Import av häst

Marvin

Trådstartare
Om man skulle råka köpa en häst, säg i Ungern (:angel:), vad ska man tänka på då angående vaccinationer, besiktning, transport, försäkringar? Nån som vet?

Vet inte om jag la tråden rätt nu, men provar här.

Sv: Import av häst

Om man nu skulle få för sig att köpa häst i Ungern, så bör man kontakta Statens Jordbruksverk, www.sjv.se samt Tullverket, www.tullverket.se

Då får man veta vilka bestämmelser som gäller :)

Lycka till med hästköpet!

Immer

ta kontakt med ett försäljnings stall dom vet allt och kan hjälpa till :)

Försäljningsstall är knappast aktuellt, för ska jag importera häst från Ungern så är det den hästen jag rider nu.

Tror inte att det är några större problem att ta in en häst från ungern. Det är inget som är helt ovanligt. Men gör som Immer skriver kolla med Jordbruksverket vad som gäller just vid tillfället när det är aktuellt.

Jag har själv ridit många trevliga ungerska hästar som blivit importerade från Ungern till Sverige.

När det gäller transport så gäller ju samma regler som för andra transporter inom EU. Med tidgränser och intyg eller pass. Även dessa regler finns hos Jordbruksverket.

Hejsan!
Import av häst från ungern + andra EU länder:
följande gäller:
Godkänt pass
+ vet.intyg (officiella papper: hälsointyg, resplan,) högst 48h innan avresa är det som krävs.

mvh

Anna

Kort och koncist, det gillar vi:) Skulle precis skriva ner ungefär detsamma för många här krånglar till det så förbaskat! Det är inte alls särskilt svårt att importera själv när det gäller pappersarbetet i a f, det svåraste tyckte jag var att hitta en lämplig transportör! Men i TS fall så kör de kanske hem hästen själv eftersom de redan verkar vara på platsen.

I annat fall kolla upp så att transportören är godkänd, kör den kortaste vägen till Sverige och inte har femtielva olika stopp på vägen för att fylla lastbilen. Ta gärna referenser från andra som använt transportören förut.

Ja ja ja!!! snälla köp med dig den vackre söte rare!

Inte kan du väl lämna hästen där när du åker hem heller *spelar på dåliga samvetet :D*

De kanske inte ens vill sälja henne till mig! :p

Tack för svaren, hade tappat bort den här tråden!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 454
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka