Importera häst från Turkiet?

Har lite funderingar nu hur jag ska göra. Fixat stall och så. Pengarna är ihopsparade i vinter. Typ i slutet av november har jag fått ihop en hel del. Tycker ni det är dumt att ta hit han mitt i vintern liksom när han kommer från ett varmt land? Hade ni väntat till våren??
Jag hade inte väntat utan tagit hem honom så snart jag kunnat. Med tanke på skillnaden på bilderna hade jag inte vågat låta honom gå kvar längre än nödvändigt på turridning och med dåligt foder.
 
Är väl många som importerar hästar från sydeuropa (PRE, Lusitano tänker jag på mest då), inte tror jag de väntar till sommaren med att importera.
 
Håller med de andra :), man behöver ju inte helklippa och slänga ut på lösdrift ;).
En box där det inte drar full storm igenom och ett bra vinter täcke ute borde han överleva med :p.
Lite fri tillgång på hö och halm är också bra för att hålla uppe värmen (och få upp hullet :))

Har du väntat så länge tycker jag inte att du ska låta en blaskig liten vinter låta dig vänta ännu mer :)
 
Det jag också funderar på om det är nödvändigt att registrera han i Sverige som arab? Kostar runt 3000 att regga han som renrasig arab i Sverige. Han är ju dock hingst. Men har inga planer på avel utan ren hobbyhäst. Men om man skulle tävla i någon gren räcker de då att han har svenskt pass då bara?
 
Har lite funderingar nu hur jag ska göra. Fixat stall och så. Pengarna är ihopsparade i vinter. Typ i slutet av november har jag fått ihop en hel del. Tycker ni det är dumt att ta hit han mitt i vintern liksom när han kommer från ett varmt land? Hade ni väntat till våren??

Det finns täcken så det skulle jag inte se som ett hinder :)
 
Får köpa några rejäla vintertäcken. Blir isåfall begagnat till att börja med, mycket pengar som ska läggas ut :D kanske någon här som har några vintertäcken till salu?? :) har två sadlar en bomlös och en dressyrsadel får hoppas någon passar. Då han kommer muskla sig, vill köra western sadel sen :)
 
Får köpa några rejäla vintertäcken. Blir isåfall begagnat till att börja med, mycket pengar som ska läggas ut :D kanske någon här som har några vintertäcken till salu?? :) har två sadlar en bomlös och en dressyrsadel får hoppas någon passar. Då han kommer muskla sig, vill köra western sadel sen :)
Brukar finnas många dom säljer vinter täcken på fb. Men jag rekomenderat att köpa ett nytt ofodrat regntäcke (så du vet att det håller vätan) och ha stall täcken under. Så att du kan variera tjockleken efter behov. Blir billigare också än att ha flera vintertäcken och lika många stall täcken.
 
Det jag också funderar på om det är nödvändigt att registrera han i Sverige som arab? Kostar runt 3000 att regga han som renrasig arab i Sverige. Han är ju dock hingst. Men har inga planer på avel utan ren hobbyhäst. Men om man skulle tävla i någon gren räcker de då att han har svenskt pass då bara?

Du kan registrera honom med okänd stam i Svenska hästavelsförbundet. Då kan han tävla men ras och stam kommer givetvis inte att kunna registreras när du löser tävlingslicens.

Jag vet inte exakt hur ARAB fungerar, men flera avelsföreningar låter en inte registrera om hästen hos dem om man valt att göra den svenska grundregistreringen i något annat förbund. Alltså kan det vara svårt att ändra registrering om man vill ändra efteråt.
 
Du kan registrera honom med okänd stam i Svenska hästavelsförbundet. Då kan han tävla men ras och stam kommer givetvis inte att kunna registreras när du löser tävlingslicens.

Jag vet inte exakt hur ARAB fungerar, men flera avelsföreningar låter en inte registrera om hästen hos dem om man valt att göra den svenska grundregistreringen i något annat förbund. Alltså kan det vara svårt att ändra registrering om man vill ändra efteråt.[/QUO
Kan
Du kan registrera honom med okänd stam i Svenska hästavelsförbundet. Då kan han tävla men ras och stam kommer givetvis inte att kunna registreras när du löser tävlingslicens.

Jag vet inte exakt hur ARAB fungerar, men flera avelsföreningar låter en inte registrera om hästen hos dem om man valt att göra den svenska grundregistreringen i något annat förbund. Alltså kan det vara svårt att ändra registrering om man vill ändra efteråt.

Kanske bäst att regga han som arab då?

Dock måste turkisk jockey club skicka papperna till Sverige och han har ju inget chipnummrer än. Sen tar allting så lång tid i Turkiet. Arab i Sverige måste ha in papperna inom 2 mån annars blir de straff avgift på yttligare 2000.
 
Det jag också funderar på om det är nödvändigt att registrera han i Sverige som arab? Kostar runt 3000 att regga han som renrasig arab i Sverige. Han är ju dock hingst. Men har inga planer på avel utan ren hobbyhäst. Men om man skulle tävla i någon gren räcker de då att han har svenskt pass då bara?
men han har väl turkiskt pass redan?
 
Jag tror, precis som de andra, att det inte är någon fara alls att ta hit honom på vintern. Tror också med tanke på bilderna att så snarare desto bättre!
Hur långt har du kommit i sparandet? Finns det nåt sätt att skynda på?

Kanske missat förresten, men ska du ha honom som hingst eller kastrera? :)

LYCKA TILL! :bump:
 
Jag tror, precis som de andra, att det inte är någon fara alls att ta hit honom på vintern. Tror också med tanke på bilderna att så snarare desto bättre!
Hur långt har du kommit i sparandet? Finns det nåt sätt att skynda på?

Kanske missat förresten, men ska du ha honom som hingst eller kastrera? :)

LYCKA TILL! :bump:


Tidigast blir i november då jag ska ha en kull ragdoll bebisar inom några veckor så vill de ska flytta innan jag tar hem honom, då en kull kräver mycket tid :)

Så länge han inte är hingstig så får han förbi hingst kommer gå i egen hage just pga skaderisken. Han är låg i rang och andra hästar brukar ge han stryk.

Men har aldrig visat hingstiga tendenser., är som en valack i psyket.
 
Tidigast blir i november då jag ska ha en kull ragdoll bebisar inom några veckor så vill de ska flytta innan jag tar hem honom, då en kull kräver mycket tid :)

Så länge han inte är hingstig så får han förbi hingst kommer gå i egen hage just pga skaderisken. Han är låg i rang och andra hästar brukar ge han stryk.

Men har aldrig visat hingstiga tendenser., är som en valack i psyket.
Med den erfarenhet jag har av att flytta på hingstar hade jag definitivt inte räknat med att han inte skulle vara hingstig på ett nytt ställe. Det kan om du har otur redan vid avlastningen vara ett vrålande hingstmonster som kliver av transporten.
Hingstar fungerar så att så länge det i "flocken" finns en mer potent (eller kapital som kalls bland djur) hingst så försöker inte andra visa att de är hingstar. Skulle de göra det innebär det att det blir strid om ledarskapet och den som förlorar körs bort ifrån flocken. Så om det finns flera hingstar på samma ställe håller alla som inte känner att de är i position att ta över ledarskapet en mycket låg profil.
När man flyttar en häst så kan det svänga direkt och man står med den hingstigaste hingst med sett på det nya stället.

Eftersom det är en äldre hingst hade jag i ditt ställe sett att ha både ekonomi och möjlighet att få den kastrerad liggande på klinik om det skulle behövas redan från början.
 
Med den erfarenhet jag har av att flytta på hingstar hade jag definitivt inte räknat med att han inte skulle vara hingstig på ett nytt ställe. Det kan om du har otur redan vid avlastningen vara ett vrålande hingstmonster som kliver av transporten.
Hingstar fungerar så att så länge det i "flocken" finns en mer potent (eller kapital som kalls bland djur) hingst så försöker inte andra visa att de är hingstar. Skulle de göra det innebär det att det blir strid om ledarskapet och den som förlorar körs bort ifrån flocken. Så om det finns flera hingstar på samma ställe håller alla som inte känner att de är i position att ta över ledarskapet en mycket låg profil.
När man flyttar en häst så kan det svänga direkt och man står med den hingstigaste hingst med sett på det nya stället.

Eftersom det är en äldre hingst hade jag i ditt ställe sett att ha både ekonomi och möjlighet att få den kastrerad liggande på klinik om det skulle behövas redan från början.
tänkte det också :) är ju en stor omställning att bara flytta till ett nytt stalls som en gammal turridnings häst. dvs mycket mindre träning, helt annat typ av träning, ny flock och helt nya rutiner. (vädret och att tvåbeningarna pratar konstigt är den minsta omställningen ;)).

lägg till hingst och hormoner som bubblar upp på det så kan det bli riktigt med latjolajban.
att kastrera innan han fattat att han nu "får" vara hingstig är nog smidigt :).
 
Så länge jag känt honom 5 år så har han aldrig varit hingstig. De har ca 5 hingstar till som är lugna. Den enda där som är hingstig är avelshingsten men han går Alltid själv han vill ha ihjäl andra. Så en hingst som aldrig betäckt varit hingstig under sitt 12 åriga liv kan vid flytt helt plösligt vakna vid liv??
 
Så länge jag känt honom 5 år så har han aldrig varit hingstig. De har ca 5 hingstar till som är lugna. Den enda där som är hingstig är avelshingsten men han går Alltid själv han vill ha ihjäl andra. Så en hingst som aldrig betäckt varit hingstig under sitt 12 åriga liv kan vid flytt helt plösligt vakna vid liv??

Ja, och sannorlikeheten är stor. Att de andra är ohingstiga förklaras ju av att det finns en avelshingst som är rejält hingstig på plats = flockledaren. De andra i flocken håller alltså låg profil men kommer han på nytt ställe (som enda hingst?) lär hormonerna ta sig fria utlopp.
 
Så länge jag känt honom 5 år så har han aldrig varit hingstig. De har ca 5 hingstar till som är lugna. Den enda där som är hingstig är avelshingsten men han går Alltid själv han vill ha ihjäl andra. Så en hingst som aldrig betäckt varit hingstig under sitt 12 åriga liv kan vid flytt helt plösligt vakna vid liv??
ja risken finns ju. och även om du väntar och ser så är det en risk man som hingstägare får vara beredd på. kan ju vara att han är helt go och glad tills han kommer till ett stall där han blir högst i rang och då hingstar till sig.

är inte flytten som gör det, det är de andra hästarna som gör det. likadant som att du i en grupp är van vid att åka snålskjuts på alla andra, och i nästa grupp tvingas till att ta kommando och måste tuffa till dig, vilket leder till att du blir maktgalen och terroriserar alla andra ^_^. (ingen aning vem ts är, bara ett exempel ;))
 

Liknande trådar

Gnägg Var på byns ridklubb för att visa min häst för en kund. När vi skulle åka hem ville hon inte gå in i lastbilen (har inte haft problem...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 332
Senast: Snowball
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt stort problem med min häst då hon inte alls vill ridas ut. Ibland kan det gå ifall hon är på riktigt bra humör...
Svar
2
· Visningar
1 167
Senast: Bullet
·
H
Hästhantering Hejsan :-) Jag har läst runt lite här på Bukefalos om hästar som står ensamma och tänkte nu berätta om min Nordsvenska valack på 20...
Svar
16
· Visningar
2 672
Senast: tgd
·
Hästhantering Jag är medryttare på en riktig klippa till häst. Han är lugn (läs lat) oerhört trygg, vi har träffat älgar, traktorer, flygande drakar...
2
Svar
24
· Visningar
4 245
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Aggressiv/rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp