Importera häst från Turkiet?

Idag kan han knappt gå. Säkerligen att de red honom som vanligt igår :( han haltar otroligt mycket på vänster fram. Vi tog och duscha honom idag och jag stod och krama på honom vill bara ta han därifrån. Men kan ej ta hem han me denna hälta, han kommer aldrig klara transporten till Sverige..
 
Ni kan inte skriva någon form av kontrakt som gäller tills du kan transportera hem honom?

Det verkar inte alls ligga i deras intresse att du skall köpa honom. Det finns ingen annan där som du kan lita på som kan ta hand om honom under hösten?
 
Vi tror han har en hovböld då han blev mycket mer halt efter han blev skodd. Dagen efter skoningen är han blockhalt på vänster fram. Så vi ska ta av skorna ikväll och se om det kan bero på detta.
 
Kommer inte bli något köp. Hästen kommer aldrig bli bra. Han går bättre när vi behandlat men har insett han är väldigt sliten i senor och leder. Dock har de lovat ta väl hand om honom och en kille där tar ut han i hagen dagligen och duschar honom.
 
Kommer inte bli något köp. Hästen kommer aldrig bli bra. Han går bättre när vi behandlat men har insett han är väldigt sliten i senor och leder. Dock har de lovat ta väl hand om honom och en kille där tar ut han i hagen dagligen och duschar honom.
Så tråkigt, jag beklagar. :(
 
Så väldigt tråkigt för dig att få din dröm krossad. Men klokt av dig att inse vad som är realistiskt.

Beklagar verkligen!
 
Kommer inte bli något köp. Hästen kommer aldrig bli bra. Han går bättre när vi behandlat men har insett han är väldigt sliten i senor och leder. Dock har de lovat ta väl hand om honom och en kille där tar ut han i hagen dagligen och duschar honom.
Åh vad tråkigt, beklagar. Har läst hela tråden nu och hoppades verkligen att du kunde ta hem honom. Allt det praktiska med hingstighet, täcken etc hade ju löst sig :heart värre med hältan.. så tråkigt. Hoppas ändå att tråden ska ta en annan vändning.
 
Kommer inte bli något köp. Hästen kommer aldrig bli bra. Han går bättre när vi behandlat men har insett han är väldigt sliten i senor och leder. Dock har de lovat ta väl hand om honom och en kille där tar ut han i hagen dagligen och duschar honom.

Så tråkigt, men tyvärr blir inte allt alltid som en önskat. Jag hoppas han får det bra fortsättningsvis och att du i framtiden hittar en annan häst :)
 
Kommer inte bli något köp. Hästen kommer aldrig bli bra. Han går bättre när vi behandlat men har insett han är väldigt sliten i senor och leder. Dock har de lovat ta väl hand om honom och en kille där tar ut han i hagen dagligen och duschar honom.

Så tråkigt att det blev så, beklagar verkligen.
 
Ja det är jätte tråkigt men åker dit 2 ggr om året och hälsar på. Och en kille som jobbar där skickar bilder till mig en gång i veckan han har lovat att ta väl hand om honom. Vi har visat hur han ska fortsätta behandlingen av hovbölden
 
Kommer inte bli något köp. Hästen kommer aldrig bli bra. Han går bättre när vi behandlat men har insett han är väldigt sliten i senor och leder. Dock har de lovat ta väl hand om honom och en kille där tar ut han i hagen dagligen och duschar honom.
Förlåt om jag låter hård men kan man lita på att de kommer "ta hand om honom" när han aldrig kommer bli bra och då antagligen inte kan användas i verksamheten? Eller kommer de vänta tills han är lite bättre och sätta in honom i verksamheten igen? :(
 
Ja det är jätte tråkigt men åker dit 2 ggr om året och hälsar på. Och en kille som jobbar där skickar bilder till mig en gång i veckan han har lovat att ta väl hand om honom. Vi har visat hur han ska fortsätta behandlingen av hovbölden

Så han är kroniskt halt även utan hovbölden? Ska han bli pensionär nu då?
 
Förlåt om jag låter hård men kan man lita på att de kommer "ta hand om honom" när han aldrig kommer bli bra och då antagligen inte kan användas i verksamheten? Eller kommer de vänta tills han är lite bättre och sätta in honom i verksamheten igen? :(

De kommer säkert använda honom när han är fri från hovbölden igen.
 
De kommer säkert använda honom när han är fri från hovbölden igen.
Om det nu är en hovböld det handlar om så kan jag inte förstå varför han inte skulle kunna åka till Sverige? Att lämna honom där = med att får fortsätta som verksamhetshäst så fort det går och då även med tiden sluta sina dagar där. Det vill säga gå kvar tills han inte orkar mer och slaktas. Var det inte det du ville undvika genom att köpa honom?
Hovbölder har till och med en förmåga spricka under transport. Har varit med mer än en gång med halta hästar som lastats för att åka på hältutredning, där bölden spruckit under transporten dit.
 
Det är hårt, men om du älskar honom men inte tror att han blir bra igen tycker jag att du ska låta honom somna in istället för att de låter honom gå tills han stupar. :cry:

Jag tror de endast är en hovböld men vi ska dit i vinter igen. Då får vi se hur han mår. De lova att inte rida honom nu, då han knappt kan röra sig i padocken
 
Jag tror de endast är en hovböld men vi ska dit i vinter igen. Då får vi se hur han mår. De lova att inte rida honom nu, då han knappt kan röra sig i padocken
Men du skrev ju att han var slut i benen och att det inte skulle bli ngt köp pga det, är det bara en hovböld så är det ju som @Masse säger inget större problem att ta hem honom? :confused:
 
Men du skrev ju att han var slut i benen och att det inte skulle bli ngt köp pga det, är det bara en hovböld så är det ju som @Masse säger inget större problem att ta hem honom? :confused:

Vi vet som sagt inte om de endast är de då han fortfarande var väldigt halt efter vi öppnat på hoven. Sen tyckte min kompis han kändes svullen i benen.
 
Kommer inte bli något köp. Hästen kommer aldrig bli bra. Han går bättre när vi behandlat men har insett han är väldigt sliten i senor och leder. Dock har de lovat ta väl hand om honom och en kille där tar ut han i hagen dagligen och duschar honom.

Det här att han aldrig kommer att bli bra för att han är sliten i senor och leder, är det något en veterinär sagt, eller vad är det baserat på?

För om han aldrig kommer bli bra är väl det enda rätta att ta bort honom så han slipper plågas?
 

Liknande trådar

Gnägg Var på byns ridklubb för att visa min häst för en kund. När vi skulle åka hem ville hon inte gå in i lastbilen (har inte haft problem...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 332
Senast: Snowball
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt stort problem med min häst då hon inte alls vill ridas ut. Ibland kan det gå ifall hon är på riktigt bra humör...
Svar
2
· Visningar
1 167
Senast: Bullet
·
H
Hästhantering Hejsan :-) Jag har läst runt lite här på Bukefalos om hästar som står ensamma och tänkte nu berätta om min Nordsvenska valack på 20...
Svar
16
· Visningar
2 672
Senast: tgd
·
Hästhantering Jag är medryttare på en riktig klippa till häst. Han är lugn (läs lat) oerhört trygg, vi har träffat älgar, traktorer, flygande drakar...
2
Svar
24
· Visningar
4 245
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp