige från Turkiet tar ca 3-4 dagar tror jag. De övernattar och blir uppstallade på vägen. Min vän tog hem en vanvårdad häst från Turkiet som var ganska dålig och hon klara resan bra. Hon hade 60 kg sand i magen, som de inte visste om tidigare.
 
Har lite funderingar nu hur jag ska göra. Fixat stall och så. Pengarna är ihopsparade i vinter. Typ i slutet av november har jag fått ihop en hel del. Tycker ni det är dumt att ta hit han mitt i vintern liksom när han kommer från ett varmt land? Hade ni väntat till våren??
 

Liknande trådar

Gnägg Var på byns ridklubb för att visa min häst för en kund. När vi skulle åka hem ville hon inte gå in i lastbilen (har inte haft problem...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 332
Senast: Snowball
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt stort problem med min häst då hon inte alls vill ridas ut. Ibland kan det gå ifall hon är på riktigt bra humör...
Svar
2
· Visningar
1 167
Senast: Bullet
·
H
Hästhantering Hejsan :-) Jag har läst runt lite här på Bukefalos om hästar som står ensamma och tänkte nu berätta om min Nordsvenska valack på 20...
Svar
16
· Visningar
2 672
Senast: tgd
·
Hästhantering Jag är medryttare på en riktig klippa till häst. Han är lugn (läs lat) oerhört trygg, vi har träffat älgar, traktorer, flygande drakar...
2
Svar
24
· Visningar
4 245
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp