Import av islandshäst...

Sv: Import av islandshäst...

1 Svenska Kronor = 7,69 isländska Krónur
5 Svenska Kronor = 38,46 isländska Krónur
10 Svenska Kronor = 76,92 isländska Krónur
25 Svenska Kronor = 192,31 isländska Krónur
50 Svenska Kronor = 384,62 isländska Krónur
100 Svenska Kronor = 769,23 isländska Krónur

Svíþjóð skrev:
Tack Tack.
Åter till tråden

Ja vi återgår till tråden, men jag vill göra ett litet tillägg innan. Tidigare fick man 10 ISK mot en svensk, så då förstår man kanske att det blivit en klar fördyring sas.

tack till alla som har svarat :) Då kanske hon ska leta efter en i sverige ändå... :banana:

Man kan ju leta på båda ställena :D

Hästen är efter Svartur från Frövik. Vet inte mer om hans stam eller om han är anmäld till eksemstudien.

Det senaste rönen är ju att exem inte är ärftligt men spatt däremot är det.

Sköter man sin häst ordentligt så minskar man risken för exem för både svenskfödda och islandsfödda. En eloge till Foldar i inlägg nummer 2. Det var mycket bra sagt!

De rönen får du ta fram, källhänvisning också. Den svenska studien tolkas gärna som att eksem inte är ärftlig, så ingen hänvisning till den eftersom det är inte budskapet. Här anser man att det finns ärftlighet, även de studier som gjorts på Island med de största blodslinjerna. Här har man påvisat att vissa linjer har en AVSEVÄRT större andelar eksem hästar än andra. Det är ingen slump.

Den isländska forskaren Sigridur Björnsdottir, som även är veterinär, har gjort en omfattande studie på över 700 hästar. Över 30 % av hästarna hade spatt. Spatt har funnits sedan rasen uppstod, det vet man efter attt ha tittat på gamla skelett. Denna forskare har kommit fam till att det handlar om ARV när det gäller spatt. Forskaren avråder från att avla på hästar med spatt.

I en kommande studie som skall genomföras kommer 40 unghästar födas upp och undersökas som treåringar. Halva gruppen har föräldrar där båda har spatt och andra halvan med föräldrar utan spatt. Detta för att ge ett närmre svar på orsaken till spatt, vilket förhoppningsvis kan leda till att man kan reducera spatt med selektiv avel.

Källhänvvisning är artiklar från Stallmagasinet nr 3/2008 och det lades även fram på Hästmässan i Västerås.

Forskaren Sigridur Björnsdottir har inte bara forskat på spatt, hon har även kartlagt sommareksem. Vilket har undersökts på isländska hästar och islänningar födda i Tyskland och Skandinavien. Forskaren uppger att avel inte kan påverka eksem, utan att det handlar om miljöpåverkan= knott.

Knott finns inte på Island. Däremot få nästan 30% av importerade hästar sommareksem inom en tvåårsperiod. Sjukdomen handlar om en allergi mot knott, något som importerade hästar har dåligt försvar mot.

De hästar som föds utom Island och utvecklar eksem tenderar däremot att nedärva den. Detta handlar om omkring 6% av alla islandshästar. Ungefär 30% av den avkomman får sommareksem.

Denna forskar varnar inte för avel på eksemhästar utan tror att vi kan få bukt med sjukdomen genom behandling. Forskningen har kommit en bit på väg och de har funnit en antigen. Förhoppningen är att snart ha ett vaccin färdigt. Under tiden råder hon all att använda täcke och låta hästarna få ett hus att ta skydd i.

Ovanstående är taget ifrån en artikel från Stallmagasinet nr 3/2008. Det är alltså inte mina egna tankar.

Spatt känner jag till utan och innan, vet också vilka studier som har gjorts i ämnet på islandshäst. Det du refererar till ang eksem, är vad denna veterinär TROR och är alltså inget som är fastställt. Jodå, det finns islänningar på Island som uppvisar eksem. Varför tror du att man säljer Boetts eskemtäcken där annars? Jo jag har läst om denna sk iakttagelse, den är däremot inte ansedd som en godkänd studie eller forskning.

Ja vi pratar om en allergi, den allergin är fullt möjlig att ärva. Hästar är inte undantagna när det gäller ärvbarhet och arvsmassa, de nedärver på samma sätt som övriga däggdjur.

De vaccin du nämner, kan i bästa fall i framtiden användas till exporterade individer. Man ser däremot ingen förhoppning till att vaccinet ska kunna lindra för de som redan är drabbade. Om man förstår vad en allergi innebär, så talar saken i sin natur att inget vaccin kommer att hjälpa.

Boj ville ha källhänvisningar från mitt inlägg där jag skrev om ärftlighet från spatt men inte eksem. Det är för alla att läsa. Det är jättebra att alla skriver från olika studier inte bara sina egna erfarenheter och olika tro.

Det står att forskarens studie, alltså inte bara forskarens tro, har kartlagt och kommit fram till slutsatser i sin studie. Så funkar ju många forskningsrapporter och resultat. Denna forskares resultat baserar som jag skrev på forskning hos isländska hästar och Tysklands och Skandinavisk födda islänningar.

Förhoppningen om vaccinet ska bli färdigt finns, enligt denna forskare. Och också att man, om inte vaccinet kommer, iallafall kan decensibilisera hästarna. Det vore ju toppen. Jag är allergisk mot pollen och det blir bättre med tabletter. Jag kan se en likhet där med det som förhoppningvis kan ske mot hästarnas sommareksem.

Ja, en forskare (som Sigriður är) baserar sina slutsatser precis som du säger på forskning. Jag råkar känna till Sigriður och vet att hon är ytterst noggrann vid sina studier. Att hon är isländsk förändrar inte hennes forskningsresultat (som det nästan antyddes i en annan tråd om ämnet för ett tag sen), forskningen bedriver hon bla i samarbete med Ultuna.

I princip har jag allt som finns att ta del av när det gäller spatt, likaså eksem. Varför jag bad om källa, beror på att jag ville se om det hade kommit något som jag inte redan visste eller hade tagit del av.

De studier du refererar till är i dagsläget väldigt osäkra, att ta fram det vaccin som omnämns har diskuterats i en annan tråd under hästvård. Det har visat sig att det ev vaccin kan komma att bli mycket mycket kostsamt, parallellt med att resultatet är väldigt osäkert. Man ställer stora förhoppningar till ett ev nytt preparat, men frågan är vem som kommer att ha råd med det när osäkerheten är så pass stor som den ändå är. Men visst håller jag alla tummar för att det går att ta fram, samt att priset blir ett sådant så att folk faktiskt kan komma att ha råd med detta vaccin. Men som det ser ut nu, så ser det mer än dystert ut.

Lite OT, men även jag känner Sigriður personligen och har haft tillfälle att prata om just det här.

Jag vet inte om Sigridur har samarbetat med de på SLU, men det var en artikel i Hästfocus alldeles nyligen där forskning hade visat att det är 30% av alla importer som får eksem, och det nedärvs till 30% men de resterande 70& är miljöpåverkan. Vet inte om det är samma artikel/forskning ni menar.

Jag vet inte om Sigridur har samarbetat med de på SLU, men det var en artikel i Hästfocus alldeles nyligen där forskning hade visat att det är 30% av alla importer som får eksem, och det nedärvs till 30% men de resterande 70& är miljöpåverkan. Vet inte om det är samma artikel/forskning ni menar.

Det är precis detta jag menar. att läsa denna text och låta vissa få tolka den är samma sak som att be :devil: läsa bibeln.
Nu är inte detta riktat till dig salka, utan mer för att man ska förstå hur misstag uppstår. Dessa andra 70 % av eksemfallen, vad anser man att det är? Eksem är eksem, oavsett orsaken den kommer sig av, På SLU har man konstaterat att över 90 % av eksemhästarna har orsaken i bitande insekter, att en häst inte får eksem på ett ställe men får det på nästa är miljöpåverkan och ger inte en mindre ärftlighet. Det man inte ser, är just om individen är eksembenägen på en del ställen trots att de i själva verket är tickande bomber. Det är den lynniga sidan av eksemet.

Fast du tolkar ju detta utifrån dina egna åsikter, erfarenheter och upplevelser. Vad är det som säger att du tolkar denna forskningen rätt ?

Fast du tolkar ju detta utifrån dina egna åsikter, erfarenheter och upplevelser. Vad är det som säger att du tolkar denna forskningen rätt ?

Inte alls min egen åsikt, det är dessvärre fakta utifrån de studier som gjorts tidigare.
Du menar alltså att hästen inte är en eksemhäst, bara för att den får sitt eksem genom en flytt? Om så är fallet, vad är det då? En synvilla?

Jo, du tolkar den utifrån ditt eget perspektiv, likaså som jag, Nojsan och de andra här ovan.

Nej, en eksemhäst är en eksemhäst. Men får en häst eksem genom flytt, ex Island-Sverige, ser jag det mer som en "chock", allergi, mot våra svidknott. Får en svenskfödd häst eksem här i Sverige skulle jag ha reagerat mer, den är ju infödd med knotten från allra första början.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 671
Senast: Ragdoll
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat