Importera häst från Turkiet?

Herregud, varför lägga tid på att kritisera?
Denna tråd handlar om en kvinna som försöker hämta hem hennes drömhäst från Turkiet. Hon är helt fast vid denna häst och har inte tänkt köpa någon annan heller.
Trolltråd? Bara för att hon inte visste exakt hur gammal hästar var så behöver det inte vara en trolltråd. Stallar utomlands brukar inte ha superbra koll.
Ser inte ni hur mycket denna kvinna kämpar? Kämpar för sina drömmars häst. Istället för att sitta och hata så kan ni hjälpa henne på vägen med lite pepp och svara på hennes frågor? Jag tror inte att någon av er sitter i samma situation som henne och försöker importera en häst från Turkiet. En häst som hon älskar, och som älskar henne .

Kämpa på! :)
 
Herregud, varför lägga tid på att kritisera?
Denna tråd handlar om en kvinna som försöker hämta hem hennes drömhäst från Turkiet. Hon är helt fast vid denna häst och har inte tänkt köpa någon annan heller.
Trolltråd? Bara för att hon inte visste exakt hur gammal hästar var så behöver det inte vara en trolltråd. Stallar utomlands brukar inte ha superbra koll.
Ser inte ni hur mycket denna kvinna kämpar? Kämpar för sina drömmars häst. Istället för att sitta och hata så kan ni hjälpa henne på vägen med lite pepp och svara på hennes frågor? Jag tror inte att någon av er sitter i samma situation som henne och försöker importera en häst från Turkiet. En häst som hon älskar, och som älskar henne .

Kämpa på! :)
Vilka sitter och hatar? Herregud själv, sitt inte och kasta sten själv!
 
Vilka sitter och hatar? Herregud själv, sitt inte och kasta sten själv!

HATA?! Allvarligt? Hata?

Om ett ifrågasättande är att hata börjar jag äntligen förstå varför 90 % av sveriges befolkning är kränkta...

Ber om ursäkt för att jag inte formulerade mig rätt. Men tänk er själva om ni skapade en tråd för att få hjälp och folk påstår att du skapat är en trolltråd. Och att ni blir så upprörda över att jag skrev "hata" förstår jag inte. Lägg er tid på att hjälpa folk istället för att bli haka upp sig på ett ord. Trodde detta var ett hästforum och inte ett forum där folk ska rätta andra jämt och ständigt. Jag har inte anklagat någon viss person för att sitta och hata, formulerade mig bara fel.
 
Trolltråd eller inte men det bör väl inte ta speciellt lång tid att spara ihop 10 000 kr om det nu bara är det som saknas? Det är typ 3 månaders kostnad för en häst om man har en någorlunda billig stallhyra och har man tänkt ha häst så måste man ju ändå lägga ut dom pengarna varje månad.
Jag tycker att det hela låter mer som en rosafluffig dagdröm än ett verklighetsförankrat beslut om att importera en häst.
 
Ber om ursäkt för att jag inte formulerade mig rätt. Men tänk er själva om ni skapade en tråd för att få hjälp och folk påstår att du skapat är en trolltråd. Och att ni blir så upprörda över att jag skrev "hata" förstår jag inte. Lägg er tid på att hjälpa folk istället för att bli haka upp sig på ett ord. Trodde detta var ett hästforum och inte ett forum där folk ska rätta andra jämt och ständigt. Jag har inte anklagat någon viss person för att sitta och hata, formulerade mig bara fel.
Att sitta och säga att folk hatar, rasar, är kränkta osv är enbart fjanterier i mina ögon, om du så lättvindigt slänger dig med de orden, vad använder du då för starkare känslor? Om du har läst tråden, vilket jag betvivlar med anledning av att "vi" beskylls för att hata TS, så ser du att det är många som peppar.

Vad har du bidragit med? Herreguuuud, vad alla hatar TS. :yuck:
 
Trolltråd eller inte men det bör väl inte ta speciellt lång tid att spara ihop 10 000 kr om det nu bara är det som saknas? Det är typ 3 månaders kostnad för en häst om man har en någorlunda billig stallhyra och har man tänkt ha häst så måste man ju ändå lägga ut dom pengarna varje månad.
Jag tycker att det hela låter mer som en rosafluffig dagdröm än ett verklighetsförankrat beslut om att importera en häst.
Fast du vet inte hennes situation nu?
 
Ber om ursäkt för att jag inte formulerade mig rätt. Men tänk er själva om ni skapade en tråd för att få hjälp och folk påstår att du skapat är en trolltråd. Och att ni blir så upprörda över att jag skrev "hata" förstår jag inte. Lägg er tid på att hjälpa folk istället för att bli haka upp sig på ett ord. Trodde detta var ett hästforum och inte ett forum där folk ska rätta andra jämt och ständigt. Jag har inte anklagat någon viss person för att sitta och hata, formulerade mig bara fel.

Tror man att man alltid ska bli struken medhårs och inte bli ifrågasatt är man nog på fel forum. Det finns massor med kunskap här om man är villig att ta till sig den.

Att beskriva något som "hat" är ett enormt starkt uttryck vilket jag tror vi var fler som reagerade på. Jag använder ogärna "hat" om någonting och definitivt inte om vardagliga, triviala saker. Det är helt enkelt ett väldigt laddat och starkt ord.
 
Om man tänkt hålla en häst så måste man ha pengar till de löpande kostnaderna. 3000 i månaden är inte precis att ta i i överkant.
Fast vet du inte hur hennes situation ser ut nu? Hon kanske håller på att betala av nånting som blir färdigbetalt tills dess hon ska hämta hästen? Hon verkar ju som en vettig människa så hon har säkert koll på vad en häst kostar. :)
 
Fast har hon skrivit att hon sparar i 4 år? Och hon kanske inte hade seriösa planer att köpa den förens nyss.

Nej, hon har uppenbarligen inte sparat överhuvudtaget på 4 år. Varför börjar någon ens fundera på att importera en häst om man inte har råd att varken köpa eller hålla den? Hur ska det funka i verkligheten är det tänkt?
 
Nej, hon har uppenbarligen inte sparat överhuvudtaget på 4 år. Varför börjar någon ens fundera på att importera en häst om man inte har råd att varken köpa eller hålla den? Hur ska det funka i verkligheten är det tänkt?
Varför skriva så? Vi vet inte vad TS råkat ut för, det kan ha kommit kostnader i vägen som måste lösas först, kanske trasig kyl/frys om man bor i bostadsrätt/hus t ex? Det vet vi inte, vi vet inte ens vad TS har för inkomst, kanske är den så liten att det är precis så TS går runt, då tar det tid att spara ihop till en häst med allt vad det innebär att ha den. Saker förändras och förutsättningar ändras, allt blir inte alltid som man tänkt sig både på gott och ont.
 
Nej, hon har uppenbarligen inte sparat överhuvudtaget på 4 år. Varför börjar någon ens fundera på att importera en häst om man inte har råd att varken köpa eller hålla den? Hur ska det funka i verkligheten är det tänkt?

Men bara för att man inte hade pengar förut så behöver det inte betyda att man inte har pengar nu heller. Människors förhållanden är inte statiska genom livet utan kan ändra sig rejält. T ex kan man plugga och därefter få vettigt betalt när man får jobb efter utbildningen.

Alla är olika, själv är jag urusel på att spara, jag köpte min häst för pengar jag fick när jag sålde något, och kostnaderna för hennes föl var fördelade på olika poster och krävde inte en stor klumpsumma. Jag har idag råd att ha tre halvblod i Stockholmsområdet men jag skulle aldrig kunna lägga undan samma summa som de kostar varje månad.
 
Men är ni seriösa nu? Ska man skaffa häst på dom premisserna? Kan man inte spara in den pyttesumman på 4 år så ifrågasätter jag starkt om man kan hålla en häst.
 

Liknande trådar

Gnägg Var på byns ridklubb för att visa min häst för en kund. När vi skulle åka hem ville hon inte gå in i lastbilen (har inte haft problem...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 332
Senast: Snowball
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt stort problem med min häst då hon inte alls vill ridas ut. Ibland kan det gå ifall hon är på riktigt bra humör...
Svar
2
· Visningar
1 167
Senast: Bullet
·
H
Hästhantering Hejsan :-) Jag har läst runt lite här på Bukefalos om hästar som står ensamma och tänkte nu berätta om min Nordsvenska valack på 20...
Svar
16
· Visningar
2 671
Senast: tgd
·
Hästhantering Jag är medryttare på en riktig klippa till häst. Han är lugn (läs lat) oerhört trygg, vi har träffat älgar, traktorer, flygande drakar...
2
Svar
24
· Visningar
4 245
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp