Import av danska råttor!

Fan jag önskar att kunde läsa det där men jag förstår inte ett dugg av danska! Frustrerande när alla pratar om det och jag fattar ingenting, haha. :crazy: :D

Inte jag heller :o Jag fattade bara att det går coronavirus i danmark, så det är inte bra att importera därifrån förrän typ ett halvår efter att det gått över... Och alla dessa adresser om själva viruset sen, allt är ju på engelska! :crazy:

Kan översätta den första delen/stycket...

Dessverre er mange danske oppdrettere og rotteeiere for tiden rammet av en veldig smittsom sykdom.
Dessvärre är många danska uppfödare och råttägare drabbade av en väldigt smittsam sjukdom.

Symptomene er hevede lymfekjertler, og hevelser rundt øynene. Det er sannsynligvis snakk om et coronavirus, og jeg tror danskene planlegger å få tatt prøver for å finne ut eksakt hva det er
Symtomen är ..ngnting.. lymfkörtlar, och ..ngting.. runt ögonen. Det är förmodligen tal om ett coronavirus och ajg tror danskarna ..ngnting.. för att ta prover och få reda på vad det är för ngnting.
Sykdommen er normalt ikke dødelig, men sammen med annen sykdom kan det bli veldig alvorlig. Rotter som har litt dårlig immunforsvar, som har luftveisinfeksjoner el.l. kan risikere at sykdommen fører til døden.
Sjukdommen är normalt sett inte dödlig, men tillsammans med en annan sjukdom kan den bli väldigt allvarlig. Råttor som har lite dåligt immunförsvar, som har luftvägsinfektioner kan riskera att sjukdommen leder till döden.

Dags att plugga på engelskan eller?
Säg till om jag ska översätta nått.
Älskar engelska!
Språkresa nästa år!
Blivande USA - medborgare vettu!

Nu ni... Nu har jag översatt rästen, så gott jag kunnat... Utom de två sista meningarna... Gav upp...

Derfor har mange rotteeiere i Danmark mistet kjære rotter i det siste.
Därför har många råttägare i Danmark mist kära råttor på det sättet

Grunnen til at jeg skriver det her er at hvis du går med planer om å ta rotter med fra Danmark, så kontakt Mattilsynet først, og forteller dem om at disse epidemiene pågår! Det skal man selvfølgelig alltid gjøre før man importerer dyr, men i dette tilfellet er det spesielt viktig, fordi vi må prøve å forhindre at smitten spres til Norge. Vær også 100% sikker på at den du tar inn rotter fra ikke har hatt noen form for sykdom i de siste månedene. Coronavirus i en ellers frisk rotteflokk blir dessverre ikke alltid oppdaget, så ALLE små tegn på sykdom må tas alvorlig nå.
Grunden till att jag skriver det här är att vissa går i planer om att ta hem råttor från Danmark, ta kontakt med ..ngt.. först, och talaom för dem att en epedemi pågår! Det ska man självklart alltid göra innan man importerar djur, men i detta fallet är det speciellt viktigt, för vi måste prova och förhindra att smittan sprids till Norge. Var också 100% säker på att den råttan du redan har tagit hem inte har haft någon form av sjukdom de senaste månaderna. Coronavirus i en friskråttflock blir dessverre inte alltid uppdagat, så ALLA små tecken på sjukdom ska tas allvarligt på.

Når/hvis de i Danmark får bekreftet hvilken sykdom det er snakk om vil jeg gjerne komme med mer info om det. Ellers må dere bare spørre så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.
När de i Danmark får bekräftat vilken sjukdom det är tal om vill jag gärna komma med mer info om det. Eller så kan ni fråga mig ngt så ska jag försöka svara så gott jag kan.
Jeg har besluttet at skrive et indlæg herinde også, da det måske ikke er alle der kigge forbi min hjemmeside.
Jag har beslutat att skriva et inlägg här inne också, då det måste ...... er alla att kika förbi min hemsida.

CRR er i øjeblikket i karantæne pga. formodet SDA virus eller Sendai. Og det har efter lidt undersøgen vist sig, at også andre rotterier/personer er ramt af denne. Herunder både China Town og Skalsted (har talt med disse personer før jeg har skrevet denne tråd - og disse vil også selv skrive herinde).
CRR för ögonblicket i karantän pga förmodet SDA virus eller Sendai. Och efter det har det ...ngnt... visat sig, att också andra råtterier/personer är drabbat av denna. ..ngt.. både China Town och Skalsted (har talat med dessa personer för jag har skrivit denna tråd - och dessa vill också själv skiva här inne).

SDA eller Sendai er nogle af de mest almindelige viruser som kan ramme rotter, og selve virusen er harmløs, men yderst smitsomt. Rotterne kan dog dø af følgesygdomme. Mere kan læses på:
SDA eller Sendai är några av de mest ..ngnt.. virus som kan drabba råttor, och själva viruset är harmlöst men ytterst smittsamt. Råttorna kan dö i följdsjukdommar Mer kan läsas på:

Symtomerne er:
forkølelse, hævede kritler, udstående eller tørre øjne, sløvhed, manglende appetit og vejrtrækningsproblemer m.v.

Symptomen är:
förkylningar, ..ngt.., utstående eller torra ögon, ..ngnt.., dålig aptit och ..ngt..problem osv.

Det er meget vigtig, at hvis nogen ser disse symtomer hos sine rotter, så skal dyrelægen kontaktes hurtigst mulig og medicin skal gives. Virusen spredes hurtigt via luften og kontakt mellem rotterne, og dødsfald kan forkomme inden for ganske få dage. Karantæne er en nødvendighed, hvis vi skal denne virus til livs og nye rotter må ikke tilføjes ens hjem eller forlade hjemmet.
(Det är mycket viktigt att man ser dessa symptomer hos sina råttor, då ska veterinären kontaktas ..ngt.. och medicin ska ges. Viruset sprids via luften och kontakt mellan råttorna, och döden kan förekomma innan ganska få dagar.. Karantär är en nödvändighet, den ska se till att detta virus inte sprider sig till nya råttor ska inte medföras till en hem eller så...)

Jeg har desværre mistet en del rotter, dog ikke dem alle til virusen, men total mangler jeg 6 skønne rotter hjemme hos mig.
Jag har dessvärre mist en del råttor, de dog inte bara av viruset men totalt ..ngting.. jag 6 ..ngt... råttor hemma hos mig.

Jeg har mistet mit smukke flaskebarn Emris, og dette er virkelig ikke til at bære. Jeg har endnu ikke helt vænnet mig til tanken om, at Emris ikke er hos mig.
Jag har mist min flaskmatade råtta Emris, och detta är verkligen inte kul(?). Jag har ännu inte helt vant mig vid tanken om att Emris inte är hos mig.

Det här får ngn annan översätta... Urhs vad jag är dålig på danska :crazy:
Mine drenge er dem som er hårdest ramt, og jeg kæmper i øjeblikket en kamp for at få dem i god helse igen - enkelte er meget syge. Nogle af mine piger havde svage symtomer, men er alle raske og friske igen. Mere om hvordan jeg har valgt at kontrollere denne virus kan læses på min hjemmeside.
Jeg håber, at der ikke vil forkomme flere udbrud af denne virus, men husk at være åben om det, hvis det skulle forkomme, så vi kan få bremset virusen. Dette er en ubehagelig situation, men der er ingen der er herre over den, og den kan ramme alle. Det der er vigtigst nu, er alt vi alle arbejder sammen om at bremse SDA eller Sendai hos vores rotter.

Mine drenge er dem som er hårdest ramt, og jeg kæmper i øjeblikket en kamp for at få dem i god helse igen - enkelte er meget syge.
Mina hannar är dom som är hårdast drabbade och jag kämpar just nu en kamp för att få dom friksa igen - dom är helt enkelt mycket sjuka.
Nogle af mine piger havde svage symtomer, men er alle raske og friske igen.
Några av mina honor har visat svaga symtom men alla är friska och krya igen.
Mere om hvordan jeg har valgt at kontrollere denne virus kan læses på min hjemmeside.
Du kan läsa mer på min hemsida hur jag har valt att kontrollera viruset.
Jeg håber, at der ikke vil forkomme flere udbrud af denne virus, men husk at være åben om det, hvis det skulle forkomme, så vi kan få bremset virusen.
Jag hoppas att det inte blir fler utbrott av detta viruset, men vet att det är viktigt att vara öppen om det, om det skulle förekomma, så vi kan stoppa viruset.
Dette er en ubehagelig situation, men der er ingen der er herre over den, og den kan ramme alle.
Det är en obehaglig situation, men inget som vi är herre över och den kan drabba alla.
Det der er vigtigst nu, er alt vi alle arbejder sammen om at bremse SDA eller Sendai hos vores rotter.
Det viktigaste nu, är att vi alla arbetar tillsammans för att bromsa SDA eller Sendai hos våra råttor.

Jag kan ha översatt lite fel någonstans och allt är inte översatt rakt :)

Hehe närå, fick MVG i Eng B så nog klarar jag mig utan plugg :D Men det är jobbigt att läsa så långt och en del sjukdomsord man inte förstår.
Du får gärna översätta alltihop om du vill det :bow: :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 969
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 266
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat